[Mika] Hyvää vuorokaudenaikaa ja tervetuloa kuuntelemaan aluehallintovirastojen kirjastotoimen podcastia Ääniä ylitarkastuksen maailmasta. Minä olen ylitarkastaja Mustikkamäki ja työskentelen Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirastossa. Minulla on tässä jaksossa vieraana Pohjois-Suomen aluehallintoviraston kollegani Merja Kummala-Mustonen ja me keskustelemme avien kirjastotoimen valtionavustuksista. Tervetuloa mukaan. Merja, mitä kuuluu?
[Merja] Kiitos, hyvää. Ihan tässä tätä normaalia syksyistä työn touhua. Ja tässä vaiheessa kun tätä nauhoitusta tehdään, niin odotellaan parhaillaan valtionavustushakemuksia kirjastoista, ja sehän on vähän niinku joululahjapaketteja odottelisi ja sitten availisi, kun lukee niitä kirjastojen avustushakemuksia. Että mitä kivaa siellä on tällä kertaa keksitty. Ja kyllähän tässä valtionavustustoiminnassa riittää tekemistä koko vuodeksi, että valmistellaan hakua ja opastetaan hakijoita ja käsitellään hakemuksia. Sitten valmistellaan päätöksiä ja ohjataan ja neuvotaan hankeaikana ja käsitellään muutoshakemuksia ja opastetaan raportoinnissa ja luetaan raportteja ja niin edelleen. Ja tietysti sitten sitä viestintää hauista ja hankkeesta läpi vuoden.
[Mika] Aivan, eli ja sitten tässä on ehkä enemmän asioita, kuin mitä sitten hakijoille välttämättä näyttäytyykään. Mitä tapahtuu sitten täällä niin sanotusti kulissien takana sitten kun ollaan hakemukset saatu. Mutta tota, niin, siis nämä meidän erityisavustukset, niin näähän on tosiaan avin kautta myönnettävää tämmöistä harkinnanvaraista tukea kirjastoille ja kirjastojen kehittämistoimintaan. Mutta millainen historia tällä valtionhallinnon resurssiohjauksella, niin kun myös kutsutaan tätä avustustoimintaa, niin millainen historia tällä on kirjastojen suuntaan? Että nää avustukset itsessään eivät ole mitenkään ihan uusi juttu?
[Merja] Eivät ole ihan uusi juttu. Että aikanaanhan kunnat sai valtionosuutta korvamerkittyinä kirjastotoimintaan, ja se oli hyvinkin tarkkaan määriteltyä mihin asioihin sitä sai käyttää, kuinka paljon sai käyttää. Henkilöstöä, ja kuinka paljon aineistoa hankitaan ja niin edelleen. Kaukaisina takavuosina kirjastotarkastajat jopa tarkastivat että minkälaisia kirjoja kirjastoihin hankittiin ja mitä ei olisi saanut hankkia. Mutta sitten kun tämä loppui, jo kauan sitten, ja valtionosuudet tuli sitten tämmöiseksi osaksi isompaa pottia, tätä, niinku tällä hetkellä ne on osa tätä kirjastojen peruspalvelujen valtionosuutta. Ei ole enää korvamerkittynä, niin sitten tuli tarve ohjata tän valtion kirjastopolitiikkaa valtionavustuksilla. Ja aluksihan pääasiassa ministeriö jakoi näitä avustuksia muun muassa kirjastojen tietotekniikkaan, elikkä tähän tietoyhteiskuntakehitykseen. Verkkopalvelujen kehittämiseen ja sisältötuotantoon, ja sitten tää laajeni yleisemmin kokeilu- ja kehittämistoimintaan. Aluehallinto ei silloin vielä, silloin vielä lääninhallitukset jakoi aluksi tämmöisiä pieniä avustuksia, niinku pääasiassa lastenkirjastotoimintaan ja lukemisen edistämiseen, mutta muitakin kertaluonteisia avustuksia jaettiin. Esimerkiksi asiakaspäätteiden hankintaan. Ja sitten kun resurssit ministeriössä vähenivät ja ehkä muutenkin haluttiin tää avustusten jakaminen niinku lähemmäs kenttää, niin sitten tää ohjattiin tänne aluehallintovirastoon. Ja pitkään tätä, kaikki tietysti toimi paperilla, että hakemukset ja päätökset ja raportoinnit tuli ihan kirjepostina. Mutta sitten tuli ensin hankerekisteri ja sähköposti - se oli tavallaan tämmöinen sähköisen asioinnin välivaihe - lisäsi avoimuutta myös kovasti. Ja sitten 2017 saatiin tää varsinainen sähköinen asiointijärjestelmä. Tässä ehkä voi niinku sanoa sitä, että tää hankerekisteri oli niinku sinne asiakkaille päin, eli kirjastoille päin semmoinen hieno uudistus, mutta tää, jos ajattelee varsinaista sähköistä asiointia, niin se oli sitten enemmän ehkä meille myöntäjille se huipputyökalu. Tietysti myös hakijoille.
