Ajo- ja lepoaikojen valvonta tehostuu merkittävästi
Työsuojeluviranomainen otti käyttöön uuden ajopiirturitietojen analysointiohjelman, joka tehostaa merkittävästi viranomaisyhteistyötä kuljetusyritysten valvonnassa. Nyt valvontatieto siirtyy viranomaisten välillä entistä tehokkaammin ja vaikuttaa yrityksen hyvämaineisuuden arviointiin ja riskiluokitukseen. Vakavat rikkomukset voivat johtaa jopa liikenneluvan peruuttamiseen.
Työsuojeluviranomainen otti vuoden 2025 alussa käyttöön uuden ajopiirturitietojen analysointiohjelman (Tachospeed). Sen myötä tiedot ajo- ja lepoaikavalvonnassa havaituista rikkomuksista siirtyvät reaaliaikaisesti Traficomille, joka käynnistää tarvittaessa yrityksen hyvämaineisuuden arviointiprosessin. Prosessissa kuullaan yritystä, ja kuulemisen seurauksena voi olla huomautus, varoitus tai luvan peruuttaminen. Aiemmin valvontatieto siirtyi manuaalisesti taulukkomuodossa, eikä sitä voitu hyödyntää tehokkaasti.
Viranomaisten tiedonvaihdossa hyödynnetään jatkossa myös EU-maiden yhteistä riskiluokitusjärjestelmää. Kuljetusyrityksen riskiluokka muodostuu tienvarsi- ja työsuojelutarkastuksilla tehdyistä havainnoista. Suomessa Traficom muodostaa riskiluokituksen poliisin, Tullin, Rajavartiolaitoksen, työsuojeluviranomaisten ja muiden EU-jäsenmaiden viranomaisten toimittamien tietojen perusteella.
”Traficomilta tulee meidän järjestelmäämme automaattisesti tieto kuljetusyrityksien liikenneluvista ja riskiluokasta. Voimme hyödyntää tietoa, kun kohdennamme valvontaa yrityksiin, joissa sille on erityinen tarve ”, kertoo tarkastaja Ville Gröndahl Pohjois-Suomen aluehallintoviraston työsuojelun vastuualueelta.
Lisäksi uusi analysointiohjelma auttaa työsuojelutarkastajia havaitsemaan rikkomuksia aiempaa tehokkaammin. Sen avulla voi helpommin havaita, jos kuljettaja esimerkiksi käyttää ajossa kuljettajakorttia, joka kuuluu toiselle kuljettajalle tai on saatu väärin perustein.
Moni yritys laiminlyö ajo- ja lepoaikoja
Valvonnan tehostamiselle on suuri tarve, sillä ajo- ja lepoaikojen vakavat laiminlyönnit ovat todella yleisiä. Vuonna 2024 työsuojeluviranomainen tarkasti Suomessa yhteensä 614 kuljetusalan yritystä. Näistä 497:ssä eli 80 prosentissa havaittiin ajo- ja lepoaikarikkomuksia tai ajopiirturirikkomuksia.
214 yrityksessä eli 35 prosentissa tarkastuskohteista oli ajettu niin, ettei ajopiirturissa käytetty kuljettajakorttia. Tyypillisesti kuljettajat pyrkivät näin menetellen salaamaan ylipitkiä ajoaikoja ja riittämättömiä vuorokausi- ja viikkolepojaan.
”On tärkeä muistaa, että kyseessä on erittäin vakava rikkomus. Yritykset eivät saa antaa kuljettajilleen mitään suoria tai epäsuoria kannusteita, jotka saattaisivat houkutella heitä käyttämään ajopiirturia väärin", Gröndahl muistuttaa.
Ajo- ja lepoaikoja valvotaan sekä tienvarsi- että yritysvalvontana. Poliisi käsittelee tienvarsivalvonnassa yksittäisen kuljettajan henkilökohtaiset rikkomukset kuljettajan kanssa. Tienvarsivalvontaa tekevät tarvittaessa myös Tulli ja Rajavartiolaitos. Yritysvalvonnassa työsuojelutarkastajat käyvät läpi yrityksen autot ja kuljettajat kokonaisvaltaisesti ja antavat tarvittaessa kuljetusyrityksille viranomaisohjausta.
Vuoden 2024 työsuojelutarkastajien tekemässä ajo- ja lepoaikavalvonnassa valvottiin yhteensä 5 829 kuljettajan ajot. Tarkastettuja ajopäiviä kertyi yhteensä 375 820.
Suomessa valvotaan myös ammattiliikennettä, joka ei kuulu EU:n yhteiseen ajo- ja lepoaikavalvontaan
EU määrittelee ajo- ja lepoaikavalvonnan määrälliset tavoitteet. Kansallisten viranomaisten tulee valvoa vähintään kolme prosenttia kuljettajatyöpäivistä sellaisista ajoista, joita koskee yhteiseurooppalainen lainsäädäntö ajo- ja lepoajoista sekä ajopiirturien käytöstä. Valvonnasta puolet tulee tehdä yritysvalvontana.
Suomessa on myös sellaista ammattiliikennettä, mikä ei kuulu EU:lle yhteiseen ajo- ja lepoaikavalvontaan. Osa sellaisesta ammattiliikenteestä on vapautettu EU:n ajo- ja lepoaika-asetuksen säännöistä kaikissa EU maissa yhteisesti. Lisäksi joistain poikkeuksista on ollut mahdollista säätää kansallisesti erikseen omalla lainsäädännöllä. Tällaisia ajoja ovat esimerkiksi paikallisliikenne busseilla, taksiliikenne ja vaikkapa valmisbetonin kuljetukset.
”Olemme havainneet, että näissä EU:n ajo- ja lepoaika-asetuksen ulkopuolelle jäävissä ajoissa on selkeitä puutteita koskien esimerkiksi työaikalain 31 § mukaista moottoriajoneuvon kuljettajan henkilökohtaista ajopäiväkirjan käyttöä silloin, kun ajopiirturia ei voida tai haluta käyttää ajo- ja lepoaika-asetuksen ulkopuolisessa ajossa. Tämä on ongelma, joka vaatii monesti viranomaisohjausta. Siksi tällaisten yritysten valvontaan on päätetty kohdentaa myös viranomaisvalvontaa tulevalla valvontakaudella”, Gröndahl kertoo.
Yhteyshenkilöt
p. 0295 017 612, [email protected]
Työsuojelun vastuualue, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
Tietoja julkaisijasta

Työsuojeluhallinto
Työsuojelu - tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi
