Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Pelastustoimi ja varautuminen
Ratkaisupäivämäärä 13.12.2023
diaarinumero ESAVI/41513/2023
Pelastusryhmä on pelastustoimen kiireellisille tehtäville hälytettävä pienin muodostelma
Asian kuvaaminen
Hyvinvointialueen antaman selvityksen mukaan sen alueella kaikille pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville voidaan hälyttää pelastuslaitoksen ns. kärkiyksikkö ainoana yksikkönä. Kärkiyksikkö on pelastusryhmää pienempi muodostelma.
Hyvinvointialueen antaman selvityksen mukaan yksikönjohtaja arvioi hälytyksen ensitietojen perusteella, onko tehtävällä tarvetta lisähälytyksille. Lisäksi selvityksessä todetaan, että kärkiyksikkö on hälytetty ainoana yksikkönä vain niille tehtäville, joista se selviää yksin.
Alueen pelastuslaitos on toteuttanut kärkiyksiköiden hälyttämistä ainoana pelastustoimen yksikkönä pelastustoimen kiireellisille tehtäville alueellaan jo vuosien ajan. Lisäksi tyypillisesti tällainen tehtävä on arvioitu hätäkeskuksen lisämääritteellä pieni. Tarvittaessa pelastustoiminnan vaste on nostettu suuremmaksi lisätietojen perusteella.
Asian ratkaisu
Aluehallintoviraston mukaan hyvinvointialueella käytössä oleva periaate kärkiyksikön hälyttämisessä ei vastaa laissa ja toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa kiireelliselle pelastustoiminnalle asetettuja vaatimuksia ja kyseessä on pelastustoimen järjestämislain 18 §:ssä tarkoitettu huomattava puute. Aluehallintoviraston mukaan pelastusryhmää pienemmän muodostelman käyttäminen ensimmäisenä yksikkönä A- ja B-kiireellisyysluokan tehtävillä on hyvinvointialuetta velvoittavan lainsäädännön ja toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaista vain siinä tapauksessa, että sen lisäksi samanaikaisesti hälytetään täydentävä yksikkö pelastusryhmävaatimuksen (1+3) täyttymiseksi. Aluehallintovirasto edellytti pelastustoimen järjestämislain (613/2021) 18 §:n 2 momentin nojalla, että hyvinvointialue korjaa pelastustoiminnan palvelutasossaan olevat huomattavat puutteet pelastuslaitoksen alueella ja saattaa palvelujen tason pelastustoimen järjestämislain edellyttämälle tasolle.
Aluehallintovirasto toteaa päätöksessään, että pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaan pelastusryhmä, pelastusjoukkue, pelastuskomppania ja pelastusyhtymä ovat A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäviin hälytettäviä pelastustoiminnan muodostelmia. Pienin muodostelma, eli pelastusryhmä koostuu johtajasta, vähintään kolmesta ja enintään seitsemästä henkilöstä sekä tehtävän mukaisista ajoneuvoista ja kalustosta. Suunnitteluohje sisältää pelastustoimea ohjaavan sisäministeriön näkemyksen siitä, millä pelastustoiminnan muodostelmilla ja vähimmäishenkilöstömäärällä A- ja B-kiireellisyysluokan tehtävät kyetään hoitamaan asianmukaisesti ja lain edellyttämällä tavalla.
Toimintavalmiuden suunnitteluohjeen mukaan pelastusryhmän johtajalla on yksikönjohtajan koulutus. Kärkiyksikön suorituskykyä ja henkilöstön osaamisvaatimuksia ei ole valtakunnallisesti yhdenmukaisesti määritelty, ja kärkiyksikön henkilöstöön ei tyypillisesti määrätä yksikönjohtajan koulutuksen saaneita henkilöitä.
Hyvinvointialue ei tuonut selvityksessään tarkemmin esille, mitä ovat sellaiset pelastustoimen kiireelliset tehtävä, joista kärkiyksikkö selviää itse. Myöskään toimintavalmiuden suunnitteluohjeessa ei tällaisia tehtäviä määritellä, eikä ohjeessa näin ollen anneta mahdollisuutta poiketa kiireellisten tehtävien kohdalla hälytettävän muodostelman minimivaatimuksesta.
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt aiemmin päätöksen (LSAVI/5543/2021), jossa se on määrännyt pelastustoimea muuttamaan pelastustoimen hälytysvasteet siten, että pienin hälytettävä muodostelma pelastustoimen kiireellisille tehtäville on 1+3. Etelä-Suomen aluehallintoviraston päätös vastaa vaatimuksiltaan Lounais-Suomen aluehallintoviraston päätöstä.
Keskeiset lait ja ohjeet
Pelastuslaki (379/2011) 2 §
Pelastustoimen järjestämislaki (613/2021) 3, 4, 17 ja 18 §
Pelastustoimen toimintavalmiuden suunnitteluohje (21/2012)