Selkosivujen etusivu / Mikä on aluehallintovirasto?
Mikä on aluehallintovirasto?
Aluehallintovirasto on yksi Suomen viranomaisista. Autamme huolehtimaan siitä, että yhteiskuntamme toimii. Tehtävämme on säädetty laissa.
Aluehallintovirastossa työskentelee asiantuntijoita, jotka ovat erikoistuneet monenlaisiin aiheisiin. Meillä työskentelee esimerkiksi
- lakimiehiä
- ympäristöneuvoksia
- läänineläinlääkäreitä
- aluehallintoylilääkäreitä
- pelastusylitarkastajia
- monia muita tarkastajia ja ylitarkastajia.
Aluehallintovirastoja on kuusi:
- Etelä-Suomen aluehallintovirasto
- Itä-Suomen aluehallintovirasto
- Lapin aluehallintovirasto
- Lounais-Suomen aluehallintovirasto
- Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
- Pohjois-Suomen aluehallintovirasto.
Mitä aluehallintovirasto tekee?
Ohjaamme ja neuvomme
Voimme antaa ohjeita tai neuvoja niissä aiheissa, joita käsittelemme aluehallintovirastossa. Aiheita ovat esimerkiksi potilaan oikeudet, alkoholin mainostaminen ja tupakkalaki. Annamme esimerkiksi yrityksille ohjeita siihen, miten alkoholia saa markkinoida.
Käsittelemme valituksia ja kanteluita
Voit tehdä meille kantelun esimerkiksi silloin, jos epäilet, että sinua tai perheesi jäsentä on kohdeltu huonosti sairaalassa tai lääkärin vastaanotolla.
Aluehallintoviraston asiantuntijat käsittelevät kantelusi. Asiantuntijamme voi vaikkapa arvioida, onko potilaan kuntoutus sujunut niin kuin pitäisi.
Myönnämme erilaisia lupia ja avustuksia
Joidenkin asioiden tekemiseen tarvitset luvan aluehallintovirastolta. Myönnämme esimerkiksi anniskelulupia ravintoloille. Kun ravintolalla on anniskelulupa, asiakkaat voivat juoda siellä alkoholia.
Valtionavustus on rahaa, jota aluehallintovirasto antaa valtion varoista. Voimme myöntää valtionavustuksia monenlaiseen toimintaan, jota me suomalaiset tarvitsemme. Tuemme avustuksilla esimerkiksi kirjastoja, nuorisotyötä ja liikuntaharrastuksia.
- Katso lista asioista, joista voit tehdä meille lupahakemuksen tai ilmoituksen (ei selkokielellä).
- Katso lista asioista, joihin voit hakea meiltä valtionavustusta (ei selkokielellä).
Järjestämme koulutuksia
Tarjoamme koulutuksia muun muassa
- kirjastojen henkilökunnalle
- nuorisoalan asiantuntijoille
- liikunnan ja urheilun parissa työskenteleville.
Jaamme koulutuksissa esimerkiksi ajankohtaista tietoa.
Järjestämme Puolustusvoimien kanssa alueellisia maanpuolustuskursseja. Kursseilla harjoitellaan esimerkiksi sitä, miten yhteiskunta voi varautua erilaisiin häiriötilanteisiin. Viranomaiset jakavat kursseilla tietoa Suomen turvallisuustilanteesta. Kutsumme kursseille esimerkiksi yritysten ja yhteisöjen johtajia.
Valvomme, että työnantajat noudattavat lakeja
Haluamme, että työnteko Suomessa on terveellistä ja turvallista. Tavoitteenamme on muun muassa se, että kaikilla on samanlaiset työehdot. Työehtoja ovat esimerkiksi työaika, lomat ja palkka.
Edistämme hyvinvointia ja terveyttä
Ohjaamme, valvomme ja edistämme
- terveydenhuoltoa
- eläinlääkintähuoltoa
- elintarvikkeiden valvontaa.
Teemme työtä, jotta terveydenhuollon palvelut ovat lain vaatimalla tasolla. Haluamme myös, että ne ovat kaikkien suomalaisten saatavilla.
Ohjaamme ja valvomme kuntia ja hyvinvointialueita siinä, että ne toteuttavat palvelunsa lakien mukaan.
Olemme mukana huolehtimassa siitä, että ihmisten perusoikeudet ja oikeusturva toteutuvat
Jokaisen ihmisen perusoikeudet kerrotaan Suomen perustuslaissa. Lain mukaan kaikilla on oikeus elää ja olla vapaa ja koskematon. Kaikilla on sananvapaus ja esimerkiksi oikeus työhön.
Oikeusturva tarkoittaa, että kaikki hoitavat asiasi lain mukaan. Jos esimerkiksi lähetät viranomaiselle hakemuksen, viranomaisen pitää käsitellä se mahdollisimman nopeasti. Sitten viranomaisen pitää kirjoittaa päätös ja lähettää se sinulle.
Siirry selkosivujen etusivulle