Hyvinvointialueiden sote-valvonnan kehittäminen
Aluehallintovirasto ja Valvira ovat valmistautuneet sosiaali- ja terveydenhuollon rakenneuudistukseen ja hyvinvointialueiden käynnistymiseen Hyvinvointialueiden valvonnan suunnittelu ja kehittäminen -projektilla (HVA-projekti). Projekti päättyy 31.12.2022. Olemme koonneet tälle sivulle projektissa tuottamaamme tietoa valvonnan muutoksesta.
Hyvinvointialueet ja palveluntuottajat ottavat vastuuta oman toiminnan asianmukaisesta ja laadukkaasta järjestämisestä ja tuottamisesta omavalvonnan keinoin. Omavalvonnasta säädetään järjestämislain 6. luvussa, sosiaalihuoltolaissa sekä laissa yksityisistä sosiaalipalveluista ja laissa yksityisestä terveydenhuollon palveluista.
Järjestimme HVA-projektissa vuoden 2022 keväällä ja syksyllä hyvinvointialueiden valvonnan valmistelua tukevia tilaisuuksia. Tilaisuuksien ohjelmat ja esitykset löydät alta.
Usein kysytyt kysymykset
Hyvinvointialueet järjestävät sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut. Ne myös valvovat niitä. Hyvinvointialueen valvontavelvollisuus koskee sekä oman järjestämistehtävän valvontaa että palvelutuotannon valvontaa.
Kun hyvinvointialue valvoo omaa järjestämistoimintaansa, sen pitää arvioida muun muassa
- onko alueen asiakkaiden tarpeet ja yhdenvertainen saavutettavuus huomioitu
- palveluiden suunnittelussa
- tarpeen määrässä
- laadun määrittämisessä ja toteutuksessa
- palvelujen yhteensovittamisessa
- toteutuuko julkisen vallan käyttö lainsäädännön edellyttämällä tavalla
- onko hyvinvointialueella riittävä osaaminen, toimintakyky ja valmius huolehtia alueen sosiaali- ja terveydenhuollosta kaikissa tilanteissa.
Hyvinvointialueen pitää valvoa sekä omien että hankkimiensa yksityisten palvelujen toiminnan laatua ja lainmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista.
Hyvinvointialueen pitää varmistaa, että sen järjestämisvastuulle kuuluvia palveluja tuottavalla yksityisellä palveluntuottajalla on riittävät ammatilliset, toiminnalliset ja taloudelliset edellytykset huolehtia palveluiden tuottamisesta.
Yksityisen palveluntuottajan pitää valvoa oman toimintansa palvelujen laatua ja turvallisuutta omavalvonnan keinoin. Lisäksi yksityisten palveluntuottajan pitää valvoa alihankintana hankkimiaan palveluja.
Hyvinvointialueen on järjestämisvastuunsa nojalla ohjattava ja valvottava hankkimiensa palvelujen laatua, lainmukaisuutta ja asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista kuten omia palveluitaan. Hyvinvointialueen valvontavelvollisuus koskee myös yksityisten palveluntuottajien alihankkijoiden palveluita. Yksityisten palveluntuottajien valvonta on osa hyvinvointialueen omavalvontaa.
Hyvinvointialueen pitää tehdä valvontaa ja ohjausta jatkuvasti toiminnan aikana. Hyvinvointialue voi esimerkiksi
- määritellä palvelujen tuottamista koskevia ohjeita
- käydä säännöllisiä neuvotteluita
- koota toiminnan laatuun ja turvallisuuteen liittyvä tietoa
- kerätä palautetta.
Hyvinvointialueen täytyy dokumentoida toimenpiteensä ja varmistaa sopimuksissa valtuudet sekä puuttumismahdollisuudet.
Hyvinvointialueen pitää toimittaa yksityisen palveluntuottajan tai tämän alihankkijan valvonnasta laatimansa tarkastuskertomus aluehallintovirastolle tiedoksi. Vastaavasti aluehallintovirasto ja Valvira lähettävät hyvinvointialueelle tiedoksi yksityistä palveluntuottajaa tai tämän alihankkijaa koskevan tarkastuskertomuksen.
