År 2020 orsakade coronaepidemin förändringar i regionförvaltningsverkens tillsyn över social- och hälsovården – tillsynen fokuserade på riskobjekt
År 2020 hade regionförvaltningsverken en central roll i det regionala bekämpningsarbetet mot coronaepidemin. Epidemin medförde mycket extra arbete för regionförvaltningsverken och en del av arbetsinsatsen inom den grundläggande verksamheten överfördes till uppgifter inom hanteringen av epidemin.
Coronaepidemin påverkade regionförvaltningsverkens arbetssätt och överbelastade i synnerhet processen för handläggning av styrnings- och tillsynsärenden inom hälso- och sjukvården. Vid bekämpningen av epidemin stödde regionförvaltningsverken de regionala hälsovårdsmyndigheterna och kommunerna. Regionförvaltningsverken fattade beslut om begränsningsåtgärder vid offentliga tillställningar och offentliga lokaler och övervakade bekämpningsarbetet. Ämbetsverken erbjöd också rådgivning om coronan på webben och per telefon.
I klagomålen framhävdes den inledande bedömningen
År 2020 inleddes vid regionförvaltningsverken 3 102 klagomål inom social- och hälsovården, av vilka 1 885 gällde hälso- och sjukvård och 1 217 socialvård. Beslut fattades med anledning av 1 677 klagomål inom hälso- och sjukvården och 1 282 klagomål inom socialvården.
Vid behandlingen av klagomål inom social- och hälsovården framhävdes vikten av den inledande bedömningen. Vid bedömningen beaktade regionförvaltningsverken tidigare tillsynsuppgifter som fanns tillgängliga om tillsynsobjektet och riktade på denna grund resurser till klagomål om tjänster som hade de allvarligaste bristerna i tillgång eller rättidighet.
Epidemin påverkade inspektions- och tillsynsbesök
Coronaepidemin försvårade genomförandet av inspektions- och tillsynsbesök på plats inom social- och hälsovården. Tillsynsbesöken riktades på ett riskbaserat sätt, i synnerhet till äldreomsorgen. Även om antalet besök var mindre än under normala förhållanden var de många trots undantagsförhållandena. Under undantagsförhållandena införde ämbetsverken också nya sätt att kommunicera på distans med tjänsteproducenterna och kommunernas social- och hälsovårdsledning.
Antalet tillsyns-, styrnings - och utvärderingsbesök inom barnskyddet var under undantagsförhållandena mindre än under 2019. Tillståndskontrollbesök genomfördes, en del på distans. Regionförvaltningsverken riktade tillsynen över barnskyddstjänsterna för att säkerställa att barnens självbestämmanderätt tillgodoses både under undantagsförhållanden, vid efterhandskontroll och vid enheterna.
Antalet styrnings- och utvärderingsbesök för andra objekt inom social- och hälsovårdstillsynsprogrammet var lägre än året innan.
Antalet ärenden som gällde den planenliga och reaktiva tillsynen inom socialvården minskade vid alla regionförvaltningsverk jämfört med 2019, då antalet ärenden som gällde den reaktiva tillsynen var exceptionellt stort. Antalet ärenden som gällde reaktiv tillsyn 2020 var dock större än 2018.
Antalet ärenden som gällde den planenliga tillsynen över hälso- och sjukvården var i alla regionförvaltningsverk mindre 2020 än 2019. Antalet ärenden som gällde reaktiv tillsyn minskade vid fem regionförvaltningsverk.
Basservicen är trygg och regionalt tillgänglig på lika villkor
Väntetiden för icke-brådskande besök hos läkare inom den öppna sjukvården inom primärvården har förbättrats från föregående år i alla regioner. Cirka 47 procent av kunderna väntade på läkarvård över sju dygn (62 procent 2019). Bäst var situationen inom området för Regionförvaltningsverket i Östra Finland, där 36,7 procent av kunderna väntade på läkarvård över sju dygn. Sämst var situationen inom området för Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland, där andelen var 58,3 procent. I hela landet hade 16,4 procent av de behövande fått otillräckligt med mottagningstjänster till en läkare. Bäst var situationen i Västra och Inre Finland och sämst i Östra Finland, men skillnaderna mellan de olika områdena var inte betydande.
Mer information
Regionförvaltningsverkens bokslut 2020 finns på vår webbplats www.rfv.fi.
Mediaförfrågningar
direktör Leena Laajala, tfn 0295 018 549, [email protected], Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
regionförvaltningsöverläkare Pasi Hirvikoski, tfn 0295 017 598 [email protected], Regionförvaltningsverket i Norra Finland
Om
Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.