Mies katsoo tietokonetta. Hänellä on mietteliäs ilme.
Jos joku rikkoo lakia tai toimii väärin, voit tehdä siitä kantelun. Kanteluita tutkii aluehallintovirasto sekä monet muut viranomaiset.

Kantelu

Tällä sivulla kerromme, mikä on kantelu ja miten voit tehdä kantelun.

Mikä on kantelu?

Kantelulla voit ilmoittaa viranomaiselle, jos joku rikkoo lakia tai toimii väärin.

Monet eri viranomaiset tutkivat kanteluita. Myös aluehallintovirasto tutkii joitain niistä. Voit tehdä kantelun aluehallintovirastoon, jos joku on rikkonut lakia näissä asioissa: 

  • terveydenhuolto 
  • sosiaalihuolto 
  • opetustoimi 
  • varhaiskasvatus (esikoulu ja päiväkoti)
  • kunnan ympäristöterveydenhuolto 
  • muu kunnan toiminta 
  • pelastuslaitoksen toiminta 
  • poronhoito.

Kantelut ovat ilmaisia.

Kuka voi tehdä kantelun?

Voit tehdä kantelun meille itse, tai joku muu voi tehdä sen sinun puolestasi.

Myös sinä voit tehdä kantelun jonkun toisen puolesta.

Miten teen kantelun?

1. Keskustelu

Ensin sinun kannattaa puhua ongelmasta kasvotusten sen henkilön kanssa, joka on mielestäsi toiminut väärin. Voit jutella esimerkiksi työntekijän tai hänen esihenkilönsä kanssa. Keskustelu voi ratkaista ongelman.

2. Muistutus

Jos keskusteleminen ei auta, voit kirjoittaa muistutuksen. Tee se suoraan siihen paikkaan, joka on toiminut väärin. Saat vastauksen kahden kuukauden kuluessa.

Huomaa tämä: voit tehdä muistutuksen vain, jos asia koskee terveydenhuoltoa, sosiaalihuoltoa tai varhaiskasvatusta.

3. Kantelu

Eikö keskusteleminen tai muistutus ole auttanut sinua? Silloin voit tehdä kantelun. 

Tarkista ensin, mille viranomaiselle asia kuuluu. Näet tämän sivun alusta, mitkä asiat kuuluvat aluehallintovirastolle. Jos asia kuuluu aluehallintovirastolle, tee kantelu näin:

Mitä tapahtuu, kun teen kantelun?

Kun olet lähettänyt kantelusi meille aluehallintovirastoon, alamme tutkia asiaa. Pyydämme ehkä sinulta vielä lisää tietoa. Kantelun käsittely voi kestää pitkään: jopa yli vuoden.

Kun ratkaisemme kantelun, lähetämme sinulle päätöksen.

Julkaisemme päätöksistämme myös lyhennelmiä. 


Siirry selkosivujen etusivulle 

Selkotunnus