Jos yksityisen palveluntuottajan tai tämän alihankkijan toiminnassa ilmenee mahdollisia epäkohtia tai puutteita, hyvinvointialueen on ohjattava yksityistä palveluntuottajaa tai tarvittaessa pyydettävä yksityiseltä palveluntuottajalta ja tämän alihankkijalta asiasta selvitystä asettamassaan riittävässä määräajassa.
Epäkohtien tai puutteiden ilmettyä hyvinvointialueen on vaadittava niiden korjaamista asettamassaan riittävässä määräajassa.
Jos on kyse asiakas- tai potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavista epäkohdista tai puutteista, hyvinvointialueen on vaadittava niiden välitöntä korjaamista.
Hyvinvointialueen on ilmoitettava välittömästi valvontaviranomaiselle yksityisen palveluntuottajan tai tämän alihankkijan toiminnasta ilmenevistä asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavat epäkohdat ja puutteet.
Muistutuskäsittelyä koskevan lainsäädännön perusteella asiakkaalla tai potilaalla on halutessaan oikeus tehdä muistutus yksityisen palveluntuottajan toiminnasta joko hyvinvointialueelle tai suoraan yksityisen palveluntuottajan yksikköön. Jos asiakas tekee muistutuksen suoraan palveluntuottajalle, on muistutukseen perusteltua vastata suoraan yksiköstä, ellei se sisällä selkeästi myös hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvaa asiaa. Hyvinvointialue vastaa sen järjestämisvastuun piiriin kuuluvasta toiminnasta ja sen valvonnasta. Hyvinvointialue ottaa asiaan sisällöllisesti kantaa ja antaa asiassa vastauksen asiakkaalle palvelun järjestäjänä.
Aluehallintovirasto ja Valvira voivat siirtää valvontaviranomaiselle tulleen kantelun hyvinvointialueelle siltä osin, kun asiassa on kysymys asiakaslain (812/2000) 23 a §:n tai potilaslain (785/1992) 10 a §:n tarkoittamasta muistutuksen siirtämisestä tilanteessa, jossa muistutus kohdistuu hyvinvointialueelle palvelua tuottavan yksityisen palveluntuottajan toimintaan. Hyvinvointialueen täytyy pyytää asiassa selvityspyyntö yksityiseltä palveluntuottajalta, ottaa asiassa kantaa palvelunjärjestäjänä ja antaa muistutusvastaus asiakkaalle.
Hyvinvointialueen ja yksityisen palveluntuottajan on sote-järjestämislain mukaisessa toiminnassaan varmistettava omavalvonnalla, että ne hoitavat tehtävänsä lainmukaisesti ja noudattavat tekemiään sopimuksia.
Omavalvonnalla hyvinvointialue ja yksityinen palveluntuottaja varmistavat asiakkaidensa yhdenvertaisuuden sekä palvelujensa
-
saatavuuden
-
jatkuvuuden
-
turvallisuuden
-
laadun.
Omavalvonnalla tarkoitetaan sitä, että palvelujen järjestäjä ja tuottaja valvovat, seuraavat ja arvioivat oman toimintansa laatua, lainmukaisuutta ja turvallisuutta. Omavalvonnan pitää olla ennakoivaa ja aktiivista toimintaa. Omavalvontaan kuuluu riskitilanteiden tunnistaminen ja epäkohtiin puuttuminen.
Tehtävien ja palvelujen omavalvonta on toteutettava osana niiden järjestämistä ja tuottamista. Hyvinvointialue ja yksityinen palveluntuottaja arvioivat jatkuvasti omaa toimintaansa, kuulevat asiakkaita ja potilaita laatuun ja asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvissä asioissa sekä ottavat palautteen huomioon toiminnan kehittämisessä.
Hyvinvointialueiden laajaan omavalvontavelvoitteeseen kuuluu oman järjestämistehtävänsä ja oman palvelutuotantonsa valvonnan lisäksi yksityisten palveluntuottajien valvonta. Omavalvontavelvollisuus koskee myös HUS-yhtymää siltä osin kuin se järjestää terveydenhuoltoa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon omavalvonnasta säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalaissa (741/2023), järjestämislaissa (612/2022), sosiaalihuoltolaissa (13101/2014) ja vanhuspalvelulaissa (980/2012).
Omavalvontaohjelma
Hyvinvointialueiden ja yksityisten sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien pitää laatia toiminnastaan omavalvontaohjelma. Se on strateginen instrumentti, jolla varmistetaan, että palvelut järjestetään ja toteutetaan sopimusten ja lainsäädännön mukaisesti.
