Käyttäytymisellään reagoivat lapset 1/2 - webinaari: Ryhmänhallintataidot kouluissa ja varhaiskasvatuksessa opettajien ja muun henkilöstön tukena

Alkaa: 5.9.2022 14:00
Päättyy: 5.9.2022 16:00
Ilmoittautuminen alkaa: 18.5.2022 10:00
Ilmoittautuminen päättyy: 2.9.2022 11:00
Aihe: Opetus, Varhaiskasvatus
Tapahtumatyyppi: Webinaari
Maakunta: Koko Suomi
Järjestäjä: Koko Suomi - Yhteinen valtakunnallinen tilaisuus

                                           

SUOMEKSI: (på svenska, se nedan)   

Käyttäytymisellään reagoivat lapset – työkaluja ryhmänhallintaan sekä koulujen ja varhaiskasvatuksen moniammatillisen työn johtamiseen 1/2

Webinaari 1: Ryhmänhallintataidot kouluissa ja varhaiskasvatuksessa opettajien ja muun henkilöstön tukena 

Kohderyhmä: Opettajat, varhaiskasvatuksen opettajat ja opiskeluhuollon henkilöstö

Yksi syy kommunikaation haasteisiin opettajan tai muun kasvatusalan työntekijän ja lapsen välissä on ei-toivottu käytös koululuokassa tai varhaiskasvatusryhmässä.

Systemaattisesti työrauhaa tukevilla toimintatavoilla voidaan kuitenkin merkittävästi parantaa työrauhaa. Tällaisten tutkimusnäyttöön perustuvien menetelmien käyttö käyttäytymisen ohjaamisen keinona on toistaiseksi ollut suomalaisissa kouluissa ja varhaiskasvatuksessa suhteellisen vähäistä.

Ryhmänhallintaa parantavat menetelmät voivat olla joko yksilöllisen käyttäytymisen tuen menetelmiä (esim. Teacher Classroom Management -ryhmähallintamenetelmä eli TCM) tai koko yksikköä tukevia toimintatapoja (esim.  School Wide Positive Behavior Support eli SWPBS, Suomessa toteutettu nimellä ProKoulu/ProVaka).

Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen kehityspäällikkö Kati Granlund kertoo esimerkin TCM- ryhmänhallintamenetelmän jalkauttamisesta kouluun ja varhaiskasvatukseen osana Turun Yliopiston Lastenpsykiatrian tutkimuskeskuksen ja Itlan yhdessä kehittämää käytösongelmien hoitomallia.

THL:n erikoistutkija Piia Karjalainen ja Itlan projektikoordinaattori Ninnu Koskenalho esittelevät tutkimukseen perustuvaa materiaalia opettajien ja muun kasvatusalan henkilöstön ryhmänhallinnan tueksi.

Tehokkaiden yksilöllisten käyttäytymisen tuen menetelmien periaatteet ovat samoja kuin luokan tai ryhmän työrauhaa tukevien toimintatapojen periaatteet (Närhi ym., 2022, painossa). Keskeistä niissä on mm. että:

  • tehdään käyttäytymisodotukset selkeiksi ja tarvittaessa yksilöllistetään niitä tukea tarvitsevalle oppilaalle,
  • lisätään käyttäytymisten harjoittelua ja opettamista
  • muutetaan oppilaalle toivotusta käyttäytymisestä annettua positiivista palautetta säännöllisemmäksi ja välittömämmäksi.

VIP-verkoston Käyttäytymisellään reagoivat lapset ja nuoret -teemaryhmä järjesti alkuvuodesta 2022 tutkijoille ilmiöpöydän, jonka tuloksena päädyttiin valmistamaan tutkimukseen perustuva materiaali kasvatuksen ammattilaisten tueksi.

 

Päivän ohjelma: 

14.00 Avaussanat ja johdatus päivään

Merja Mannerkoski (VIP / OPH) ja Kari Lehtola (opetustoimen ylitarkastaja, Itä-Suomen aluehallintovirasto)

14.20 TCM, opettajien ryhmänhallintamenetelmä – tutkittuja keinoja lasten käytösoireilun ehkäisyyn ja vähentämiseen varhaiskasvatuksessa ja koulussa

Kati Granlund (KM, kehityspäällikkö, Lastenpsykiatrian tutkimuskeskus, Turun yliopisto)

14.45 Opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisille suunnatun materiaalin esittely

Piia Karjalainen (erikoistutkija, THL) ja Ninnu Koskenalho (projektikoordinaattori, Itla)

15.10 Esimerkki kentältä

Laura Porri (erityisopettaja esikoulussa [ympärivuorokautinen esikoulu] Veturitalli, Pori) ja Sari Taipale (vastaava erityisluokanopettaja, eka luokka resurssivaltaisella erityistuella, Nurmijärvi)

