Kriittisten raaka-aineiden hankkeiden lupaneuvonta 

Neuvomme ja autamme kriittisten raaka-aineiden hankkeisiin liittyvissä kysymyksissä. Meiltä saat tietoa muun muassa siitä, millaisia lupia hankkeessa mahdollisesti tarvitaan. 

Lisäksi koordinoimme strategisten raaka-aineiden hankkeiden kokonaislupamenettelyjä mm. seuraamalla, että hakemukset käsitellään määräajassa.  

Saat meihin yhteyden sähköpostilla [email protected].
Huomioithan, että emme anna rahoitus- ja sijoituspalveluneuvontaa.
 

Kriittiset raaka-aineet ovat taloudellisesti merkittäviä materiaaleja, joita tarvitaan muuhun kuin energia- tai maatalouskäyttöön. Niiden toimitusvarmuuteen liittyy suuri riski, koska niiden saatavuus ja tuotanto keskittyvät pääasiassa muutamaan maahan. 

Seuraavia raaka-aineita pidetään kriittisinä: 
- jalostamattomassa muodossaan ja kaikissa jalostusvaiheissa sekä silloin kun ne esiintyvät muiden louhinta-, jalostus- ja kierrätysprosessien sivutuotteina 

   

•    antimoni
•    arseeni
•    baryytti
•    bauksiitti/alumiinioksidi/alumiini
•    beryllium
•    boori
•    fluorisälpä
•    fosfori
•    gallium
•    germanium
•    grafiitti
•    hafnium
•    helium
•    kevyet harvinaiset maametallit
•    koboltti
•    koksihiili
•    kupari
•    litium
•    maasälpä
•    magnesium
•    mangaani
•    nikkeli – akkulaatu
•    niobium
•    piimetalli
•    platinaryhmän metallit
•    raakafosfaatti
•    raskaat harvinaiset maametallit
•    skandium
•    strontium
•    tantaali
•    titaanimetalli
•    vanadiini
•    vismutti
•    volframi

Lista on päivitetty 10.1.2025. Euroopan komissio voi muuttaa luetteloa. Ajan tasalla olevat tiedot voit katsoa EUR-Lexistä. 

Linkin EUR-Lexiin löydät tämän sivun lopusta.
 

Kriittisten raaka-aineiden hankkeella tarkoitetaan hanketta, jossa

  • louhitaan, jalostetaan tai kierrätetään kriittisiä raaka-aineita ja
  • suunnitellaan laitoksen perustamista tai olemassa olevan laitoksen merkittävää laajentamista tai käyttötarkoituksen muuttamista 

Louhinta 

  • Louhinnalla tarkoitetaan malmien ja mineraalien tuotantoa niiden alkuperäisestä lähteestä pääasiallisena tuotteena tai sivutuotteena. 
  • Louhintaan sisältyvät mineraaliesiintymät
    • maan alla
    • vedenalaisista ja vedessä olevista mineraaliesiintymistä
    • suolavedestä.
  • Louhintaan kuuluu myös kriittisten raaka-aineiden tuotanto kasvituotteista, kuten puista.

Jalostus 

  • Jalostuksella tarkoitetaan kaikkia prosesseja, jotka muuttavat raaka-aineet taloudellisesti käyttökelpoisiin muotoihin. 
  • Näitä prosesseja ovat:
    • fysikaaliset, kemialliset ja biologiset prosessit
    • raaka-aineiden muuntaminen malmeista, mineraaleista, kasvituotteista tai jätteistä puhtaiksi metalleiksi tai seoksiksi
    • rikastus, erotus, sulatus ja jalostus

Metallin työstämistä ja jatkojalostamista väli- ja lopputuotteiksi ei lasketa jalostukseen. 


Kierrätys

Kierrätys tarkoittaa jätemateriaalien uudelleenkäsittelyä tuotteiksi, materiaaleiksi tai aineiksi.

