Työllisyyden kuntakokeilut

Työllisyyden kuntakokeilussa kokeilualueiden kunnat vastaavat osin alueensa TE-palvelujen (työvoima- ja yrityspalvelut) tarjoamisesta. Kuntakokeilussa olevien työnhakijoiden palveluista vastaa kokeilun ajan pääosin kunkin työnhakijan kotikunta.

Kokeilusta säädetään laissa työllisyyden edistämisen kuntakokeilusta. Laki on määräaikainen ja se on voimassa 30.6.2023 saakka.

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto valvoo valtakunnallisesti työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämiskokeilua kaikissa kokeiluun osallistuvissa kunnissa.

Kuntakokeilussa mukana olevat kokeilualueet ja kunnat

Kokeilualueen kunnan asiakkaita ovat työttömät työnhakijat, työllistettynä olevat ja työllistymistä edistävissä palveluissa olevat työnhakijat, joiden kotikunta on kyseisessä kunnassa ja jotka:

  • eivät täytä ansiopäivärahan saamisen edellytyksiä, eli saavat työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa Kelasta,
  • ovat alle 30-vuotiaita tai
  • ovat maahanmuuttajia (kansalaisuus muu kuin Suomi) tai vieraskielisiä henkilöitä (äidinkieli muu kuin suomi, ruotsi tai saame).

Jos kokeilualueen kunnan asiakas myöhemmin kokeilun aikana käynnistää työnhakunsa uudelleen, asiakkuus jatkuu kokeilualueen kunnassa, vaikka asiakkaan työnhaku olisi kertaalleen jo päättynyt.

1.    Espoon kuntakokeilu: Espoo
2.    Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu: Alavus, Isojoki, Karijoki, Kurikka, Kauhajoki, Teuva ja Soini
3.    Helsingin kuntakokeilu: Helsinki
4.    Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu: Hämeenlinna, Hattula, Janakkala
5.    Joensuun seudun kuntakokeilu: Joensuu, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Kontiolahti
6.    Jyväskylän seudun kuntakokeilu: Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Äänekoski
7.    Jämsä–Keuruu–Saarijärvi-kuntakokeilu: Jämsä, Keuruu, Saarijärvi
8.    Kainuun seudun kuntakokeilu: Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Sotkamo, Suomusalmi, Paltamo, Ristijärvi
9.    Kokkolan seudun kuntakokeilu: Kokkola, Kannus, Perho, Kaustinen, Veteli, Halsua, Toholampi, Lestijärvi
10.    Kuopion seudun kuntakokeilu: Kuopio, Iisalmi, Lapinlahti, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä
11.    Lahden seudun kuntakokeilu: Lahti, Hollola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila
12.    Mikkelin seudun kuntakokeilu: Mikkeli, Juva, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi, Puumala, Pertunmaa
13.    Oulun seudun kuntakokeilu: Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Muhos
14.    Pirkanmaan kuntakokeilu: Tampere, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi
15.    Porin seudun kuntakokeilu: Pori, Kokemäki, Ulvila
16.    Porvoon kuntakokeilu: Porvoo
17.    Raahen seudun kuntakokeilu: Raahe, Pyhäjoki, Siikajoki
18.    Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu: Raasepori, Hanko
19.    Rovaniemen seudun kuntakokeilu: Rovaniemi, Tornio, Kemijärvi, Sodankylä
20.    Salon seudun kuntakokeilu: Salo, Marttila, Koski Tl
21.    Savonlinnan kuntakokeilu: Savonlinna
22.    Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu: Seinäjoki, Ilmajoki
23.    Turun seudun kuntakokeilu: Turku, Laitila, Paimio, Sauvo, Uusikaupunki
24.    Vantaan ja Keravan kuntakokeilu: Vantaa, Kerava
25.    Ylivieskan seudun kuntakokeilu: Ylivieska, Alavieska, Kalajoki, Merijärvi, Oulainen

Aluehallintovirasto voi kantelun johdosta tutkia, onko kokeilualueen kunta toiminut voimassa olevien lakien mukaisesti. Teemme myös riskiperusteista ja valvontasuunnitelmaan perustuvaa valvontaa, joka voi sisältää tarkastuskäyntejä kuntiin.

Valvomme aktiivisesti erityisesti palvelujen yhdenvertaista saatavuutta sekä yksityiselämän suojan ja kielellisten oikeuksien toteutumista.