[Mika] Joo, siinähän ollaan niin kuin, aletaan olemaan siinä tilanteessa että meilläkin on digitalisoitu tää asiointi niinku päästä päähän, eli se on tosiaan niin kuin se koko prosessi nyt sitten sähköisen asiointijärjestelmän puitteissa, kaikkine mahdollisine vaiheineen, mitä sitten hankkeen hakemiseen ja läpivientiin kuuluu. Täähän on niinku, tää on tosi jännä että tässä on vaihtunut välissä organisaatiot, lääninhallitukset on muuttunut aluehallintovirastoiks,i ja siinä välissä taidettiin käydä ely-keskuksissakin, ja sitten toisaalta niin kun ne syvemmät perusteetkin ikään kuin on vaihtuneet. Puhumattakaan sitten tästä itse asioinnista. Että täähän on ollut niinku tietyllä tavalla, vuosikausia on nää muutosprosessit kestäneet jos pistetään nää kaikki eri tason muutokset peräkkäin. Että tota melkoista sopeutumista vaatinut sitten sekä hakijoilta että sitten näiden hakemuksien käsittelijöiltä.
[Merja] Kyllä vain, ja seuraavat muutokset ovat jo tulossa.
[Mika] Aivan. Tuota, niin. Semmoinen kysymys ehkä vielä, että minkälaisesta euromääräistä me puhutaan vuositasolla, kun näistä meidän myöntämistä erityisavustuksia puhutaan?
[Merja] Noo, viime vuosina meillä on kehittämis- ja kokeiluavustuksina voitu jakaa koko maassa vuosittain semmoisen reilut 1,6 miljoonaa euroa, tähän se on aika lailla vakiintunut. Viime vuonna sitten eduskunta antoi kirjastoille tämmöisen ylimääräisen niin sanotun demokratiamiljoonan, josta suurin osa jaettiin valtionavustuksina kirjastoille. Sekä tänä vuonnahan meillä oli tää lukutaidon vahvistamiseen jaettu ylimääräinen avustushaku. Nehän ei varsinaisesti olleet ylimääräisiä määrärahoja, vaan osa tästä vuosittaisesta avustuksesta jaettiin sitten tällä uudella kierroksella myöhemmin.
[Mika] Aivan, aivan. Haluttiin ehkä vähän alleviivata erityisesti tätä lukutaitotyötä tässä mielessä.
[Merja] Kyllä, kun se lukutaitostrategia valmistui, niin se oli tavallaan semmoinen.
