”De största bristerna har vi observerat vid inspektionerna av fallskydd och passager. Föraren måste gå upp till förarhytten flera gånger om dagen i väder som väder och det kan handla om höjder på 90 meter. En arbetstagare kan utsättas för fallrisk om han eller hon till exempel utför underhåll uppe på tornkranens bakre bro eller serviceplattformar”, sager Markku Oravainen.
Utöver kundkontakterna strävar arbetarskyddsmyndigheterna efter att sköta tornkranars arbetssäkerhet genom egen riskbaserad tillsyn. ”Att få alla säkerhetsaspekter i tornkranar i skick är inte nödvändigtvis en enkel åtgärd, eftersom det enligt bestämmelserna finns flera olika aktörer som ansvarar för kontrollen av säkerheten i tornkranar”, preciserar Markku Oravainen.
Säkerhetsutmaningarna börjar med veckoinspektioner, eftersom förarna inte alltid ges tillräckligt med tid att för sin del sörja för tornkranens säkerhet. ”Utmaningarna har ökat på grund av att driftsinspektionerna av tornkranar har lagts ut på entreprenad till företag vars inspektioner tidvis lämnar mycket övrigt att önska i fråga om kvalitet”. Tornkranar ska dessutom med jämna mellanrum besiktas av utomstående sakkunnigorgan. ”Vi för vår del kontrollerar att de periodiska besiktningarna har gjorts i tid och att de brister som sakkunnigorganen observerat har korrigerats inom utsatt tid. Det har nog upptäckts ganska många brister i samband med dessa”, säger arbetarskyddsinspektör Markku Oravainen.
Arbetarskyddsmyndigheterna börjar inspektera inte bara byggplatser utan även tornkranar för industri och lager.