15.40 Kommenttipuheenvuoro 

Vaativa erityinen tuki (Tiina Korpela-Liimatainen, Vaatu)

15.50 Keskustelua

16.00 Tilaisuus päättyy

 

Huom! Samasta teemasta järjestetään webinaari opetuksen ja varhaiskasvatuksen johdolle ja hallinnolle 26.9. Lue lisää tästä

Lisätietoja antavat:

  • Kari Lehtola, opetustoimen ylitarkastaja, Itä-Suomen aluehallintovirasto p. 029 501 6917, [email protected]

* * *

PÅ SVENSKA: 

Barn som reagerar med beteende – verktyg för grupphantering och för att leda det multiprofessionella eller professionsövergripande arbetet i skolan och småbarnspedagogiken

Webbinarium 1: Grupphanteringsfärdigheter i skolan och småbarnspedagogiken som stöd för lärarna och den övriga personalen

Målgrupp: Lärare, lärare inom småbarnspedagogik och elevvårdspersonal

Språk: Anförandena är på finska, men webbinariet spelas in och textas till svenska. Den textade inspelningen skickas till alla anmälda.

En orsak till utmaningar i kommunikationen mellan barnet och läraren eller andra i personalen kan vara icke-önskvärt beteende i skolklassen eller barngruppen.

Med hjälp av verksamhetssätt som systematiskt stöder arbetsron kan man ändå på ett betydande sätt förbättra arbetsron. Sådana här forskningsbaserade metoder för att styra beteendet har ändå tills vidare använts förhållandevis lite i de finländska skolorna och enheterna inom småbarnspedagogik.

Metoder som förbättrar förmågan att leda gruppen kan vara antingen verksamhetsmodeller som ger individuellt stöd för beteendet (t.ex. Teacher Classroom Management, TCM) eller verksamhetssätt som stöder hela enheten (t.ex. School Wide Positive Behavior Support , SWPBS, som i Finland har genomförts med namnet ProSkola/ProVaka).

Utvecklingschefen för Åbo universitets forskningscenter i barnpsykiatri, Kati Granlund, berättar om hur man kan etablera i synnerhet TCM-metoden i skolan och småbarnspedagogiken som en del av en vårdmodell för beteendeproblem som forskningscentret i barnpsykiatri och Itla gemensamt har tagit fram.

THL:s specialforskare Piia Karjalainen och Itlas projektkoordinator Ninnu Koskenalho presenterar forskningsbaserat material som läraren och den övriga personalen inom småbarnspedagogiken och undervisningen kan använda som stöd för att leda gruppen.

Principerna för effektiva metoder som stöder individens beteende är desamma som principerna för verksamhetssätt som stöder arbetsron i klassen eller gruppen (Närhi m.fl. 2022, i tryck). Centralt är att man:

  • är tydlig med vilka förväntningar som ställs på beteendet och vid behov individualiserar dessa för elever som har behov av stöd,
  • i allt högre grad ger möjligheter att öva sitt beteende
  • regelbundet och direkt ger positiv respons på önskvärt beteende.

VIP-nätverkets temagrupp för barn som reagerar med beteende ordnade i början av 2022 ett webbinarium för forskare för att kartlägga trender och fenomen som utgör problem för barns och ungas välbefinnande. Som ett resultat av webbinariet beslutades att man tar fram forskningsbaserat material som stöd för de yrkesverksamma inom småbarnspedagogiken och utbildningen.

 

Program (anförandena är på finska)

14.00 Inledande ord

Merja Mannerkoski (VIP/UBS) och Kari Lehtola (överinspektör för bildningsväsendet, Östra Finlands regionförvaltningsverk)

14.20 TCM, grupphanteringsmetod för lärare – forskningsbaserade sätt att förebygga och minska utagerande beteende hos barn i småbarnspedagogiken och skolan

Kati Granlund (PM, utvecklingschef, forskningscentret i barnpsykiatri vid Åbo universitet)

14.45 Presentation av material som riktar sig till yrkesverksamma inom småbarnspedagogik och undervisning

Piia Karjalainen (specialforskare, THL) och Ninnu Koskenalho (projektkoordinator, Itla)

15.10 Exempel från fältet

Laura Porri (specialpedagog inom förskolan [dygnet runt-förskola] Veturitalli, Björneborg) och Sari Taipale (ansvarig specialklasslärare, första klass med resurskrävande särskilt stöd, Nurmijärvi)

15.40 Avslutande kommentar

Krävande särskilt stöd (Tiina Korpela-Liimatainen, Vaatu)

15.50 Diskussion

16.00 Webbinariet avslutas

 

Obs! Ett webbinarium om samma tema för målgruppen ledning och förvaltning ordnas 26.9. Läs mera här.

Kontakt:

  • Kari Lehtola, överinspektör för bildningsväsendet, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, p. 029 501 6917, [email protected]