  • Uudelleenkäsittely voi olla alkuperäiseen tarkoitukseen tai muihin tarkoituksiin.
  • Kierrätykseen sisältyy eloperäisen aineksen uudelleenkäsittely.
  • Kierrätykseen ei sisälly:
    • energian hyödyntäminen
    • materiaalien uudelleenkäsittely polttoaineiksi tai maantäyttöön 
       

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus kriittisistä raaka-aineista  (CRMA) tuli voimaan 23.5.2024.  

Asetuksen tarkoitus on varmistaa kriittisten raaka-aineiden saanti kestävästi EU:ssa. Asetus tukee EU-maiden taloutta ja fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämistä. 

Asetuksen mukaista yhteyspisteviranomaisen tehtävää Suomessa hoitaa Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.

Löydät linkin asetukseen tämän sivun lopusta. 

Yhteyspisteviranomainen koordinoi hankkeiden lupaprosessia ja auttaa hankkeesta vastaavaa ymmärtämään siihen liittyviä keskeisiä hallinnollisia asioita.

Kriittisten ja strategisten raaka-aineiden hankkeiden valtakunnallisena yhteyspisteviranomaisena Suomessa toimii Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.  

Voit lähettää meille kysymyksiä ja asiakirjoja osoitteeseen [email protected]

Käytä suojattua sähköpostiyhteyttä, kun lähetät aineistoa, joka sisältää salassa pidettäviä tai muuten arkaluontoisia asioita. Sähköpostin maksimikoko liitteineen on 50 Mt. Jos liitteet ovat liian suuria, pienennä tiedostokokoa tai lähetä ne useassa eri sähköpostissa. Muista, että viestin perillemeno viranomaiselle on lähettäjän vastuulla. 

Lähetä sähköpostia suojatulla sähköpostiyhteydellä

Voit lähettää asiakirjoja myös postitse osoitteeseen:

Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Ympäristöluvat-vastuualue
PL 6, 13035 AVI

Strategiset hankkeet 

Strategisia raaka-aineita koskevalle hankkeelle voi hakea strategisen hankkeen asemaa Euroopan komissioilta. Strategiseksi hankkeeksi katsotaan louhinta-, jalostus- tai kierrätyshanke. Strateginen hanke voi olla myös substituutiohanke, jossa edistetään strategisia raaka-aineita korvaavien raaka-aineiden tuotantoa. 

Strategisten hankkeiden tarkemmat kriteerit on lueteltu kriittisten raaka-aineiden asetuksessa. 

Vastaamme strategisten hankkeiden kokonaislupamenettelyn määräaikojen laskennasta ja mahdollisesta määräajan pidentämisestä. Laadimme myös yksityiskohtaisen aikataulun hankkeen kokonaislupamenettelylle tiiviissä yhteistyössä hankkeesta vastaavan ja muiden kokonaislupamenettelyyn osallistuvien viranomaisten kanssa, ja päivitämme sitä tarvittaessa.
 

Strategisia raaka-aineita ovat kriittiset raaka-aineet, joilla on suuri merkitys EU:n sisämarkkinoille. Niitä käytetään vihreän ja digitaalisen siirtymän teknologioissa sekä puolustus- ja ilmailualan sovelluksissa. 

Strategisten raaka-aineiden arvioitu kysyntä maailmanlaajuisesti on tyypillisesti suurempi kuin niiden tarjonta. Lisäksi strategisten raaka-aineiden tuotannon lisääminen on vaikeaa. (CRMA-asetuksen johdanto-osan 6 kappale)

Seuraavia kriittisiä raaka-aineita pidetään myös strategisina raaka-aineina 
-  jalostamattomassa muodossaan ja kaikissa jalostusvaiheissa sekä silloin kun ne esiintyvät muiden louhinta-, jalostus- tai kierrätysprosessien sivutuotteina

