Olennaiset muutokset
Olennaiset muutokset, kuten vastuuhenkilön vaihdos tai palvelualan lisäys, edellyttävät aina viranomaisen päätöstä. Palveluntuottajan on haettava muutokselle rekisteröinti etukäteen, eikä muutosta saa toteuttaa ennen päätöksen saamista. Muutoksen tiedot näkyvät Soterissa vasta, kun viranomainen on tehnyt muutoksesta päätöksen. Lue lisää olennaisista muutoksista.
Muut muutokset
Muut muutokset jakautuvat viranomaiselle ilmoitettaviin muutoksiin ja muutoksiin, jotka palveluntuottaja voi itse päivittää Soterissa ilman viranomaiskäsittelyä.
Esimerkiksi toimintakuntien tai palveluyksikön poistaminen ilmoitetaan viranomaiselle, mutta palveluntuottajan ei tarvitse odottaa viranomaisen käsittelyä, vaan muutoksen toteuttaminen on sallittua heti viranomaiselle tehtävän ilmoituksen jälkeen. Muutoksen tiedot eivät kuitenkaan siirry Soteriin näkyville heti, vaan ne tulevat näkyviin, kun viranomainen on käsitellyt muutoksen. Tutustu tarkemmin muihin muutoksiin.
Tietojen päivittäminen ilman viranomaiskäsittelyä
Joidenkin perustietojen, kuten esimerkiksi rekisteröintiasioiden yhteyshenkilön nimen ja puhelinnumeron tai palveluyksikön puhelinnumeron tai postiosoitteen päivittäminen onnistuu suoraan Soterin sähköisessä asioinnissa ilman viranomaispäätöstä. Palveluntuottajan päivittämät tiedot siirtyvät automaattisesti Soteri-rekisteriin ja tiedot ovat voimassa heti. Lue lisää tietojen päivittämisestä ilman viranomaiskäsittelyä
Lisätietoja
Valvira: [email protected]
Aluehallintovirasto: [email protected], puhelinnumeromme: 0295 016 780, palvelemme ma–pe klo 9.30–15.30.