1. Yksilöi tietopyyntösi niin, että siitä käy mahdollisimman hyvin ilmi, mitä asiakirjaa, tai tietoa se koskee. Kerro esimerkiksi asian aihe, miltä ajanjaksolta haluat tietoa, mistä alueelta haluat tietoa sekä asian diaarinumero, jos sinulla se on. Jos tietopyyntösi koskee julkista asiakirjaa tai tietoa, pyyntöä ei tarvitse perustella.
2. Voit tehdä tietopyynnön sähköisellä lomakkeella tai lähettää vapaamuotoisen pyynnön sähköpostilla kirjaamoon.
- Jos pyyntösi koskee vain yhden aluehallintoviraston toiminta-aluetta, lähetä pyyntösi kyseisen aluehallintoviraston kirjaamoon.
- Jos pyyntösi on valtakunnallinen tai koskee useaa aluehallintovirastoa, riittää, että lähetät yhden viestin minkä tahansa aluehallintoviraston kirjaamoon. Kerro viestissäsi, mitä kaikkia alueita pyyntösi koskee.
- Halutessasi voit saattaa tietopyyntösi vireille myös esimerkiksi postittamalla vapaamuotoisen tietopyyntökirjeen tai tekemällä tietopyynnön paikan päällä aluehallintovirastossa.
- Löydät linkit sähköiseen lomakkeeseen ja kirjaamojen yhteystietoihin tämän sivun lopusta.
3. Jos lähetät tietopyyntösi sähköpostitse kirjaamoon, saat välittömästi vastaanottokuittauksen.
4. Vastaamme tieto- ja asiakirjapyyntöösi mahdollisimman nopeasti.
- Jos kyse on julkisesta asiakirjasta, vastaamme viimeistään kahden viikon kuluessa pyynnön tekemisestä.
- Jos pyydettyjä asiakirjoja on paljon tai niihin sisältyy salassa pidettäviä osia, tai jos asian käsittely ja ratkaisu vaatii erityistoimenpiteitä tai tavanomaista suuremman työmäärän, tietopyyntö ratkaistaan ja tieto julkisesta asiakirjasta annetaan viimeistään kuukauden kuluessa.