  • bauksiitti/alumiinioksidi/alumiini
  • boori – metallurginen laatu
  • gallium
  • germanium
  • grafiitti – akkulaatu
  • koboltti
  • kupari
  • litium – akkulaatu
  • magneettien harvinaiset maametallit (Nd, Pr, Tb, Dy, Gd, Sm ja Ce)
  • magnesiummetalli
  • mangaani – akkulaatu
  • nikkeli – akkulaatu
  • piimetalli
  • platinaryhmän metallit
  • titaanimetalli
  • vismutti
  • volframi

Lista on päivitetty 10.1.2025. Euroopan komissio voi muuttaa luetteloa. Ajan tasalla olevat tiedot voit katsoa EUR-Lexistä. 

Linkin EUR-lexiin löydät tämän sivun lopusta. 
 

Strategisen hankkeen asema vaikuttaa seuraavasti:

  • Hankkeen kokonaislupamenettely tulee toteuttaa asetuksessa säädetyssä määräajassa. 
  • Hanketta koskevat lupahakemukset saavat etusijan aluehallintovirastossa suhteessa muihin ympäristönsuojelulain ja vesilain mukaisiin lupahakemuksiin.
  • Hanketta koskevat asiat käsitellään kiireellisenä muutoksenhakutuomioistuimissa.
  • Hanke voidaan katsoa lupaharkinnassa erittäin tärkeän yleisen edun mukaiseksi, joka voi mahdollistaa poikkeamisen vesienhoidon ympäristötavoitteista tai Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen suojelusta.  


Strategisen hankkeen asema ei vaikuta luvan myöntämisen edellytyksiin eikä määräyksiin, jotka liittyvät ympäristön pilaantumisen rajoittamiseen. Asema ei myöskään heikennä hankkeiden toteuttamiseksi vaadittavien ympäristönsuojelun tasoa tai ympäristöarviointien laatua. 

Lisätietoa strategisen hankkeen asemasta, hakuohjeet ja hakemuslomakkeen löydät Euroopan komission verkkosivulta:

Usein kysyttyjä kysymyksiä:

Hakuprosessiin liittyviä kysymyksiä voi lähettää myös suoraan Euroopan komissiolle osoitteeseen [email protected].
 

Strategisten hankkeiden kokonaislupamenettely 

Kokonaislupamenettely tarkoittaa prosessia, jonka aikana käsitellään hankkeen rakentamiseksi ja toteuttamiseksi tarvittavat luvat, joita ovat esimerkiksi rakentamis-, kemikaali- ja verkkoliitäntäluvat sekä kaivos- ja ympäristöluvat. 

Strategisissa hankkeissa vastaamme kokonaislupamenettelyn

  • määräaikojen laskennasta ja mahdollisista pidennyksistä. 
  • yksityiskohtaisen aikataulun laatimisesta yhteistyössä hankkeesta vastaavan  ja muiden viranomaisten kanssa
  • tarvittaessa aikataulun päivittämisestä.

Kokonaislupamenettelyn määräajan laskenta alkaa, kun asiaa käsittelevä viranomainen toteaa ensimmäisen hakemuksen sisältävän riittävät tiedot tai ympäristövaikutusten arviointiselostus on toimitettu viranomaiselle. Määräajan laskenta päättyy, kun viranomainen antaa päätöksen viimeiseen hakemukseen. 

Ilmoitamme hankkeesta vastaavalle määräaikalaskennan alkamisesta ja päättymisestä sekä mahdollisista muutoksista.

Strategisen hankkeen kokonaislupamenettelyn määräajat ovat seuraavat:

  • 27 kuukautta, kun hankkeeseen liittyy louhintaa
  • 15 kuukautta, kun hankkeeseen liittyy ainoastaan jalostusta tai kierrätystä

Jos hanke on ollut lupamenettelyssä jo ennen kuin se tunnustettiin strategiseksi hankkeeksi, kokonaislupamenettely saa kestää enintään: 

  • 24 kuukautta hankkeille, joihin liittyy louhintaa
  • 12 kuukautta hankkeille, joihin liittyy ainoastaan jalostusta tai kierrätystä.