Hyvinvointialueen omavalvontaohjelman täytyy kattaa kaikki hyvinvointialueen järjestämät ja sen lukuun tuotetut palvelut. Yksityisten palveluntuottajien omavalvontaohjelman pitää kattaa palveluntuottajan itse tuottamat ja alihankkijalta hankitut palvelut. Omavalvontaohjelmassa on muun muassa todettava, miten palvelujen toteutumista, turvallisuutta ja laatua sekä yhdenvertaisuutta seurataan ja puutteellisuudet korjataan.
Omavalvontaohjelma pitää sisällään suunnitelman laadunhallinnasta ja potilasturvallisuuden edistämisestä ja täytäntöönpanosta.
Sosiaali- ja terveysministeriö voi antaa asetuksella tarkemmat säädökset omavalvontaohjelman yleisestä sisällöstä ja laatimisestä. Valvira voi antaa määräyksiä omavalvontaohjelman tarkemmasta sisällöstä ja sen toteutumisen seurannasta. Omavalvontaohjelma, sen toteutumisen seuranta ja niiden perusteella tehdyt toimenpiteet pitää olla julkisesti nähtävänä.
Omavalvontasuunnitelma
Palveluntuottajan on laadittava palveluyksiköittäin sähköinen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelma kattaa kaikki palveluyksikössä palveluntuottajan itse tuottamat sekä ostopalveluna ja alihankintana tuotetut palvelut tai palvelun osat.
Omavalvontasuunnitelmassa palveluntuottaja kuvaa palveluyksikköön kuuluvien palvelujen tuottamiseen liittyvät keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat ja varmistavat palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä.
Lue lisää: Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluyksikön omavalvontasuunnitelma (Valvira.fi)
Viranomaisvalvonnalla tarkoitetaan valtion valvontaviranomaisten toteuttamaa laillisuusvalvontaa ja valvontaan liittyvä ohjausta.
Valtion valvontaviranomaisina toimivat aluehallintovirastot ja Valvira. Ylin laillisuusvalvoja on eduskunnan oikeusasiamies. Yleinen sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaus, suunnittelu, kehittäminen ja valvonta kuuluvat sosiaali- ja terveysministeriölle.
Valtion valvontaviranomaisten tehtävä on edistää ja varmistaa hyvinvointialueiden ja palvelujen tuottajien omavalvontaa ja puuttua silloin, kun omavalvonnan keinot eivät riitä. Viranomaisvalvonnan ja siihen liittyvän laillisuusohjauksen tavoitteena on varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuus, palvelujen lainmukaisuus ja laatu sekä palvelujen käyttäjien perusoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan toteutuminen. Ohjauksen tarkoituksena on ehkäistä jo ennakkoon asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä asiakkaan ja potilaan oikeuksia vaarantavien olosuhteiden ja käytäntöjen syntymistä. Valvonnalla puututaan palvelujen järjestämisessä tai toteuttamisessa ilmenneisiin lainvastaisiin epäkohtiin ja puutteisiin. Valvonnan tarkoituksena on, että toiminnassa havaitut puutteet ja epäkohdat korjataan. Jälkikäteiseen valvontaan kuuluu aina myös ohjausta tilanteen korjaamiseksi.
Aluehallintoviraston ja Valviran tehtävänä on varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuus, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen lainmukaisuus ja laatu sekä palvelujen käyttäjien perusoikeuksien, yhdenvertaisuuden ja oikeusturvan toteutuminen.
Valvontalain perusteella aluehallintovirastot valvovat toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen ja hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen lainmukaisuutta ja antavat valvontaan liittyvää ohjausta. Aluehallintovirastot toteuttavat toimialueellaan sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvontaa ja vastaavat palvelujen rekisteröinnistä.
Valvira ohjaa aluehallintovirastojen toimintaa valvonnan ja siihen liittyvän ohjauksen toimeenpanossa, yhteensovittamisessa ja yhdenmukaistamisessa. Lisäksi Valvira valvoo sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen ja hyvinvointialueen järjestämisvastuulle kuuluvien palvelujen lainmukaisuutta sekä antaa valvontaan liittyvää ohjausta silloin, kun kysymyksessä ovat
- periaatteellisesti tärkeät tai laajakantoiset asiat
- usean aluehallintoviraston toimialuetta tai koko maata koskevat asiat
- asiat, jotka liittyvät olennaisesti Valvirassa käsiteltävään muuhun sosiaalihuoltoa tai terveydenhuoltoa taikka sosiaali- tai terveydenhuollon ammattihenkilöä koskevaan valvonta-asiaan
- asiat, joita aluehallintoviraston valvonta-asioita käsittelevät virkamiehet ovat esteellisiä käsittelemään.
