Turva-asiakirjojen säilyttäminen

Aluehallintovirasto voi säilyttää rakennuskohteen turva-asiakirjoja.

Perustajaosakas tai ryhmärakennuttajakonsultti voi pyytää aluehallintovirastoa säilyttämään turva-asiakirjojaan.

Kun yhtiö ottaa lainaa rakentamishankkeeseensa, pankki säilyttää sen turva-asiakirjat. Jos yhtiö ei ota lainaa, voimme aluehallintovirastossa säilyttää nämä asiakirjat. 

Turva-asiakirjoja säilytetään joko pankissa tai aluehallintovirastossa, jotta asunto-osakkeen ostajan edut voidaan turvata rakennusvaiheessa. 

Säilyttämisestä säädetään asuntokauppalaissa ja ryhmärakennuttamislaissa.

Turva-asiakirjat on toimitettava säilytettäväksi rakentamisvaiheen aikana ennen kuin asunto-osakkeita aletaan tarjota ostettavaksi.  

Ota ensin yhteyttä siihen aluehallintovirastoon, jonka alueelle asunto-osakeyhtiö rakennetaan. Löydät linkin kirjaamoidemme yhteystietoihin tämän sivun lopusta. 

Lähetä vapaamuotoinen kirjallinen pyyntö postissa. Et voi lähettää kaikkia asiakirjoja sähköpostilla, koska osa niistä pitää asetuksen mukaan toimittaa alkuperäisinä.

Säilyttäjän tehtävänä on

  • tarkistaa, että rakennuttaja on tehnyt tarpeelliset yhtiöjärjestyksen muutokset PRH:n muutospalvelussa ja että muutos on rekisteröity kaupparekisteriin (tämä ennen RS-menettelyn alkua). Tiedot siirtyvät suoraan huoneistotietojärjestelmään 
  • tarkastaa turva-asiakirjat ja säilyttää niitä.
  • säilyttää vakuudet ja valvoa vakuuksien määriä.
  • ilmoittaa RS-rajoituksen merkitsemisestä huoneistotietojärjestelmään (uusilla taloyhtiöillä ei enää ole paperisia osakekirjoja lainkaan).
  • pitää luetteloa rakentamisvaiheen aikaisista omistajista, panttauksista ja ulosmittauksista.

Kun RS-menettely päättyy, ilmoitamme

  • osakeryhmien RS-rajoituksen poistamisesta
  • uudet omistajat sekä mahdolliset panttaukset rekisteröitäviksi huoneistotietojärjestelmään.

Perustajaosakas säilyy myymättömien huoneistojen omistajana. Uuden omistajan on haettava omistusoikeuden rekisteröintiä itse, jos kauppa on tehty vasta RS-menettelyn päätyttyä.

Aluehallintovirasto perii turva-asiakirjojen säilyttämisestä maksun, joka on vähintään 1 850 euroa + alv 24 %. Maksu määrätään tapauskohtaisesti. Lisätietoja saat siitä aluehallintovirastosta, jonka alueelle asunto-osakeyhtiö rakennetaan.

Löydät tiedot aluehallintovirastoon toimitettavista turva-asiakirjoista näistä asetuksista:

Lakilinkit