Valvomme työllisyyden kuntakokeilujen osalta vain kokeilussa mukana olevien kuntien toiminnan lainmukaisuutta. Työ- ja elinkeinotoimistoille (TE-toimistot) kuuluvien tehtävien laillisuusvalvonta ei kuulu aluehallintoviraston toimivaltaan.

Työllisyyden kuntakokeilussa on mukana 118 kuntaa, jotka muodostavat 25 kokeilualuetta.

  1. Espoon kuntakokeilu: Espoo
  2. Etelä-Pohjanmaan seudun kuntakokeilu: Alavus, Isojoki, Karijoki, Kurikka, Kauhajoki, Teuva ja Soini
  3. Helsingin kuntakokeilu: Helsinki
  4. Hämeenlinnan seudun kuntakokeilu: Hämeenlinna, Hattula, Janakkala
  5. Joensuun seudun kuntakokeilu: Joensuu, Outokumpu, Liperi, Polvijärvi, Kontiolahti
  6. Jyväskylän seudun kuntakokeilu: Jyväskylä, Laukaa, Muurame, Äänekoski
  7. Jämsä-Keuruu-Saarijärvi kuntakokeilu: Jämsä, Keuruu, Saarijärvi
  8. Kainuun seudun kuntakokeilu: Hyrynsalmi, Kajaani, Kuhmo, Sotkamo, Suomusalmi, Paltamo, Ristijärvi
  9. Kokkolan seudun kuntakokeilu: Kokkola, Kannus, Perho, Kaustinen, Veteli, Halsua, Toholampi, Lestijärvi
  10. Kuopion seudun kuntakokeilu: Kuopio, Iisalmi, Lapinlahti, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Vieremä
  11. Lahden seudun kuntakokeilu: Lahti, Hollola, Asikkala, Kärkölä, Orimattila
  12. Mikkelin seudun kuntakokeilu: Mikkeli, Juva, Hirvensalmi, Mäntyharju, Kangasniemi, Puumala, Pertunmaa
  13. Oulun seudun kuntakokeilu: Oulu, Hailuoto, Ii, Kempele, Liminka, Lumijoki, Tyrnävä, Muhos
  14. Pirkanmaan kuntakokeilu: Tampere, Akaa, Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Punkalaidun, Pälkäne, Ruovesi, Sastamala, Urjala, Valkeakoski, Vesilahti, Virrat, Ylöjärvi
  15. Porin seudun kuntakokeilu: Pori, Kokemäki, Ulvila
  16. Porvoon kuntakokeilu: Porvoo
  17. Raahen seudun kuntakokeilu: Raahe, Pyhäjoki, Siikajoki
  18. Raaseporin ja Hangon kuntakokeilu: Raasepori, Hanko
  19. Rovaniemen seudun kuntakokeilu: Rovaniemi, Tornio, Kemijärvi, Sodankylä
  20. Salon seudun kuntakokeilu: Salo, Marttila, Koski Tl
  21. Savonlinnan kuntakokeilu: Savonlinna
  22. Seinäjoen ja Ilmajoen kuntakokeilu: Seinäjoki, Ilmajoki
  23. Turun seudun kuntakokeilu: Turku, Laitila, Paimio, Sauvo, Uusikaupunki
  24. Vantaan ja Keravan kuntakokeilu: Vantaa, Kerava
  25. Ylivieskan seudun kuntakokeilu: Ylivieska, Alavieska, Kalajoki, Merijärvi, Oulainen

Kun käsittelemme kanteluita, meillä on käytössämme hallintolain mukaiset hallinnollisen ohjauksen keinot. Voimme antaa kokeilualueen kunnalle hallinnollista ohjausta toiminnan puutteiden korjaamiseksi. Valvonnan yhteydessä voimme myös antaa kokeilualueen kunnalle tai virheellisestä toiminnasta vastuussa olevalle virkamiehelle huomautuksen.

Aluehallintovirastolla on käytössään myös pakkokeinoja, jos kokeilualueella tai kokeilualueen kunnassa on olennaisia puutteita palvelujen järjestämisessä tai toiminta on muutoin lainvastaista.

Voimme antaa kokeilualueen kunnalle määräyksen puutteiden korjaamisesta tai epäkohtien poistamisesta. Jos kokeilualueen kunta tai kokeilualue ei noudata määräystä, voimme määrätä toiminnan keskeytettäväksi osittain tai kokonaan.