Aluehallintoviraston ja Valviran tehtäviin kuuluu lisäksi useita muita sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaan ja toiminnan edellytyksien varmistamiseen liittyviä tehtäviä, joista on säädetty erikseen sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännössä sekä laissa aluehallintovirastoista (896/2009) ja laissa Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirastosta (669/2008). Aluehallintovirastojen ja Valviran tehtävistä voit lukea lisää virastojen verkkosivuilta.
Hyvinvointialueiden viranomaisvalvonnan yhteyshenkilöt sosiaali- ja terveydenhuollossa
Valvomme yhdessä Valviran kanssa hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämistehtävän ja palvelujen omavalvonnan toteutumista.
Olemme nimenneet hyvinvointialueille yhteyshenkilöt, jotka toimivat alueen yhteyshenkilöinä sote-valvontaan liittyvissä asioissa.
-
Helsingin kaupunki sekä Etelä-Karjalan, Kymenlaakson, Kanta-Hämeen ja Päijät-Hämeen hyvinvointialue: terveydenhuollon ylitarkastaja Anne Arvonen
-
Helsingin kaupunki sekä Vantaa-Keravan, Länsi-Uusimaan, Keski-Uusimaan ja Itä-Uusimaan hyvinvointialue: sosiaalihuollon johtava ylitarkastaja Jaana Vilpas
-
HUS-yhtymä: aluehallintoylilääkäri Tuula Meinander
-
Valviran yhteyshenkilö: lakimies Arttu Malava
- ylitarkastaja Taija Liukkonen
- Valviran yhteyshenkilö: ylitarkastaja Tuula Kotimäki
- sosiaalihuollon ylitarkastaja Marjut Eskelinen
- Valviran yhteyshenkilö: ylitarkastaja Elina Uusitalo
- yksikön päällikkö Pia Leikasto
- Valviran yhteyshenkilö: lakimies Päivi Vuorinen
- yksikön päällikkö Niina Siirilä
- sosiaalihuollon ylitarkastaja Jaana Aarnio
- ylitarkastaja Annina Sadeoja (valmius ja varautuminen)
- Valviran yhteyshenkilö: lakimies Hanna Kärki
- lakimies Heli Kajava
- Valviran yhteyshenkilö: lakimies Niina Rytilahti
Menneiden valtakunnallisten tilaisuuksien ohjelmat ja esitykset
Ajankohtaista Valvirasta
ylijohtaja Markus Henriksson, Valvira
Lainsäädännölliset muutokset sote-palveluiden valvonnassa
lakiasiainpäällikkö Keijo Mattila, Lapin aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden omavalvonta
Lakimies Riitta Husso, Valvira
Valvontaviranomaiset valmistautuvat hyvinvointialueiden käynnistymiseen
HVA-projektin projektipäällikkö Leena Serpola-Kaivo-oja, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Valtava-hanke uudistaa sote-tietotuotantoa
kehittämispäällikkö Petri Huovinen, Valvira
Hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle kuuluvien sote-palveluiden valvonta
yksikön päällikkö Niina Väkeväinen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Soteri-projekti uudistaa lupa- ja valvontaviranomaisten rekisteriä
projektipäällikkö Katja Turunen, Valvira
Ammattioikeudet ja ammattihenkilöiden valvonta
johtaja Jussi Holmalahti ja ryhmäpäällikkö Kirsi Liukkonen, Valvira
Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen järjestäminen
ylitarkastaja Jenni Lahtinen, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Sote-palveluiden arvioinnit ja valvontahavaintoraportit hyvinvointialueiden oman valvonnan tukena
kehittämispäällikkö Vesa Syrjä, THL
Case Pirkanmaa: Valvontatehtävän valmistelu hyvinvointialueella
projektipäällikkö Kirsi Sario, Pirkanmaan liitto
Lagändringar av social- och hälsovårdstillsyn i sote-reformen
överinspektör Pia Ekqvist, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Välfärdsområdenas ansvar över social- och hälsovårdstillsyn
överinspektör Leila Eklöv, Regionförvaltningsverket i Södra Finland
Egenkontroll ledande överinspektör för socialvården
Nina Siro-Södergård, Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland
Projektet för planering och utveckling av tillsynen över välfärdsområdena (VFO-projektet)
