Selkosivujen etusivu / Oikaisuvaatimukset
Oikaisuvaatimukset
Oletko saanut päätöksen, joka on mielestäsi lainvastainen?
Voit tehdä päätöksestä oikaisuvaatimuksen aluehallintovirastoon, jos asiasi koskee
- varhaiskasvatusta (esimerkiksi päivähoito tai päiväkoti)
- esiopetusta
- perusopetusta
- lukiokoulutusta
- ammatillista koulutusta
- taiteen perusopetusta
- erityishuoltoa (palvelut ihmisille, jotka tarvitsevat erityistä tukea)
- vapaata sivistystyötä (esimerkiksi Kansalaisopisto)
- oppivelvollisuuden suorittamista
- tutkintokoulutukseen valmentavaa koulutusta.
Käsittelemme aluehallintovirastossa oikaisuvaatimuksesi. Sen jälkeen tapahtuu jokin seuraavista:
- Peruutamme päätöksen, jonka olet saanut.
- Muutamme päätöstä, jonka olet saanut.
- Hylkäämme oikaisuvaatimuksesi.
Miten teen oikaisuvaatimuksen?
Sinun pitää kirjoittaa oikaisuvaatimuksesi. Suosittelemme, että käytät sähköistä lomaketta. Kun täytät lomakkeen kaikki kohdat, voit olla varma, että olet antanut kaikki tarvittavat tiedot. Täytä oikaisuvaatimuslomake täällä.
Jos teet vapaamuotoisen oikaisuvaatimuksen, tee se näin:
- Kerro, mihin osaan päätöksestä haluat muutosta. Miksi?
- Kirjoita oikaisuvaatimukseesi seuraavat tiedot:
- yhteystietosi:
- nimi
- osoite
- sähköposti
- puhelinnumero
- kopio tai kuva päätöksestä
- muutoksenhakuohjeet, jotka sait päätöksen mukana.
- yhteystietosi:
- Voit myös lähettää muita asiakirjoja, jotka liittyvät oikaisuvaatimukseesi.
- Lähetä oikaisuvaatimuksesi meille kirjeellä tai sähköpostilla. Laita liitteet mukaan.
- Aluehallintovirastojen yhteystiedot
- Lähetä oikaisuvaatimuksesi siihen aluehallintovirastoon, jonka alueella asut. Täältä näet, minkä aluehallintoviraston alueella asut: Kunta- ja hyvinvointialueluettelo aluehallintovirastojen toimialueista
Kauanko minulla on aikaa tehdä oikaisuvaatimus?
Oppilas tai opiskelija
Kun olet saanut päätöksen, sinulla on 14 päivää aikaa tehdä oikaisuvaatimus.
Erityishuolto tai varhaiskasvatus
Kun olet saanut päätöksen, sinulla on 30 päivää aikaa tehdä oikaisuvaatimus.
Paljonko oikaisuvaatimuksen tekeminen maksaa?
Oikaisuvaatimuksen tekeminen on ilmaista.
Kauanko kestää, että aluehallintovirasto vastaa oikaisuvaatimukseeni?
Oikaisuvaatimuksen käsittely kestää yleisesti 2–3 kuukautta. Käsittely saattaa viedä enemmän aikaa, jos asia on monimutkainen.
Siirry selkosivujen etusivulle