Kilpailu- ja kuluttaja-asiat
Toimimme kilpailu- ja kuluttaja-asioissa asiantuntija- ja valvontaviranomaisena. Tuemme hyvää ja tasapuolista taloudellista kilpailua sekä muun muassa kuluttajansuojan toteutumista. Vahvistamme kuluttajien luottamusta markkinoihin ja yrittäjien tasapuolisia toimintaedellytyksiä.
Kilpailu- ja kuluttaja-asioihin liittyviä tehtäviämme ovat
- hinnan ilmoittamisen valvonta markkinoinnissa
- mittauslaitelain noudattamisen valvonta yhdessä Turvallisuus- ja kemikaaliviraston (Tukes) kanssa
- matkapaketteja eli matkapalveluyhdistelmiä tarjoavien matkanjärjestäjien rekisteröitymisen valvonta
- EU-yhteistyö
- kilpailun valvonta
- kuluttajaluottojen markkinoinnin valvonta
- kilpailu- ja kuluttajapoliittisten selvitysten tekeminen yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.
Kilpailu- ja kuluttajapoliittiset selvitykset
Teemme yhteistyössä Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kanssa kilpailu- ja kuluttajakysymyksiin liittyviä selvityksiä ja vertailuja.
Yrittäjä on velvollinen antamaan selvityksiä varten KKV:lle tietoja kulutustavaroiden ja kuluttajapalveluiden hinnoista. KKV voi määrätä tiedot annettavaksi myös tietojen keräämisestä huolehtivalle aluehallintovirastolle.
EU-yhteistyö kuluttaja-asioissa
Osallistumme hintojen ilmoittamisen ja kuluttajaluottojen markkinoinnin valvontaan liittyvään yhteistyöhön Euroopan unionin alueella. Voimme raportoida yritysten rikkomuksista EU-maiden yhteiseen tietokantaan. Autamme tarvittaessa toisen EU-maan valvontaviranomaista sellaisissa tapauksissa, joissa lakia rikkova yritys toimii usean maan alueella.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) puolestaan toimii Suomen yhteysvirastona Euroopan unionin (EU) maiden kuluttajansuojalainsäädännön täytäntöönpanosta vastaavassa verkostossa. Yhteysvirastona KKV koordinoi kuluttaja-asioihin liittyvää tutkintaa ja täytäntöönpanoa.
Voimme puuttua EU-maahan rekisteröityneen yrityksen toimintaan, jos sen hintojen ilmoittamisessa on puutteita. Voimme puuttua hintojen ilmoittamiseen EU:n alueella tai rajat ylittävässä kaupankäynnissä. Tavoitteena on estää yhdessä maassa todettu lainvastainen toiminta muissa maissa. Näin parannamme yhteistyössä kuluttajien luottamusta ja laillisesti toimivien yritysten kilpailuedellytyksiä.