chef for social- och hälsovårdsenheten, Niina Siirilä, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Projektet för överkommunal övervakningscentral
projektchef Karolina Olin, Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt
Främjande av hälsa och välfärd överinspektör
Jenni Lahtinen, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Beredskap
överinspektör Annina Sadeoja, Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland
Utveckling av myndighetstillsyn baserad på data och informationsproduktion, Valtava - projektet
överinspektör Carola Arjatsalo, Valvira
Tillsyn av social- och hälsovårdens informationssystem
överinspektör Essi Haglund, Valvira
Utvärderingsrapporter om social- och hälsovårdstjänster av välfärdsområde
utvärderingschef Katja Croell, Institutet för hälsa och välfärd
Klient- och patientsäkerhet
servicechef Jaana Kalliokoski, Klient- och patientsäkerhetscentret
Avaus ylijohtaja Markus Henriksson, Valvira
Valvonnan painopiste hyvinvointialueille - omavalvonnan rooli vahvistuu johtaja Jaska Siikavirta, STM
Mikä muuttuu sote-valvonnassa ja sen ohjauksessa 2023? HVA-projektin projektipäällikkö Leena Serpola-Kaivo-oja, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Kommentti viranomaisvalvojan näkökulma yksikönpäällikkö Niina Väkeväinen, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Kommentti hyvinvointialueen näkökulma projektipäällikkö Karolina Olin, Varsinais-Suomi
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen näkökulma. Mikä muuttuu sote-valvonnassa? ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Perusterveydenhuollon hoitoon pääsyn enimmäisaikojen tiukentaminen hallitusneuvos Merituuli Mähkä, STM
Kommenttipuheenvuoro, Erikoissairaanhoidon valvonta lakimies Reijo Jormanainen, Valvira
Kommenttipuheenvuoro, Perusterveydenhuollon valvonta ylitarkastaja Maarit Penttilä, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Ammattihenkilövalvonta ryhmäpäällikkö Mervi Koivuniemi, Valvira
Hyvinvointialueet tietojärjestelmien valvojina yli-insinööri Antti Härkönen, Valvira
Valvontaviranomaisen ja hyvinvointialueen yhteistyö aluehallintolääkäri Tuula Tarkiainen, Itä-Suomen aluehallintovirasto
Ennakkoinfo Valviran ja aluehallintovirastojen sote-valvontaohjelmasta ryhmäpäällikkö Kirsti Tolonen, Valvira
Valtionvarainministeriön tervehdys finanssineuvos Mikko Saarinen, VM
Menneiden alueellisten tilaisuuksien ohjelmat ja esitykset
Tervetulosanat ja valvontaviranomaisten esittäytyminen
johtaja Leena Laajala, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden valvontatehtävän valmistelun tilanne:
- Keski-Suomi: perusturvajohtaja Tuija Koivisto
- Pirkanmaa: projektipäällikkö Kirsi Sario
- Etelä-Pohjanmaa: hallintojohtaja Tommi Niemi
- Keski-Pohjanmaa: sosiaalijohtaja Tarja Oikarinen-Nybacka
- Pohjanmaa: laatujohtaja Mari Plukka, valvonnan päällikkö Anne Jaskari
Omavalvonta
ylitarkastajat Jaana Aarnio ja Aulikki Hautsalo, Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Keskus koordinoimassa asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanoa hyvinvointialueilla
ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien valvonta
ylitarkastaja Essi Haglund, Valvira
Hyvinvointialueiden arviointi ja arvioinnin tietopohja
arviointipäällikkö Hannele Ridanpää, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Tervetulosanat ja valvontaviranomaisten esittäytyminen
johtaja Kristiina Poikajärvi, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden valvontatehtävän valmistelun tilanne:
- Keski-Uusimaa: laatupäällikkö Maarit Immonen ja kehittämispäällikkö Sirpa Salinto
- Länsi-Uusimaa: laatupäällikkö Riitta Flinck
- Itä-Uusimaa: vastuuvalmistelija Katja Blomberg
- Vantaa ja Kerava: erityisasiantuntija Hannele Nyfors
- Päijät-Häme: ostopalvelupäällikkö Sami Metsäranta