Jos hanke vaatii ympäristövaikutusten arviointia, kokonaislupamenettelyn määräajan laskenta alkaa, kun arviointiselostus on toimitettu. Jos selostusta pitää täydentää kuulemisen jälkeen, täydennyksen määräajan ja toimittamisen välistä aikaa ei lasketa mukaan kokonaislupamenettelyn kestoon. 

Kokonaislupamenettelyn määräaikojen ylittymisestä ei seuraa sanktioita viranomaiselle. Suomen valtion on kuitenkin varmistettava, että asiaa käsittelevillä viranomaisilla on riittävät resurssit ja henkilöstö, jotta asiat saadaan käsiteltyä EU:n asetuksen mukaisessa määräajassa. Hankkeesta vastaavan ja kokonaislupakäsittelyyn osallistuvien viranomaisten on lisäksi omalla toiminnallaan varmistettava, että määräaikojen mukainen kokonaislupakäsittely on mahdollista. 
 

Voimme poikkeustapauksissa pidentää kokonaislupakäsittelyn määräaikaa, jos strategisen hankkeen luonne, monimutkaisuus, sijainti tai koko sitä edellyttää. 

Määräaikaa on mahdollista pidentää ennen määräaikojen päättymistä

  • kolmella kuukaudella, jos hanke liittyy ainoastaan jalostukseen tai kierrätykseen.
  • kuudella kuukaudella, jos hankkeeseen liittyy louhintaa.

Perusteena määräajan pidentämiselle voiva olla esimerkiksi ennakoimattomat olosuhteet, joiden vuoksi hankkeeseen liittyviä ympäristöarviointeja on laadittava lisää tai niitä on täydennettävä. 

Asiaa käsittelevän viranomaisen on esitettävä meille ehdotuksensa määräajan pidentämisestä ja sen perustelut.  

Jos määräaikaa pidennetään, ilmoitamme asiasta hankkeesta vastaavalle kirjallisesti. Samalla kerromme päätöksen perustelut ja kokonaislupamenettelyn uuden päättymisajankohdan. Päätöksestä ei voi valittaa.

Laadimme yksityiskohtaisen aikataulun kokonaislupamenettelylle yhdessä hankkeesta vastaavan ja kokonaislupamenettelyyn osallistuvien viranomaisten kanssa. Laadimme aikataulun kuukauden kuluessa siitä, kun ensimmäinen hakemus on todettu riittäväksi  tai ympäristövaikutusten arviointiselostus on toimitettu. Hankkeesta vastaavan on julkaistava aikataulu verkkosivuillaan. 

Päivitämme aikataulun, jos kokonaislupamenettelyn päättymisajankohta muuttuu merkittävästi. 

Strategisen hankkeen tarvitsemat luvat ja menettelyt riippuvat siitä, millaisesta hankkeesta on kysymys. 

Alla on lueteltu esimerkkejä luvista ja menettelyistä, joita mahdollisesti tarvitaan hankkeen toteuttamiseksi.

Hankkeessa tarvittaviin lupiin ja velvoitteisiin voi tutustua myös Suomi.fi-verkkosivuilla.  Löydät linkin Suomi.fi-palveluun tämän sivun lopusta.

Lupien tarveharkintaan liittyvissä kysymyksissä voi olla yhteydessä asiaa käsittelevään viranomaiseen.

Hankkeiden hakemuksia ja asiakirjoja voi lähettää viranomaisille sähköisesti Luvat ja valvonta -palvelun kautta sekä viranomaisten omien sähköisten asiointikanavien kautta. Luvat ja valvonta -palvelua kehitetään jatkuvasti vastaamaan paremmin niin toiminnanharjoittajien kuin viranomaistenkin tarpeita. Tavoitteena on tarjota asiakkaille yksi sähköinen asiointikanava ja sujuvoittaa viranomaisten yhteistyötä. 

