Potilaan ja asiakkaan näkökulmasta uudistus selkiyttää kantelun tekemistä, koska jatkossa kaikki kantelut käsittelee vain yksi virasto. Aiemmin niitä ovat käsitelleet sekä Valvira että kuusi aluehallintovirastoa. Myös jo käsittelyssä olevat kantelut siirtyvät automaattisesti Lupa- ja valvontavirastoon.
Ensisijainen tapa selvittää palvelussa tai hoidossa ilmennyt ongelma on aina keskustelu toimintayksikössä kyseessä olevan henkilön tai hänen esihenkilönsä kanssa. Jos keskustelu ei auta, voi tehdä kirjallisen muistutuksen toimintayksikköön.
Muistutuksessa kerrotaan mahdollisimman tarkasti tapahtumasta, milloin ja missä se sattui tai mihin asiaan tyytymättömyys kohdistuu. Muistutuksen voi tehdä vapaamuotoisesti tai käyttää lomaketta, joka yleensä löytyy toimintayksikön verkkosivuilta.
Muistutus lähetetään sosiaalihuollon toimintayksikköön tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle tai terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Hänen täytyy selvittää asia ja vastata kirjallisesti. Vastaus annetaan noin kuukauden sisällä.
Jos vastaus ei tyydytä, henkilö voi tehdä kantelun Lupa- ja valvontavirastoon.
Lisätietoja:
Sosiaali- ja terveydenhuoltoyksikön päällikkö Sari Vainikainen, Itä-Suomen aluehallintovirasto, 0295 016 834
Ryhmäpäällikkö Tarja Sainio, Valvira, 0295 209 419
Valvonta ja kantelut (Aluehallintovirasto)
Lisätietoa muistutuksen ja kantelun tekemisestä (Valvira)