Kokeilualueiden kunnilla on velvollisuus järjestää riittävästi ja asiakkaiden yhdenvertaisuuden turvaavalla tavalla lakisääteisiä palveluja työmarkkinoiden toimivuuden ja osaavan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi sekä maahanmuuttajien kotoutumisen edistämiseksi.

Kokeilualueiden kunnat järjestävät työllisyyden kuntakokeilun ajan seuraavia työvoima- ja yrityspalveluja:

  • työnvälityspalvelut
  • tieto- ja neuvontapalvelut
  • ammatinvalinta- ja uraohjaus.

Kokeilualueen kunta voi ohjata asiakkaitaan

  • asiantuntija-arviointeihin
  • valmennukseen
  • kokeiluun
  • työvoimakoulutukseen.

Kokeilualueen kunta myöntää valtion lukuun

  • palkkatukea
  • starttirahaa
  • harkinnanvaraista kulukorvausta.

Kokeilualueen kunta voi ratkaista

  • työnhakijan omaehtoisen työttömyysetuudella tuetun opiskelun tukemisen edellytykset
  • maahanmuuttajan omaehtoisten opintojen tukemisen edellytykset.

Kokeilualueen kunta voi TE-toimiston lisäksi

  • julkaista ja välittää tietoja avoimeksi ilmoitetuista työpaikoista työnantajan toimeksiannon mukaisesti ja esitellä työnantajalle työnhakijoita.

Kokeilualueiden kunnat hoitavat lisäksi työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetussa laissa ja kuntouttavasta työtoiminnasta annetussa laissa tarkoitettuja tehtäviä.

Kokeilualueen kunta vastaa lain kotoutumisen edistämisestä mukaisten palvelujen ja toimenpiteiden järjestämisestä asiakkailleen.

Julkisia työvoima- ja yrityspalveluita tarjotessaan kokeilualueen kunnan on noudatettava, mitä julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetussa laissa säädetään palveluiden tarjoamisesta, maksuttomuudesta, tasapuolisuudesta ja yhdenvertaisuudesta sekä sukupuolten välisen tasa-arvon edistämisestä.

Kokeilualueen kunta antaa asiakkailleen seuraavanlaisia työvoimapoliittisia lausuntoja:

  1. lausunto työttömyysetuuden saamisen yleisistä työvoimapoliittisista edellytyksistä
  2. lausunto työttömyysetuuden saamisen edellytyksistä alkavan yritystoiminnan ja työllistymisen omassa työssä sekä lyhytkestoisten opintojen osalta
  3. lausunto työnhakijan osallistumisesta työllistymistä edistävään palveluun ja työllistymistä edistävän palvelun sisältymisestä työnhakijan kanssa laadittuun työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan
  4. lausunto työttömyysetuudella tuettujen työnhakijan opintojen todisteellisesta keskeytymisestä sekä työttömyysetuudella tuettujen työnhakijan omaehtoisen opiskeluun liittyvistä edellytyksistä
  5. lausunto kotoutumisen edistämisestä annetussa laissa tarkoitetusta opiskelun tukiajasta, maahanmuuttajan velvollisuuksista sekä opintojen seurannasta ja keskeytymisestä.

Muut työvoimapoliittiset lausunnot antaa TE-toimisto. Lausunnon antamista varten kokeilualueen kunta

  • ilmoittaa TE-toimistolle tarpeelliset tiedot,
  • pyytää työnhakijalta tarvittaessa selvityksen ja toimittaa sen TE-toimistolle sekä
  • ilmoittaa asian selvittämisestä työttömyysetuuden maksajalle. Maksaja harkitsee, täytyykö etuuden maksaminen keskeyttää käsittelyn ajaksi liikamaksun välttämiseksi.

Kuntakokeilun asiakasryhmiin kuuluvat työnhakijat siirretään kuntakokeilun asiakkaaksi.

TE-toimisto ilmoittaa siirtämisestä työnhakijalle ja kokeilualueen kunnalle, jonka asiakkaaksi työnhakija siirtyy.

TE-toimisto voi jättää asiakkaan siirtämättä kokeilualueen kunnan asiakkaaksi yksittäistapauksessa seuraavista syistä:

  • asiakkaan kielellisten oikeuksien turvaaminen
  • asiakkaan kannalta epätarkoituksenmukaisen asiakassuhteen välttäminen tai
  • muu perusteltu syy.

