Aluehallintovirastot valvoivat pelastuslaitosten valvontatehtävää vuonna 2024
Aluehallintovirastot tekivät vuonna 2024 teemavalvonnan pelastuslaitosten valvontatehtävästä. Eniten kehitettäviä asiakohtia havaittiin onnettomuuksien ehkäisyn riskiperusteisessa suunnittelussa, onnettomuuskehityksen seurannassa sekä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnissa.
Pelastustoimen valvontatehtävällä tarkoitetaan toimenpiteitä, joilla pelastusviranomaiset varmistavat, että pelastuslainsäädännön ja muiden säädösten vaatimuksia noudatetaan. Tavoitteena on ennaltaehkäistä onnettomuuksia ja parantaa turvallisuutta.
Aluehallintovirastojen tekemän teemavalvonnan pohjana käytetiin aluehallintovirastojen yhteisesti laatimia kriteerejä, joiden määrittämisessä oli huomioitu hyvinvointialueen pelastustoimea koskevat säädökset sekä muu sisäministeriön antama asiakirjaohjaus.
Kaikilla Suomen 21 pelastuslaitoksella oli tarpeelliset asiakirjat laadittuina. Asiakirjojen laadussa ja laajuudessa on kuitenkin paljon eroavaisuuksia. Valvontasuunnitelmien ja valvontatyön yhdenvertaisuuden arviointi on tämän vuoksi haastavaa. Valvontasuunnitelmien ajantasaisuus ja palvelumaksuista päättäminen olivat pääsääntöisesti kunnossa.
Eniten kehitettäviä asiakohtia havaittiin onnettomuuksien ehkäisyn riskiperusteisessa suunnittelussa, onnettomuuskehityksen seurannassa sekä valvontasuunnitelman toteutumisen arvioinnissa. Myös valvontatyön suunnittelu häiriötilanteiden ja poikkeusolojen varalle vaatii useilta pelastuslaitoksilta toimenpiteitä. Vain neljä pelastuslaitosta on tehnyt em. suunnitelmat ja todentanut ne riittävällä tasolla.
Aluehallintovirastot havaitsivat valvonnan yhteydessä, että asiakirjoista oli huonosti todennettavissa muun asiakirjaohjauksen huomioon ottaminen. Pelastuslaitosten asiakirjoista ei käynyt ilmi esimerkiksi sitä, millaisiin toimenpiteisiin oli ryhdytty pelastustoimen valtakunnallisten strategisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
Aluehallintovirastojen yhteiset suositukset teemavalvonnan pohjalta
Jokaiselle pelastuslaitokselle on toimitettu aluetta koskeva tarkempi valvontaraportti, josta selviää yksityiskohtaisemmat kehittämistarpeet. Aluehallintovirastot seuraavat kehittämistoimenpiteiden etenemistä ja käynnistävät tarvittaessa erillisen valvonta-asian, mikäli jollakin alueella on merkittäviä puutteita pelastuslaitoksen valvontatehtävän palvelutasossa.
Aluehallintovirastojen valtakunnalliset suositukset ja johtopäätökset
- Valvontasuunnitelmat tulee toimittaa aluehallintovirastoon vasta tammikuun loppuun mennessä, jolloin kaikki tarvittavat tiedot ovat saatavilla.
- On tarpeellista luoda valtakunnallisesti yhdenmukainen toimintaohje valvontatyön suunnittelun tueksi.
- Onnettomuuksien ehkäisytyön mitoitusperusteet täytyy määrittää riskeihin perustuen.
- Valvontatyön suunnittelua häiriötilanteita ja poikkeusoloja varten on kehitettävä.
Valvonnan muina huomioina aluehallintovirastot haluavat nostaa esiin tarpeen kehittää valtakunnallisia tietojärjestelmiä sekä täsmentää onnettomuuksien ehkäisyn sääntelyä. Onnettomuuksien ehkäisyn sääntelyssä tarkentavia asetuksia ei ole annettu ja muuta asiakirjaohjausta huomioidaan heikosti. Yhdenmukaisten toimintamallien rakentaminen on ensiarvoisen tärkeää niin asiakkaiden yhdenvertaisen kohtelun varmistamiseksi, pelastuslaitosten suunnittelutyön selkeyttämiseksi kuin myös hyvinvointialueiden arviointi- ja vertailutehtävän helpottamiseksi.
Tehokas valvontatyön suunnittelu ja toteuttaminen edellyttävät nykyaikaisia tietojärjestelmiä. Onnettomuuksien ehkäisyn tietojärjestelmä tulee saada käyttöön mahdollisimman pikaisesti, unohtamatta myöskään riittäviä resursseja jatkokehittämiseen sekä ylläpitoon, korostaa valvontatyöryhmän puheenjohtaja, pelastusylitarkastaja Valtteri Korhonen Itä-Suomen aluehallintovirastosta.
Ilman toimivaa ja nykyaikaista järjestelmää tietojohtamisen perusteet eivät voi toteutua. Tietojen kerääminen ja syöttäminen järjestelmään tulee olla yksiselitteistä ja valtakunnallisesti yhdenmukaista, jotta toiminnan suunnittelu, valvonta ja hyvinvointialueiden keskinäinen vertailu on mahdollista, toteaa Korhonen.
Julkaisu 290 Johtopäätökset pelastuslaitoksien valvontatehtävästä (pdf)
Lisätietoja valvonnasta ja loppuraportista antaa valvontaryhmän puheenjohtaja, pelastusylitarkastaja Valtteri Korhonen, [email protected], p. 0295 016 114.
Alueelliset lisätiedot
Itä-Suomi
pelastusylitarkastaja Valtteri Korhonen, [email protected], p. 0295 016 114
Lappi
pelastusylitarkastaja Ari Seppälä, [email protected], p. 0295 017 349
Lounais-Suomi
pelastusylitarkastaja Vesa Hällfors, [email protected], p. 0295 018 177
Länsi- ja Sisä-Suomi
pelastusylitarkastaja Jussi Herranen, [email protected], p. 0295 018 505
Pohjois-Suomi
pelastusylitarkastaja Jorma Pikkarainen, [email protected], p. 0295 017 618
pelastusylitarkastaja Jarno Soisalo, [email protected], p. 0295 016 628
Etelä-Suomi
pelastusylitarkastaja Pauliina Kopra, [email protected], p. 0295 016 093
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.