Omavalvonta ei ole mörkö
Kuinka moni sosiaali- ja terveydenhuollon työntekijänä on ajatellut, että omavalvonnan hoitaa joku muu, kuten esihenkilö, tai että se hoituu ihan itsestään? Tai että ei se kuitenkaan kosketa minua, kunhan vain hoidan omat työni.
Valvontaviranomaiset saavat ilmoituksia sosiaali- terveydenhuollossa tapahtuneista vakavista poikkeamista tai virheistä, joissa palvelut eivät ole menneet suunnitellusti ja seurauksena on voinut olla asiakas- ja potilasturvallisuuden vaarantuminen. Olisiko tällaiset tilanteet voitu toimivalla omavalvonnalla välttää?
Omavalvonta on osa arkista työtä
Omavalvonta koskee sekä sosiaalihuollon että terveydenhuollon palveluja ja on kaikille palvelujen tuottajille pakollista. Olemme molemmat nähneet työssämme niin hyviä kuin huonojakin esimerkkejä omavalvonnasta.
Omavalvonnasta ei tarvitse tehdä vaikeaa. Havainnoi, pohdi ja ole joskus kriittinen. Kirjaa poikkeamat ja läheltä piti -tilanteet. Vain siten riskejä voidaan tunnistaa. Kun vielä varmistut siitä, että työpaikallanne on sovittu säännölliset palaverit, joissa poikkeamat käsitellään ja pohditaan keinot niiden ehkäisemiseen, on omavalvonnan prosessi aika hienolla mallilla. Kun riskit on tunnistettu, niitä voidaan hallita!
Jokaisella on oikeus ja velvollisuus tuoda epäkohdat esiin
Muistathan, että poikkeamia on monenlaisia. Poikkeama on esimerkiksi asiakkaan kaatuminen tai lääkkeen annosvirhe. Poikkeama on myös se, jos iäkkäiden kanssa ei ehditä ulkoilla tai toteuttaa arjen aktiviteetteja ollenkaan.
Kaikilla on oikeus ja velvollisuus tuoda havaitut epäkohdat esille, rakentavalla tavalla. Tästä ei saa aiheutua epäkohdan esille nostaneelle ikäviä seurauksia. Kun mieltä kaivertavat epäkohdat on kirjattu ylös ja käsitelty yhdessä sekä mietitty miten toteutuneet epäkohdat vältetään jatkossa, on työyhteisössä arki sujuvaa ja omavalvonta toimii. Hyvä työilmapiiri, yhteishenki ja työnilo on tärkeää!
Jos epäkohtia ei saada omavalvonnallisesti korjattua, on jokaisella oikeus olla yhteydessä valvontaviranomaiseen ja ilmoittaa asiasta. Ohjaamme omavalvonnan toteuttamisessa sekä toteutamme tarvittaessa vahvempaakin valvontaa. Omavalvonnan toteutuminen tarkoittaa turvallista ja toimivaa työpaikkaa työntekijöille, mutta ennen kaikkea varmistaa laadukkaan ja turvallisen palvelun asiakkaalle ja potilaalle.
Sinun panoksesi on tärkeä
On tärkeää, että juuri sinä pohdit omaa toimintaasi ja havainnoit myös ympäristöäsi ja olet rohkea nostamaan havaintosi esille. Lakaistaan pois omavalvonnan mörkö ja tehdään omavalvonnasta osa arkea, joka toimii päivänsäteenä tasoittaen riskit ja poistaen salakavalat karikot arjen kiemuroista!
Lopuksi vielä lukuvinkki: tutustu valvontalakiin. Se on tärkein sosiaali- ja terveydenhuollon yhteinen laki, joka antaa perustan omavalvonnalle sekä viranomaisvalvonnalle. Valvontalain tavoitteena on varmistaa asiakas- ja potilasturvallisuus. Valvontalaki on myös ensimmäinen laki, joka laajasti yhdistää sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön samaan lakiin.
Lisätietoja
Lue lisää Valviran omavalvontasuunnitelmaa koskevasta määräyksestä