Asiakkaan tilanne ja henkilökohtaiset olosuhteet voivat muuttua kuntakokeilun aikana. Esimerkiksi asiakkaan olisi oleskeltava pitkiä aikoja muualla kuin kotikunnassaan läheisensä tarvitseman hoivan vuoksi. Siirtoon oikeuttavana epätarkoituksenmukaisuutena ei pidetä esimerkiksi sitä, ettei asiakas ole tyytyväinen hänen asioitaan hoitavaan virkailijaan.

TE-toimisto voi siirtää asiakkaan TE-toimiston tai muun kokeilualueen kunnan kuin hänen kotikuntansa asiakkaaksi, jos:

  1. asiakas sitä pyytää,
  2. siirtäminen on tarpeen asiakkaan kielellisten oikeuksien turvaamiseksi, asiakkaan kannalta epätarkoituksenmukaisen asiakassuhteen välttämiseksi tai asiakkaan turvallisuuteen liittyvästä perustellusta syystä ja
  3. siirtäminen ei vaaranna asiakkaan mahdollisuutta saada palvelutarpeensa mukaisia palveluja.

Kun TE-toimisto siirtää asiakkaan muun kokeilualueen kunnan asiakkaaksi, se tarvitsee hyväksynnän siirtoon siltä kokeilualueen kunnalta, johon asiakas pyytää siirtoa.

Työttömällä työnhakijalla on oikeus työllistymissuunnitelmaan tai sitä korvaavaan suunnitelmaan.

Työllistymissuunnitelma tai sitä korvaava suunnitelma perustuu työnhakijan omiin työtä tai koulutusta koskeviin tavoitteisiin ja arvioituun palvelutarpeeseen.

Suunnitelmassa sovitaan työnhausta ja sen tavoitteista, työnhakijan palvelutarpeen mukaisista julkisista työvoima- ja yrityspalveluista ja muista työllistymistä edistävistä palveluista sekä asiantuntija-arvioinneista. Tarvittaessa suunnitelmassa sovitaan muista osaamista, työmarkkinavalmiuksia ja toimintakykyä parantavista palveluista tai työkyvyn tai terveydentilan selvittämiseen liittyvistä toimista.

Kokeilualueen kunta laatii työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman yhdessä työttömän työnhakijan kanssa työnhakijan haastattelussa. Työllistymissuunnitelmaa tai sitä korvaavaa suunnitelmaa on tarkistettava työnhakijan haastattelun yhteydessä tai työnhakijan pyynnöstä.

Kokeilualueen kunta laatii asiakkaidensa osalta:

1) julkisesta työvoima- ja yrityspalvelusta annetun lain mukaisen työllistymissuunnitelman,

2) työllistymistä edistävästä monialaisesta yhteispalvelusta annetun lain mukaisen monialaisen työllistymissuunnitelman,

3) kuntouttavasta työtoiminnasta annetun lain mukaisen aktivointisuunnitelman sekä

4) kotoutumisen edistämisestä annetun lain mukaisen työttömälle työnhakijalle laadittavan kotoutumissuunnitelman.

Kokeilualueen kunnan asiakkaana olevan työnhakijan yleiset velvollisuudet ovat:

  1. Hakea työtä ja koulutusta.
  2. Osallistua kokeilualueen kunnan järjestämiin työnhakijan haastatteluihin.
  3. Osallistua työllistymissuunnitelman tai sitä korvaavan suunnitelman laatimiseen ja tarkistamiseen.
  4. Toteuttaa työllistymissuunnitelmaa tai sitä korvaavaa suunnitelmaa. ja
  5. Ilmoittaa suunnitelmassa sovitussa määräajassa ja sovitulla tavalla kokeilualueen kunnalle, miten hän on toteuttanut suunnitelmaa.
  6. Hakeutua työllistämissuunnitelmassa tai sitä korvaavassa suunnitelmassa sovittuihin palveluihin, jotka tukevat hänen työnhakuaan ja edistävät hänen työmarkkinavalmiuksiaan ja työllistymistään.

Lakilinkit

Sinua voisi kiinnostaa

Työ- ja elinkeinoministeriö

Tietoa kuntakokeiluista