[Mika] Aivan. Meidän meillähän on tää aviavustukset.fi-sivusto, joka on meille itsellemme ja hakijoillekin tämmöinen tärkeä informaatio-ohjauksen ja toisaalta sen informaation saamisen lähde. Ja meillähän on siellä aviavustukset.fi:ssä vuosittain aina nää meidän avustushakuohjeet. Ja nyt jos katsotaan tätä meidän viimeisintä hakuohjetta esimerkiksi, niin siellähän me määritellään neljä tämmöistä sisällöllistä, temaattista kokonaisuutta, joihin hakijoiden tulee sijoittaa nää omat hankehakemuksensa. Niin olisitko sä voinut avata, Merja, vähäsen näitä kokonaisuuksia, eli mitä ne meidän temaattiset kokonaisuudet ovat ja mistä ne tulee?
[Merja] Joo näitä kokonaisuuksia tosiaan on neljä, ja hakija valitsee sitten niistä sen, johon hanke parhaiten sopii. Usein hankkeessa on elementtejä useammasta kokonaisuudesta, mutta yksi vaan pitää valita. Ja näiden kokonaisuuksien taustalla on nää taustalla olevat strategiat, eli ja hallitusohjelma ja tietysti kirjastolaki, ja näissä strategiat on lähinnä tämä opetus ja kulttuuriministeriön strategiat ja sitten uusimpana on tää kansallinen lukutaitostrategia. Ja yksi kokonaisuuksista on tämä kirjastojen vaikuttavuus, uudet toimintamallit ja kestävä kehitys, ja siihen kuuluvat muun muassa hankkeet joillakin kehitetään kirjastojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja kirjastopalveluiden saavutettavuutta lisääviä toimintamalleja. Ja sittenhän tällä edistetään kestävää kehitystä. Ja sitten toinen ja erittäin suosittu kokonaisuus on tää lukemisen edistäminen. Ja tässähän tietysti, kun kirjastot edistää kaikkien väestöryhmien, erityisesti lasten ja nuorten lukutaitoa ja lukuharrastusta, ja vaikka kirjastot on perinteisesti tätä tehtävää hyvin hoitaneet, niin aina tässä riittää kehittämistä. Jokainen sukupolvi on saatava lukutaito oppimaan ja innostumaan lukemisesta, ja uusia menetelmiä ja toimintamalleja on tarpeen kehittää, levittää ja vahvistaa rakenteita. Ja näitä, monilukutaidoissa on myös, riittää haastetta kirjastolle. Erityisesti kriittinen lukutaito on tällä hetkellä semmoinen ajankohtainen asia ja tässä tietysti on taustalla nyt sitten se uusi lukutaitostrategia.
[Mika] Joo. Että se taitaa tässä lukemisen edistämisessä niinku, toki näissä muissakin kokonaisuuksissa varmasti on se, että on paljon sellaista työtä jota kirjastot jo tekevät, niinku tuossa mainitsitkin. Mutta että aina riittää kehittämistä, onpa kyseessä lukemisen edistäminen tai vaikkapa kestävän kehityksen eteenpäin vieminen. Että sillä tavalla niin kun, miten mä nyt sanoisin, että tää ei ole niinku pelkästään, katsota sitä niin, että kirjastot pystyy sillä omalla valtionosuudellaan jota he saa joka tapauksessa, jota kunta saa ja sitten kirjaston toimintaan sitä hyödyntää, että tavallaan siellä pystyttäisiin kaikki tämmöinen kehittämistoiminta tekemään välttämättä sen puhtaan valtionosuusjärjestelmän puitteissa. Vaan sitten nää meidän erityisavustukset, on se kokonaisuus tai kehittämisen teema mikä tahansa, niin on ehkä semmoista lisäboostia tai lisäpotkua, jota pystyy hyödyntämään sitten siinä toiminnan kehittämisessä. Vaikka tehtäisiinkin semmoisen tutun toiminnan sisällä niinku vaikka lukemisen edistäminen.
[Merja] No se on just näin. Kirjastoilla resurssit on tosi niukat, sekä henkilöstöresurssit että sitten ihan nää määrärahat, niin monesti siinä ei jää aikaa sille toiminnan tarpeelliselle kehittämiselle, niin tässä saa sitten vähän sitä tosiaan sitä lisäpotkua ja lisäintoa.