- Kanta-Häme: projektipäällikkö Sofia Suvanto
- Etelä-Karjala: ostopalvelupäällikkö Teija Malinen
- Kymenlaakso: sosiaalityön palvelujohtaja Anu Salonen
- Helsinki: ostopalvelupäällikkö Kristiina Matikainen
- HUS: hankejohtaja Teppo Heikkilä
Omavalvonnan suunnittelu ja toteutus
ylitarkastaja Oona Mölsä, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Sote-valvonnan yhdyspinnat - case Neuvola / Koulu- ja opiskelijath / Oppilashuolto
terveydenhuollon ylitarkastaja Aino Mäkitalo, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Keskus koordinoimassa asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanoa hyvinvointialueilla
ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien valvonta
ylitarkastaja Jenni Björkman, Valvira
Hyvinvointialueiden arviointi ja arvioinnin tietopohja
arviointipäällikkö Tiina Hetemaa, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Tervetulosanat ja valvontaviranomaisten esittäytyminen
johtaja Ulla Ahonen, Itä-Suomen aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden valvontatehtävän valmistelun tilanne
- Etelä-Savo: vastuuvalmistelija/projektipäällikkö Niina Kaukonen
- Pohjois-Karjala: hallintopäällikkö Kaisa Tanskanen
- Pohjois-Savo: valvontatarkastaja Kauko Pursinainen
Omavalvonnan suunnittelu ja toteutus
sosiaalihuollon ylitarkastaja Pia Sorsa ja aluehallintoylilääkäri Tuula Tarkiainen, Itä-Suomen aluehallintovirasto
Sote-valvonnan yhdyspinnat: case Neuvola / Koulu- ja opiskelijath / Oppilashuolto
terveydenhuollon ylitarkastaja Ansa Sonninen, Itä-Suomen aluehallintovirasto
Keskus koordinoimassa asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanoa hyvinvointialueilla
ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien valvonta
ylitarkastaja Jenni Björkman, Valvira
Hyvinvointialueiden arviointi ja arvioinnin tietopohja
arviointipäällikkö Jaana Leipälä, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Tervetulosanat ja valvontaviranomaisten esittäytyminen
johtaja Maria Siurua, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden valvontatehtävän valmistelun tilanne
Pohjois-Pohjanmaa: valvontapäällikkö Elisa Roimaa ja asiantuntija Hanna-Riitta Kahelin
Kainuu: laatupäällikkö Virpi Korhonen
Lappi: Liisa Niiranen
Omavalvonnan suunnittelu ja toteutus
lakimies Mariana Lantto ja sosiaalihuollon ylitarkastaja, tiimipäällikkö Marjut Eskelinen, Lapin aluehallintovirasto
Sote-valvonnan yhdyspinnat: case Neuvola / Koulu- ja opiskelijath / Oppilashuolto
ylitarkastaja Raija Fors, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Keskus koordinoimassa asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanoa hyvinvointialueilla
ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Hyvinvointialueiden arviointi ja arvioinnin tietopohja
arviointipäällikkö Tuulikki Louet-Lehtoniemi, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien valvonta
ylitarkastaja Marko Elo, Valvira
Tervetulosanat ja valvontaviranomaisten esittäytyminen
johtaja Heikki Mäki, Lounais-Suomen aluehallintovirasto
Hyvinvointialueiden valvontatehtävän valmistelun tilanne
Satakunta: yksikön päällikkö Katri Siiri-Valovirta
Varsinais-Suomi: projektipäällikkö Karolina Olin ja hankejohtaja Sirpa Rantanen
Omavalvonnan suunnittelu ja toteutus
yksikön päällikkö, terveydenhuollon ylitarkastaja Pauli Kamsula ja johtava sosiaalihuollon ylitarkastaja Nina Siro-Södergård, Lounais-Suomen aluehallintovirasto
Keskus koordinoimassa asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanoa hyvinvointialueilla
ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Hyvinvointialueiden arviointi ja arvioinnin tietopohja
arviointipäällikkö Katja Croell, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmien valvonta
ylitarkastaja Marko Elo, Valvira