Erityisen tuen tarve kouluissa kasvaa, erityisopettajien saatavuuteen etsittävä ratkaisuja lähitulevaisuudessa
Aluehallintovirastojen tekemän peruspalvelujen arvioinnin mukaan erityisen tuen tarve opetuksessa jatkaa kasvamistaan. Erityisen tuen järjestämisessä on eroja, ja erityisopettajien saatavuuteen ja pysyvyyteen on alettava kiinnittää entistä enemmän huomiota.
Erityistä tukea tarvitsevien oppilaiden osuus oppilasmäärästä on ollut kasvussa vuodesta 2015 lähtien. Manner-Suomessa erityisen tuen oppilaiden osuus vuonna 2021 oli 9,5 prosenttia perusopetuksen oppilasmäärästä. Pidennetyn oppivelvollisuuden piirissä olevia erityisoppilaita oli 1,8 prosenttia oppilasmäärään. Tiedot käyvät ilmi aluehallintovirastojen tekemästä peruspalvelujen arvioinnista.
Suurissa kunnissa on yleensä pieniä kuntia enemmän mahdollisuuksia huomioida erityisen tuen tarve sisäisessä resursoinnissa: yli 50 000 asukkaan kunnissa 70 prosenttia opetuksen järjestäjistä huomioi sisäisten resurssien jaossa erityisen tuen oppilaat. Alle 5000 asukkaan kunnissa tämä toteutui vain 31 prosentissa. Suurissa kunnissa on yleensä pieniä kuntia enemmän perusopetuksen yksiköitä ja enemmän erityisen tuen tarpeen vaihtelua eri yksiköiden välillä, mikä vaikuttaa erityisen tuen resurssijakoon.
Erityisen tuen oppilaiden määrän jatkuva kasvu lisää haasteita opetuksen kentällä. Kouluilla on vaikeuksia saada pätevää henkilöstöä erityisopetukseen.
Erityisopetukseen liittyvät tiedot kerättiin kuntakyselyllä sekä hyödyntämällä mm. Opetushallituksen ja Tilastokeskuksen tilastoja. Erityisopetus oli vuonna 2021 ensimmäistä kertaa arviointikohteena aluehallintovirastojen toteuttamassa peruspalvelujen arvioinnissa.
Toimenpide-ehdotukset: erityisopetuksen saatavuus varmistettava valtakunnallisesti ennakoiden
Erityisen tuen oppilaiden määrän suhteelliseen kasvuun on kiinnitettävä huomiota kansallisella tasolla ja selvitettävä ilmiön syy−seuraussuhteita. Jatkossa opetuksen järjestäjien on etsittävä keinoja siihen, että erityispedagogista osaamista ja pätevää henkilöstä on pysyvästi saatavilla.
”Kaikessa opettajankoulutuksessa ja erityisopettajaksi pätevöittävässä koulutuksessa tämä on huomioitava ja on tehtävä töitä sen eteen, että erityisopetuksen ammattilaiset jatkavat tehtävissään. Erityispedagogista osaamista tarvitaan kaikilla luokka-asteilla ja siihen olisi syytä myös kiinnittää huomiota. Samalla on varmistettava ruotsin- ja saamenkielisten erityisopettajien saatavuus”, toteaa opetustoimen ylitarkastaja Mari-Annika Hemmi.
Aluehallintovirastojen mukaan erityisopetuksen ja sen resursoinnin kokonaisuutta on pohdittava ennakoivasti sekä paikallisella että valtakunnallisella tasolla. Myös tehtävänimikkeisiin ja työnkuviin liittyvät kysymykset ovat keskeisiä tarkastelun kohteita.
”Esimerkiksi ruotsinkielisessä opetuksessa tämä ei nouse samalla lailla esiin. Tämä voi johtua siitä, että monella ruotsinkielisellä erityisopettajalla on pätevyys toimia kaikissa erityisopetuksen tehtävissä”, pohtii sivistystoimen ylitarkastaja Malin Eriksson.
Arviointiraportit
Peruspalvelujen arviointi pähkinänkuoressa
Peruspalvelujen saatavuuden arviointi on aluehallintovirastojen lakisääteinen tehtävä. Arvioinnilla seurataan, valvotaan ja arvioidaan sitä, ovatko peruspalvelut saatavissa yhdenvertaisesti eri puolilla Suomea. Arviointi tehdään joka toinen vuosi. Ministeriöt määrittelevät arviointikohteet ja ne vaihtelevat vuosittain.
Lisätietoa avi.fi-verkkosivuilla: Peruspalvelujen arviointi
Aluehallintovirastot viestivät sosiaalisessa mediassa peruspalvelujen arvioinnista aihetunnisteilla #peruspalvelut ja #AVIarvioi.
Lisätietoja:
sivistystoimen ylitarkastaja Malin Eriksson, p. 0295 018 618
opetustoimen ylitarkastaja Mari-Annika Hemmi, p. 0295 017 068
[email protected]
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.