[Mika] Joo.
[Merja] Sitten tää jatkuva oppiminen ja tietysti niin kuin nimi kertoo niin tämän kokonaisuuden hankkeessa edistetään jatkuvaa oppimista. Esimerkiksi kehittämällä kirjastoja kaikille avoimina työ- ja oppimisympäristöinä, ja kehittämällä kirjastojen pedagogisia toimintatapoja erilaisille asiakkaille ja asiakasryhmille. Ja sitten on vielä tää neljäs kokonaisuus, joka on aktiivinen kansalaisuus, osallisuus, demokratia ja sananvapaus. Ja tähän kokonaisuuteen liittyvät nämä kirjastojen vaikeimmiksi koettuihin tehtäviin liittyvät hankkeet. Näillä hankkeilla vahvistetaan vuoropuhelua eri kieli- ja kulttuuriryhmien välillä, tai kansalaisten, viranhaltijoiden ja päättäjien välillä. Kehitetään toimintaa, joka edistää hyvää keskusteluilmapiiriä tai kuntalaisten osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksia, eli just niitä asioita joita myös tällä erillishaun demokratiahankkeilla edistettiin.
[Mika] Joo, tää painotus on aika haasteellinen, tai se on valtavan laaja kenttä, jos ajatellaan kaikkea noita mitä mainitsit. Aktiivinen kansalaisuus, osallisuus, demokratia ja sananvapaus, niin siinä jo pelkästään on lista, josta pystyy niinku tarttumaan yhteen näistä sanoista, ja niinku syventämään siinä kirjaston tekemistä vaikka kuinka pitkälle tai syvälle. Että tota, pystytkö sanomaan tälleen, miten määrällisesti hakemukset jakaantuu näihin eri kokonaisuuksiin, vai onko siellä mitään sellaisia selkeitä tunnuslukuja? Kuinka sitten ne hakemukset näihin kokonaisuuksiin osuu vuosittain vai vaihteleeko se vuodesta vuoteen?
[Merja] Ei se kovin paljon ole vaihdellut, että kyllähän se vahvin alue on tää lukemisen edistäminen, että siihen tulee ylivoimaisesti eniten hakemuksia joka vuosi. Tietysti voi nyt miettiä, että tänä syksynä, tämän syksyn haussa, kun oli se erillinen lukutaitohaku, että tuleeko niitä yhtä paljon mutta tää on ollut aina se vahvin. Näihin muihin tulee ehkä tasaisemmin sitten, näihin kolmeen muuhun. Eikä tää, tähän ensimmäiseen kohtaan, kun tässä on näitä kirjastopalveluiden saavutettavuutta lisääviä toimenpiteitä, niin siinä on tietysti ollut myöskin aika paljon hankkeita viime vuosina, kun nää omatoimikirjastopalvelujen kehittämishankkeet on sijoittuneet sinne. Että se on semmoinen tuota iso osio, että ne kyllä alkaa olla jo vähenemässä, koska se on jo niin laajasti levinnyt, että ei ole enää kovin paljon kirjastoja joissa näitä omatoimipalveluja ei vielä olisi. Mutta varmaan vielä tulevina vuosinakin niitäkin hakemuksia jonkun verran vielä tulee.
[Mika] Aivan. Vielä tuohon meidän hakuohjeeseen, tai hakuopastukseen yleisemminkin. Niin meillähän on viime vuosina kiinnitetty tässä meidän omassa informaatio-ohjauksessa ja yhteistyössä kirjastojen kanssa niinku erityistä huomiota niihin kirjastojen omista toimintaympäristöistä lähteviin kehittämistarpeisiin, ja erityisesti sille, että miten hakijat kuvailee näitä kirjastonsa toimintaympäristöjä siellä hakemuksella. Tähän ollaan haluttu erityishuomiota kiinnittää. Mutta miksi kirjastoja halutaan kannustaa tarkastelemaan sitä omaa toimintaympäristöään siinä avustuksen hakuvaiheessa, mikä ikään kuin on se syy, miksi me motivoidaan kirjastoja kirjoittamaan monipuolisesti auki niitä toimintaympäristökuvauksia?
