Vesi- ja ympäristölupien sähköinen asiointipalvelu laajenee
Pian sähköistä asiointipalvelua voi hyödyntää vesi- ja ympäristöluvan hakijan ja viranomaisen välisessä yhteydenpidossa kaikissa asioinneissa.
Vuodenvaihteen jälkeen vesi- ja ympäristöluvan hakijan ja viranomaisen välinen yhteydenpito on mahdollista aluehallinnon sähköisen asiointipalvelun kautta huolimatta siitä, miten hakija on hakemuksensa toimittanut aluehallintovirastoon.
Jos hakija on toimittanut hakemuksensa esimerkiksi sähköpostilla, viranomainen voi kutsua hakijan asioimaan kanssaan aluehallinnon sähköiseen asiointipalveluun. Kutsuun vastaaminen vaatii tunnistamista sähköiseen asiointipalveluun, ja ensimmäisellä kerralla myös tietojen antamista ja käyttöehtojen hyväksymistä. Palveluun tunnistautumisen jälkeen kutsuun voi vastata tekemällä valtuutuspyynnön. Järjestelmään tunnistautuneen käyttäjän tekemän valtuuspyynnön avulla lupaviranomainen pystyy varmistamaan sen, että lupaviranomaisen antama asiointioikeus kohdennetaan oikealle käyttäjälle. Kun lupaviranomainen on hyväksynyt valtuutuspyynnön, muodostuu hakijan työpöydälle kyseistä asiaa varten uusi asiointi.
Yhteydenpito hakijan ja viranomaisen välillä on sujuvaa sähköisessä asiointipalvelussa. Asiointi sähköisen asiointipalvelun kautta nopeuttaa ja helpottaa yhteydenpitoa lupaviranomaiseen. Hakija voi lähettää viranomaiselle yhteydenottoja ja vastata viranomaisen yhteydenottoihin. Samoin hakija voi vastata viranomaisen lähettämiin täydennys- selvitys- ja vastinepyyntöihin sähköisessä asiointipalvelussa. Hakija saa myös päätöksen asiointipalveluun.
Hakija hyötyy sähköisestä asioinnista myös siten, että hänen asiansa käsittelyyn liittyvät asiakirjat, kuten yhteydenotot, pyynnöt ja päätös sekä näiden liiteasiakirjat löytyvät samasta paikasta jatkossakin. Näin lupaprosessi on avoimempi ja prosessiin liittyvä kokonaisuus hakijalle helpommin hallittavissa.
Sähköisestä asiointipalvelussa asiaan liittyvien asiakirjojen toimittaminen onnistuu joustavammin kuin sähköpostilla. Lisäksi hakija voi lisätä asioinnille muita asioijia auttamaan käsittelyn edistämisessä.
Viranomaisen asiointikutsuun vastaaminen:
- Saat sähköpostitse asiointikutsun, jonka linkistä pääset tunnistautumaan asiointipalveluun. Kutsulinkki on voimassa viisi päivää. Tarvittaessa voit pyytää lisätietoja kutsussa mainitulta lisätietojen antajalta.
- Ensimmäisellä asiointikerralla sinun täytyy hyväksyä palvelun käyttöehdot, tarkistaa ja täydentää omat tietosi sekä varmentaa antamasi sähköpostiosoite.
- Tarkista valtuutuspyynnön tiedot ja lähetä pyyntö.
- Saat sähköpostitse viestin, kun valtuutuspyyntö on hyväksytty ja pääset asioimaan palvelussa. Jos saat viestin, että tekemääsi pyyntöä ei ole hyväksytty, voit kysyä asiasta lisätietojen antajalta.
Jos et vastaa asiointikutsuun, asiointi jatkuu sähköpostitse.
Yhteyshenkilöt
Itä-Suomen aluehallintovirasto (tavoitettavissa 2.1.2024 alkaen)
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.