Löydät linkin Luvat ja valvonta -palveluun tämän sivun lopusta.

 

  • Hankelupa suurjännitejohdon rakentamiseen
    • Sähkömarkkinalaki (588/2013)
  • Kaivoslain mukaiset luvat
    • Kaivoslaki (621/2011)
  • Kajoamislupa
    • Muinaismuistolaki (295/1963)
  • Kemikaaliturvallisuuden luvat ja menettelyt
    • Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)
  • Lentoestelupa
    • Ilmailulaki (864/2014)
  • Maa- ja biokaasuputkiston rakentamislupa ja maa- ja biokaasun varastointilupa
    • Valtioneuvoston asetus maakaasun käsittelyn turvallisuudesta (551/2009)
  • Poikkeus luontotyypin hävittämis- ja heikentämiskiellosta
    • Luonnonsuojelulaki (9/2023)
  • Poikkeus vesiluontotyyppien suojelusta
    • Vesilaki (587/2011)
  • Rakentamislain mukaiset luvat ja menettelyt
    • Rakentamislaki (751/2023)
  • Räjähteiden valmistus- ja varastointiluvat
    • Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta (390/2005)
  • Suostumus rakentamiseen talousvyöhykkeellä
    • Laki Suomen talousvyöhykkeestä (1058/2004)
  • Vesitalouslupa
    • Vesilaki (587/2011)
  • Ympäristölupa
    • Ympäristönsuojelulaki (527/2014)
  • Ympäristövaikutusten arviointi 
    • Laki ympäristövaikutusten arviointimenettelystä (252/2017)

Lista on päivitetty 10.1.2025.

Kriittisten raaka-aineiden hankkeille voi hakea rahoitusta eri tahoilta. 

Euroopan kriittisiä raaka-aineita käsittelevään toimikuntaan tullaan perustamaan alaryhmä, joka käsittelee strategisten hankkeiden rahoitukseen ja koordinointiin liittyviä asioita.  Strategisen hankkeen toteuttaja voi pyytää ryhmältä neuvoa rahoituksen järjestämisestä. Päivitämme sivua, kun alaryhmä on perustettu. 

Yhteyspisteviranomainen ei anna rahoitus- ja sijoituspalveluneuvontaa. 

Avustukset ja tuet (Ympäristöministeriö)
Euroopan investointipankki – EIP (Euroopan unioni)
Rahoitus, avustukset, tuet (Euroopan unioni)
Ympäristö- ja ilmastohankkeet (Maaseutu.fi)
Ympäristövastuualueen rahoitus ja avustukset (ELY-keskus)

Yrityksen verotus (Suomi.fi)
Osakeyhtiön ja osuuskunnan veroilmoitus (vero.fi)

Työlainsäädäntö (Työ- ja elinkeinoministeriö)

Strategisen hankkeen lupa-asiaa käsittelevän viranomaisen tehtäviin kuuluu

  • välittää yhteyspisteviranomaiselle tietoa strategista hanketta koskevan asian ajantasaisesta käsittelyvaiheesta, kuten asian vireilletulosta ja hakemuksen tai selostuksen täydennystarpeesta. Samoin siitä, kun hakemus sisältää riittävät tiedot ja päätös on annettu. 
  • esittää tarvittaessa yhteyspisteviranomaiselle ehdotuksensa asian käsittelyn määräajan pidentämisestä ja sen perustelut.
  • osallistua strategista hanketta koskevan kokonaislupamenettelyn aikataulun laatimiseen
     

Lakilinkit

Tämä verkkosivu on julkaistu osana ympäristöministeriön rahoittamaa hanketta, jonka rahoituslähde on Euroopan unionin NextGenerationEU.