[Merja] Se on tärkeetä, että kirjasto tunnistaa sen oman toimintaympäristön ja sen tarpeet, ja pyrkii vastaamaan niihin. Että kirjasto ei ole semmoinen irrallinen osa, vaan se on osa niitä kunnan muita, sitä kuntakokonaisuutta. Jos kuntastrategiassa painotetaan lapsiperheiden palveluja, niin miten kirjasto kehittää omia palvelujaan lapsiperheille, tai onko painopiste ikäihmisten palveluissa ja olisikin tarpeen panostaa ikäihmisten digitaitoihin, yksinäisyyden lievittämiseen. Ja sitten tää toimintaympäristön tuntemus avaa myös portteja yhteistyöhön niin arjessa kuin hanketoiminnassa. Että millaisia kolmannen sektorin toimijoita kunnassa on ja miten heidän kanssa vois tehdä yhteistyötä vaikkapa tän kriittisen lukutaidon tai poikien lukuharrastuksen edistämisessä tai näissä osallisuusasioissa esimerkiksi.
[Mika] Joo, tossa tuli monta kirjastotoiminnan kannalta tosi keskeistä seikkaa. Eli siellä voi olla ne rakenteet, toimintaympäristön rakenteet, joista tavallaan seuraa tietyllä tavalla yhteistyökumppanuuksien mahdollisuudet. Sitten toisaalta nää, kohderyhmäajattelu, miten sitä tunnistetaan siellä. Eli aika monipuolisesti voi lähestyä sitä kysymystä siitä, että mikä on kirjaston toimintaympäristö ja miten se näkyy siinä toiminnassa, jota kehitetään. Toi on aika hyvä, ja mun mielestä aika niinku tärkeä viesti hakijoille ja kirjastoille yleisestikin - hakevat he sitten meiltä kehittämisavustusta tai eivät - että tarkastellaan sitä omaa toimintaympäristöä säännöllisesti ja myös mukautetaan ja muutetaan toimintaa sitten niihin havaintoihin perustuen.
[Merja] Kyllä ja tää on nimenomaan niinku tärkeä ajatella, että tää toimintaympäristön tuntemus ja tää toimintaympäristökokonaisuus, niin tää ei tosiaan vaan tähän hanketoimintaan, eikä tää hanketoiminta yleensäkään ole niinku erillistä siitä kirjaston arkisesta toiminnasta. Että se kehittämistoimintahan lähtee siitä, niissä arjen tarpeissa, tää toimii tää ympäristön tuntemus. Ja tää, miksi me kysytään tätä toimintaympäristökuvausta niin on nimenomaan just sitten tää, että se liitetään siihen arkeen, ja tavallaan sillä saadaan myös sitten sitä vaikuttavuutta siihen hanketoimintaan.
[Mika] Aivan. Tästä päästäänkin hyvin seuraavaan asiaan, josta ajattelin sinulta kysyä, että kun hankeprosessi kääntyy sitten kohti loppuaan, hanketoimija on tehnyt, tavoitellut niitä tavoitteita joita heillä on hankesuunnitelmassa ollut, ja toteuttanut hankkeen toimenpiteitä, niin siellä prosessin loppuvaiheessa on sitten, tietysti odottaa se raportointivaihe. Onko jotain semmoista, onko sulla vinkkejä tai ohjeita joita sä haluaisit antaa tähän raportointiin liittyen hankkeita tekeville kirjastoille?
