Yleisimmät käsittelymaksut

Täältä löydät yleisimpiä sosiaali- ja terveyspalveluiden rekisteröinteihin liittyviä maksuja. Ne on jaoteltu ryhmiin: 

Huomioitavaa maksuista

Joidenkin maksujen suuruuteen vaikuttaa se, milloin asiasi on tullut vireille. Sähköisessä asioinnissa lähetetyt hakemukset tulevat vireille heti. Löydät tältä sivulta 1.7.2024 alkaen sovellettavat maksut. Huomioi, että maksuihin on tullut muutoksia 1.1.2025 alkaen. Jos asiasi on tullut vireille aiemmin kuin 1.7.2024, katso maksut sivulta Käsittelymaksut 1.1.–30.6.2024.

Huomioi, että maksut riippuvat myös asiointitavasta. Sähköinen asiointi on aina halvin asiointitapa. Sähköinen asiointi tarkoittaa Soteri-asiointipalvelun käyttöä. Lomakeasiointi tarkoittaa sitä, että täytät lomakkeen ja lähetät sen postitse kirjaamoomme.

Aluehallintovirastoon tullut hakemus ratkaistaan antamalla siitä päätös. Päätös on maksullinen, myös kielteinen. Jos hakemus perutaan kesken asian käsittelyn, tehdään asiasta raukeamispäätös. Raukeamispäätöksen hinta on puolet rekisteröintimaksun suuruudesta. 

Saat ohjausta ja neuvontaa hakemuksen tekemiseen asiakaspalvelustamme. Neuvoa kannattaa kysyä jo ennen hakemuksen tekemistä.

Aluehallintoviraston asiakaspalvelu

Palveluntuottajat

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Huomioi, että tämän maksun lisäksi palveluyksikön rekisteröinti maksaa erikseen.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Uusi toiminimiyrittäjä (luonnollinen henkilö) 

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti  
    • sähköisessä asioinnissa 360 euroa 
    • lomakkeella 510 euroa  

Uusi palveluntuottaja, muut yhtiömuodot, kuten osakeyhtiöt, sekä säätiöt ja yhdistykset (oikeushenkilö) 

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti
    • sähköisessä asioinnissa 750–1100 euroa
    • lomakkeella 1050–1540 euroa  

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024 

Uusi toiminimiyrittäjä (luonnollinen henkilö) 

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti  
    • sähköisessä asioinnissa 360 euroa 
    • lomakkeella 500 euroa  

Uusi palveluntuottaja, muut yhtiömuodot, kuten osakeyhtiöt, sekä säätiöt ja yhdistykset (oikeushenkilö) 

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti
    • sähköisessä asioinnissa 720–1080 euroa
    • lomakkeella 1000–1500 euroa  

Yksittäisen palveluntuottajan palveluyksiköt ja palvelupisteet

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti sisältäen yhden palvelupisteen

  • sähköisessä asioinnissa 680 euroa
  • lomakkeella 950 euroa

Uuden sekä sosiaali- että terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti sisältäen yhden palvelupisteen

  • sähköisessä asioinnissa 1020 euroa
  • lomakkeella 1430 euroa
  • Huom. jos palveluntuottajalla on vain yksi itsenäisesti asiakkaita vastaanottava tai sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita antava henkilö, sovelletaan tähän rekisteröintiin seuraavia hintoja:
    • sähköisessä asioinnissa 1170 e
    • lomakkeella 840 e

Palvelupisteen lisääminen palveluyksikön perustamisvaiheessa jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä

  • sähköisessä asioinnissa 170 euroa
  • lomakkeella 240 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti sisältäen yhden palvelupisteen

  • sähköisessä asioinnissa 650 euroa
  • lomakkeella 910 euroa

Uuden sekä sosiaali- että terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti sisältäen yhden palvelupisteen

  • sähköisessä asioinnissa 1020 euroa
  • lomakkeella 1430 euroa

Palvelupisteen lisääminen palveluyksikön perustamisvaiheessa jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä

  • sähköisessä asioinnissa 150 euroa
  • lomakkeella 210 euroa

Yhden palvelupisteen lisäämisen sisältävä rekisteröinti (hinnat voimassa tällä hetkellä kaikille asiakkaille)

  • sähköisessä asioinnissa 220 euroa palvelupisteeltä
  • lomakkeella 310 euroa palvelupisteeltä

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdollinen ennakkotarkastusmaksu.

Jos asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Palvelupisteen poistaminen tai palvelupisteen toiminnan keskeyttäminen

  • sähköisessä asioinnissa 130 euroa
  • lomakkeella 180 euroa

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Palvelualan lisääminen palveluyksikköön alkavaa kahta palvelualaa kohden

  • sähköisessä asioinnissa 390 euroa
  • lomakkeella 550 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

Yhden palvelualan lisääminen palveluyksikköön

  • sähköisessä asioinnissa 440 euroa
  • lomakkeella 620 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Vastuuhenkilön muutos alkavaa saman palveluyksikön kahta vastuuhenkilöä kohden

  • sähköisessä asioinnissa 340 euroa
  • lomakkeella 480 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

  • sähköisessä asioinnissa 400 euroa per vastuuhenkilö
  • lomakkeella 560 euroa per vastuuhenkilö

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Huomioi, että tämän maksun lisäksi sinun on maksettava mahdollisista olennaisista muutoksista.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen 

  • sähköisessä asioinnissa 280 euroa
  • lomakkeella 390 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024 

  • sähköisessä asioinnissa 140 euroa
  • lomakkeella 200 euroa

Rekisteriote maksaa 50 euroa.

