Yleisimmät käsittelymaksut vuonna 2024

Täältä löydät yleisimpiä sosiaali- ja terveyspalveluiden rekisteröinteihin liittyviä maksuja. Ne on jaoteltu kolmeen ryhmään: 

Huomioi, että maksut riippuvat asiointitavasta. Sähköinen asiointi on aina halvin asiointitapa. Sähköinen asiointi tarkoittaa Soteri-asiointipalvelun käyttöä. Lomakeasiointi tarkoittaa sitä, että täytät lomakkeen ja lähetät sen postitse kirjaamoomme.

Aluehallintovirastoon tullut hakemus ratkaistaan antamalla siitä päätös. Päätös on maksullinen, myös kielteinen. Jos hakemus perutaan kesken asian käsittelyn, tehdään asiasta raukeamispäätös. Raukeamispäätöksen hinta on puolet rekisteröintimaksun suuruudesta. 
 
Saat ohjausta ja neuvontaa hakemuksen tekemiseen asiakaspalvelustamme.  Neuvoa kannattaa kysyä jo ennen hakemuksen tekemistä.

Aluehallintoviraston asiakaspalvelu

Palveluntuottajat

Huomioi, että tämän maksun lisäksi palveluyksikön rekisteröinti maksaa erikseen.

Uusi toiminimiyrittäjä (luonnollinen henkilö) 

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti 
    • sähköisessä asioinnissa: 260 euroa
    • lomakkeella: 370 euroa

Uusi palveluntuottaja, muut yhtiömuodot, kuten osakeyhtiöt, sekä säätiöt ja yhdistykset (oikeushenkilö)

  • palveluntuottajaksi rekisteröinti 
    • sähköisessä asioinnissa: 530–1330 euroa
    • lomakkeella: 740–1860 euroa 

Yksittäisen palveluntuottajan palveluyksiköt ja palvelupisteet

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti, enintään viisi palvelupistettä (luonnollinen henkilö ja oikeushenkilö)

  • sähköisessä asioinnissa: 800 euroa 
  • lomakkeella: 1 120 euroa

Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti (oikeushenkilö, muut kuin toiminimiyrittäjät)

  • Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti, kun palvelupisteitä on enintään kaksi. Ehtona on, että yksikössä on vain yksi itsenäisesti asiakkaita tai potilaita vastaanottava työntekijä.
    • Yksi palvelupiste: rekisteröinti sähköisessä asioinnissa 370 euroa, rekisteröinti lomakkeella 520 euroa.
    • Kaksi palvelupistettä: rekisteröinti sähköisessä asioinnissa 740 euroa, rekisteröinti lomakkeella 1040 euroa.

Uusi toiminimiyrittäjä (luonnollinen henkilö)

  • Uuden sosiaali- tai terveyspalveluita tuottavan palveluyksikön rekisteröinti, kun palvelupisteitä on enintään kaksi. Ehtona on, että yksikössä on vain yksi itsenäisesti asiakkaita tai potilaita vastaanottava työntekijä.
    • Yksi palvelupiste: rekisteröinti sähköisessä asioinnissa 260 euroa, rekisteröinti lomakkeella 360 euroa.
    • Kaksi palvelupistettä: rekisteröinti sähköisessä asioinnissa 520 euroa, rekisteröinti lomakkeella 720 euroa.

Palvelupisteiden lisääminen alkavalta viideltä palvelupisteeltä 

  • sähköisessä asioinnissa: 530 euroa
  • lomakkeella: 740 euroa

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

Vain yhden palvelupisteen lisäämisen sisältävä rekisteröinti

  • sähköisessä asioinnissa: 220 euroa
  • lomakkeella: 310 euroa

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on maksettava myös mahdollinen ennakkotarkastusmaksu.

Palvelupisteen poistaminen tai palvelupisteen toiminnan keskeyttäminen

  • sähköisessä asioinnissa: 110 euroa
  • lomakkeella: 160 euroa

Yhden palvelualan lisääminen palveluyksikköön

  • sähköisessä asioinnissa: 440 euroa
  • lomakkeella: 620 euroa
  • sähköisessä asioinnissa: 400 euroa
  • lomakkeella: 560 euroa

Palveluyksikön siirtäminen

  • sähköisessä asioinnissa: 100 euroa
  • lomakkeella: 140 euroa

Huomioi, että tämän maksun lisäksi sinun on maksettava mahdollisista olennaisista muutoksista.

Rekisteriote maksaa 50 euroa.

Yhteiset palveluyksiköt ja niiden palvelupisteet

  • sähköisessä asioinnissa: 1 760–2 730 euroa
  • lomakkeella: 2 470–3 820 euroa

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on myös maksettava mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

  • sähköisessä asioinnissa: 1 390 euroa
  • lomakkeella: 1 950 euroa

Huomioi, että näiden maksujen lisäksi sinun on myös maksettava mahdolliset ennakkotarkastusmaksut.

  • sähköisessä asioinnissa: 170 euroa
  • lomakkeella: 240 euroa
  • sähköisessä asioinnissa: 100 euroa
  • lomakkeella: 140 euroa
  • sähköisessä asioinnissa: 400 euroa
  • lomakkeella: 560 euroa

Rekisteriote maksaa 50 euroa.

Lakilinkit