[Merja] Joo, tosta tosiaan puhuttiinkin jo tästä, miten tää vaikuttavuus liittyy tähän hankkeen kytkemiseen tähän toimintaympäristöön. Niin tietysti sitten on tärkeä miettiä sitä hanketta, mitä välittömiä vaikutuksia ja sitten niitä pidemmän tähtäimen vaikuttavuutta. Että tää, täähän pitää miettiä sekä siinä hankesuunnittelussa ja sitten myös hankkeen toteuttamisvaiheessa, että mitä tapahtuu hankkeen jälkeen. Sitten jääkö siinä hankkeessa luotu toimintatapa osaksi sitä kirjastoarkea, vai vaatiiko se semmoisia resursseja, joita kirjastolla ei todellisuudessa ole. Että voisiko sitä toimintamallia muokata kevyemmäksi, arkeen sopivammaksi. Ja joskus sitten se hanke jää liikaa sen hanketyöntekijän varaan, ja hankkeen opit ja mallit lähtee kirjastosta hanketyöntekijän mukana. Että kannattaa miettiä, että miten tämän voisi estää, ja kannattaa myös miettiä sitä, että miten niitä hankkeessa kehitettyjä ja hyviä käytänteitä voisi levittää myös muillekin kirjastoille. Koska se lisää myös sitten sitä hankkeiden vaikuttavuutta.
[Mika] Aivan. Aivan ja meillähän on täällä avin kirjastotoimessa, ollaan viime aikoina nyt enemmän mietitty tätä, että millä tavalla näitä hyviä käytänteitä oikeasti pystyttäisiin levittämään. Ja meillähän nyt on omia toimintamuotoja, niin kun esimerkiksi meidän hankekahvit tai sitten tuolla jo mainitussa aviavustukset.fi-palvelussa olevat avustustarinat, jotka on yksiä semmoisia tapoja ja keinoja, joilla sitten hankkeen tuotoksia - ja on ne sitten olleet positiivisia tai negatiivisia ne hankekokemukset - että mehän ei niin kun katsota niin, että pitäisi pelkästään niitä onnistumisia raportoida, vaan haluttaisiin sitä hankekokemusta ja hankeosaamista niinku tuoda ilmi myös sitten sen kautta, että mitäs jos kaikki ei olekaan mennyt niin kuin suunniteltiin. Ne on niinku tärkeitä oppimisprosesseja ja viestejä sitten myös muille kirjastoille, ja muille hanketyöntekijöillekin muiden kirjastojen hankkeissa, että ei nyt sitten ainakaan kompastuttaisi niihin samoihin kiviin. Tai sitten toisaalta se positiivisen kautta, että pystyttäisiin siirtämään paikkakuntien, alueiden välillä sitten sitä kertynyttä hankekokemusta ja osaamista. Että tää on niinku laajemmassa vaikuttavuuden kuvassa, kaikki mahdolliset tavat siihen hanketiedon levittämiseen, ne on hirmu tärkeitä.
[Merja] Kyllä vain. Ja jos ajattelee tätä vaikuttavuutta ja näiden hankkeiden niinku merkitystä, niin monestihan meillä saattaa, tää hankesumma olla aika pieni, mitä kirjasto hakee ja saa. Ja monesti sillä pienellä summalla saattaa olla tosi iso merkitys sille kirjastolle, että siellä saadaan tosi paljon hyvää aikaan. Että siinä mielessä niinku haluaa rohkaista myöskin, että pienetkin kirjastot uskaltavat näitä kehittämishankkeita miettiä. Ja yritetään miettiä niitä keinoja, miten säilyy myös tää pienten hankkeiden ja pienten kuntien kehittämishankkeiden tulevaisuus. Että ei käy niin että vaan suuri on kaunista. Se pienikin voi olla kaunista.
