Största delen av indrivningsbyråerna har utvecklat sina förfaringssätt vid behandlingen av betalningar
Regionförvaltningsverket i Södra Finland utredde i sitt tillsynsprojekt hur indrivningsbyråerna under 2021 har följt de förfaringssätt som regionförvaltningsverket drog upp 2020 för återbetalning av överbetalningar och inriktning av betalningar som gjorts med bristfälliga betalningsuppgifter. Största delen av indrivningsbyråerna hade utvecklat sina förfaringssätt, men i förfaringssätten fanns också utrymme för förbättringar.
Indrivningsföretagen riktade betalningen som gäldenären betalt med bristfälliga referensuppgifter till rätt fordran och en för stor betalning återbetalades vanligtvis manuellt till gäldenären. Indrivningsbyråerna krävde inga kostnader av gäldenären för behandlingen av betalningar som gjorts med bristfälliga referensuppgifter. I enlighet med god indrivningssed krävdes kostnader av gäldenären för behandlingen av överbetalningar i regel endast när orsaken till överbetalningen var gäldenärens eget fel.
Under 2021 hade indrivningsbyråerna också utvecklat sina rutiner för att nå gäldenären i behandlingen av såväl överbetalningar som betalningar som betalats med bristfälliga referensuppgifter. Indrivningsbyråerna använde gäldenärens överbetalning för att betala gäldenärens andra skuld i regel endast om gäldenären uttryckligen gett sitt samtycke till det. Indrivningsbyråerna hade också vidtagit fler åtgärder för att reda ut betalningar som gäldenären betalat med bristfälliga referensuppgifter och för att återbetala överbetalningar.
I förfaringssätten fanns också utrymme för förbättringar
År 2020 fastställde regionförvaltningsverket att en indrivningsbyrå alltid ska vidta alla nödvändiga åtgärder för att återbetala gäldenärens överbetalning och för att utreda och rikta en betalning som gäldenären gjort med bristfälliga uppgifter till rätt fordran.
En del av indrivningsföretagen hade ändå inte vidtagit alla nödvändiga åtgärder för att reda ut betalningar som gäldenären gjort med bristfälliga referensuppgifter och för att återbetala överbetalningar. Efter två brev försökte vissa indrivningsbyråer inte längre kontakta gäldenären på andra sätt för att återbetala överbetalningen. Likaså om den oriktade betalningen var mycket liten, utredde indrivningsbyråerna inte alltid uppgifterna om betalarna från banken eller kontaktade inte betalaren för att reda ut betalningen.
Regionförvaltningsverket i Södra Finland för ett register över aktörer som bedriver indrivningsverksamhet och övervakar på riksnivå att indrivningsbyråerna som är upptagna i registret följer lagen och god indrivningssed. Tilläggsuppgifter om regionförvaltningsverkets tillsyn finns på verkets webbplats: Tillsyn av indrivningsverksamhet.
Mer information:
överinspektör Matti Laiho, tfn 0295 016 546
överinspektör Jouni Kiviniemi, tfn 0295 016 627
överinspektör Julius Elomaa, tfn 0295 018 042
Regionförvaltningsverket
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.