Yhteiset palveluyksiköt ja niiden palvelupisteet

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

  • sähköisessä asioinnissa 400 euroa
  • lomakkeella 570 euroa
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä sähköisessä asioinnissa 130 euroa, lomakkeella 180 euroa.
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palveluntuottajalta sähköisessä asioinnissa 50 euroa, lomakkeella 70 euroa.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024 alkaen

  • sähköisessä asioinnissa 400 euroa
  • lomakkeella 560 euroa
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä sähköisessä asioinnissa 130 euroa, lomakkeella 180 euroa.
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palveluntuottajalta sähköisessä asioinnissa 50 euroa, lomakkeella 70 euroa.

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on myös maksettava mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

  • sähköisessä asioinnissa 1160 euroa
  • lomakkeella 1660 euroa
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä sähköisessä asioinnissa 200 euroa, lomakkeella 280 euroa.
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palveluntuottajalta sähköisessä asioinnissa 50 euroa, lomakkeella 70 euroa.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

  • sähköisessä asioinnissa 1160 euroa
  • lomakkeella 1620 euroa
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palvelupisteeltä sähköisessä asioinnissa 200 euroa, lomakkeella 280 euroa.
  • Lisäksi jokaiselta seuraavalta palveluntuottajalta sähköisessä asioinnissa 50 euroa, lomakkeella 70 euroa.

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on myös maksettava mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.2024 alkaen

  • sähköisessä asioinnissa 440 euroa per palvelupiste
  • lomakkeella 620 euroa per palvelupiste
  • sähköisessä asioinnissa 170 euroa
  • lomakkeella 240 euroa

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

  • sähköisessä asioinnissa 280 euroa
  • lomakkeella 390 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

  • sähköisessä asioinnissa 140 euroa
  • lomakkeella 200 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Vastuuhenkilön muutos alkavaa kahta vastuuhenkilöä kohden

  • sähköisessä asioinnissa 400 euroa
  • lomakkeella 560 euroa

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 31.12.2024 mennessä

  • sähköisessä asioinnissa 400 euroa per vastuuhenkilö
  • lomakkeella 560 euroa per vastuuhenkilö

Rekisteriote maksaa 50 euroa.

Muut maksut

Hinta määräytyy sen mukaan, milloin asiasi on tullut vireille.

Aluehallintoviraston Valviran pyynnöstä suorittama ennakkotarkastus

  • Valvira perii aluehallintoviraston suorittamasta ennakkotarkastuksesta aluehallintoviraston maksuasetuksen mukaisen tarkastusmaksun.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.1.2025 alkaen

Ennakkotarkastus sosiaali- tai terveydenhuollon palveluja tuottavan palveluyksikön palvelupisteeseen 

  • paikan päällä 1320 euroa
  • etäyhteydellä 880 euroa
  • asiakirjapohjaisesti 470 euroa

Ennakkotarkastus sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja tuottavan palveluyksikön palvelupisteeseen

  • paikan päällä 1500 euroa
  • etäyhteydellä 1100 euroa
  • asiakirjapohjaisesti 620 euroa

Huomaathan, että ennakkotarkastusmaksujen lisäksi ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä peritään lisämaksu, 500 euroa per palvelupiste.

Hinnat, kun asiasi on tullut vireille 1.7.–31.12.2024

Sairaalan ennakkotarkastus

  • paikan päällä 1320 euroa
  • etäyhteydellä 880 euroa
  • 1.7.2024 alkaen lisämaksu ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä: 500 euroa per palvelupiste

Vaativaa sosiaalihuoltoa tuottavan palveluyksikön ennakkotarkastus

  • paikan päällä 1320 euroa
  • etäyhteydellä 880 euroa
  • 1.7.2024 alkaen lisämaksu ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä: 500 euroa per palvelupiste.

Sosiaali- tai terveyspalveluja tuottavan palveluyksikön riskiperusteinen tarkastus

  • asiakirjapohjaisesti vuorovaikutuksessa palveluntuottajan kanssa 450 euroa
  • paikan päällä 980 euroa
  • etäyhteydellä 620 euroa
  • 1.7.2024 alkaen lisämaksu ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä: 500 euroa per palvelupiste

Sosiaali- ja terveyspalveluja tuottavan palveluyksikön riskiperusteinen tarkastus

  • asiakirjapohjaisesti vuorovaikutuksessa palveluntuottajan kanssa 620 euroa
  • paikan päällä alkaen 1300 euroa
  • etäyhteydellä 900 euroa
  • 1.7.2024 alkaen lisämaksu ulkopuolisen asiantuntijan käytöstä: 500 euroa per palvelupiste

Rekisteriote sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajien ja palveluyksikköjen Soteri-rekisteristä maksaa 50 euroa.

Lakilinkit