[Mika] Tossa aikasemmin vähän, kun mainitsit tuon meidän sähköisen asiointipalvelun, niin tuota siinä yhteydessä jo keskusteltiinkin tästä asiasta. Mutta nythän meillä on semmoinen tulevaisuudenkuva, että tässä lähivuosien aikana meillä aveissakin tullaan sitten siirtymään tästä nykyisin käytössä olevasta sähköisestä asiointipalvelusta sitten tänne uuteen haeavustuksia.fi-palveluun. Tarkkoja tuota niin ajankohtia täälle ei tietenkään tässä kohdassa vielä ole, mutta tiedetään että se siirtymä tulee tapahtumaan kuitenkin lähivuosina. Millaisia muutoksia sun mielestä valtion avustustoiminnassa tulee tapahtumaan, jos ajatellaan niinku hakijaa ja hakijan silmin katsottuna, kun he valmistelee ja toteuttaa omia hankkeitaan niin tässä itse asiointisiirtymässä? Eli onko tässä tulossa jonkinlainen vallankumous sähköisen hakemisen puolella, vai onko tää enemmän vaan semmoinen kehittyvä juttu, että nyt osoite vaihtuu, mihin kirjaudutaan, vai onko siellä sisällä sitten jotakin isompiakin muutoksia joita tää tulee tarkoittamaan, tää uusi asiointipalvelu?
[Merja] Joo kyllähän tää, on valtion kaikille toimialoille tuleva uusi asiointipalvelu on, tää haeavustuksia.fi on - tai haeavustuksia, sehän on vain yksi osa siitä, että sehän sehän on niin kun syvempi, kuin pelkästään sähköinen asiointi. Että siinä on ajatuksena että siitä tulee tämmöinen entistä avoimempi ja asiakaslähtöisempi, ja asiakkaita osallistetaan enemmän tähän hakemiseen. Ja puhutaan myös jopa suuremmista kokonaisuuksista, emme vielä tiedä mitä se meidän näkökulmasta tulee tarkoittamaan, mutta uskoisin että nämä kirjastoille tarkoitetut korvamerkityt rahat tulevat tulevaisuudessakin siellä säilymään, koska näiden vaikuttavuus on nähty niin hyväksi. Mutta että asiakkaalle tulee tää haeavustuksia.fi-sivusto, jolle sitten ne hakemukset tehdään, ja siellä sitten, se on tietysti asiakkaille hyvä juttu että siellä samassa paikassa sitten nää, hiljalleen sinne siirtyy nää kaikki valtionavustushaut, elikkä sitten jos kirjastot voi löytää sieltä myös muitten, muunlaisia rahoja jotka on tarkoitettu johonkin kokonaisuuteen, josta kirjasto myös voi olla mukana hakemassa avustusta kuin pelkästään nää meidän avustukset. Ja sitten sinne, siellä tulee olemaan toinen sivusto, joka on tutkiavustuksia.fi. Siellä voi sitten perehtyä tänne valtionavustuksilla toteutettuun toimintaan, ja sinne hakijatkin sitten velvoitetaan näitä omien hankkeidensa osalta täyttämään näitä tietoja. Ja sitten tähän, tässä on kolmas osio joka on sitten meille viranomaisille tarkoitettu, jossa me sitten käsitellään näitä hakemuksia. Että sehän ei sitten näy asiakkaille ja tosiaan niin kuin Mika sanoi, niin tätä aikataulua ei ole vielä päätetty. Että siellä on nyt näillä uusilla sivustoilla on pari toimialaa, niinku kokeilee hakuja, mutta ei ole vielä, se ei ole vielä laajemmin käytössä ja sinne tietysti virasto kerrallaan siirrytään. Että kaikki ei sinne voi yhtä aikaa mennä. Ja meillä kun on tässä toimiva sähköinen asiointi, niin me ei olla ihan varmaan ensijoukoissa sitten tähän uuteen siirtymässä. Mutta meitäkin jo valmennetaan tähän ja jossakin vaiheessa sitten tänne siirrytään. Mutta hyvissä ajoin tästä tietysti meidän asiakkaille sitten tiedotetaan, että mitä se tarkoittaa ja milloin uuteen järjestelmään. Kyllähän siellä ihan lähiaikoina, meidän haut tulee siellä kuitenkin jo näkymään vaikka entistä asiointia käytetään. Kuitenkin se, ne tiedot näistä hauista tulee nopeammin tuonne uuteen järjestelmään, kuin ihan miten sitä kokonaisuudessaan otetaan käyttöön.
[Mika] Aivan, kyllä kyllä. Eli askeleittain kohti uutta valtionavustusjärjestelmää mennään. Se mitä ehkä tuosta voi vielä sanoa niin on varmasti se, että tämmöinen ilmiöajattelu tulee niin kun yleistymään siellä hankepuolella, ja koitetaan ehkä saada sitä vielä nykyistä tämmöiseksi, niin kun tavallaan itseään ruokkivaksi tietyssä mielessä sitä hanketoimintaa, eli siellä niin kun ajatellaan niitä prosesseja ja erityisesti niitä vaikuttavuusketjuja, ja vaikutusketjuja varmaan tulevaisuudessa toisella tavalla. Että miten hanke perustellaan, mutta sitten toisaalta sitä että kun hanketta tehdään, niin miten ne tulokset saadaan kenties sitten palvelemaan jo seuraavassa vaiheessa muita hanketoimijoiden, tai oman kunnan ja kirjaston hanketoimintaa tulevaisuudessa. Että siellä on semmoinen ehkä pyörämalli. Tällaisesta niinku AB-prosessimallista siirrytään enemmän tämmöiseen pyörämalliin, jos nyt muutaman sanan sanoo siitä tausta-ajatuksesta mikä sillä on. Mutta meillähän on omalla tavallaan, ollaan pikkaisen tähän suuntaan nyt sitten lähdetty jo sparrailemaan niinku meidän omaa kenttää, kun ollaan näitä kiihdyttämö-tilaisuuksia tässä järjestetty parin vuoden aikana, tässä hankehakua edeltävästi. Eli jotakin semmoista saman tyylistä ehkä noin toimintatapojen puolesta sitten täällä uudessa valtionavustusjärjestelmässä tullaan toteuttamaan.
[Merja] Kyllä, ja kyllähän meillä tarkotus asiakaslähtöisemmäksi, on jo niin kun hiljalleen tätä meidän omaakin prosessia. On ollut tosiaan tää kiihdyttämö. sitten lukutaitoavustuksessahan me tehtiin vähän semmoista ennakkokyselyä, että mitä, minkälaisia toiveita olisi, ja nyt meillä on sitten tämän hakukierroksen jälkeen tarkoitus järjestää tämmöinen palautekierros. Kierros, jossa sitten avataan vähän tätä hakukierrosta ja annetaan mahdollisuus sitten myöskin hakijoille antaa palautetta.
[Mika] Kyllä. Kiitos Merja, tää oli mukava keskustelu valtionavustustoimintaan liittyen. On varmasti paljon semmoisia asioita, joihin voidaan tulevaisuudessa syventyä tarkemminkin, ja viimeistään varmasti siellä vaiheessa kun alkaa tosiaan sitten se tuleva hakujärjestelmä tulemaan ajankohtaiseksi. Mutta mukavaa että saatiin sut podcastiin vieraaksi ja kiitetään tässä kohdassa, ja toivotetaan oikein hyvää vuodenvaihteen ja joulun odotusta. Kiitoksia.
[Merja] Kiitos.
[Mika] Kiitos mielenkiinnostasi ja tervetuloa kuuntelemaan myös tulevia Ääniä ylitarkastuksen maailmasta. Käy tutustumassa myös aluehallintoviraston blogeihin, joissa avaamme kirjastotoimeen liittyviä asioita säännöllisesti. Blogit löytyvät osoitteesta avi.fii/blogi. Sosiaalisen median valikoiduissa kanavissa löydät meidät hakusanalla AVI Kirjastotoimi. Kuulemiin ja näkemiin.