
Varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja kulttuurin tehtävät osaksi Lupa- ja valvontavirastoa
Uutta valtakunnallista Lupa- ja valvontavirastoa koskeva laki hyväksyttiin eduskunnassa 18.6.2025. Virasto aloittaa toimintansa ensi vuoden alussa. Samalla aluehallintovirastojen, ELY-keskusten sekä sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valviran toiminta päättyy. Virastojen varhaiskasvatusta, koulutusta ja kulttuuria koskevat tehtävät siirtyvät Lupa- ja valvontavirastoon.
Tavoitteena sivistyksellisten ja kulttuuristen perusoikeuksien toteutuminen
Lupa- ja valvontaviraston yhteen kuudesta osastosta kootaan varhaiskasvatuksen, koulutuksen, opetuksen, kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen sekä hautaustoimilain mukaiset tehtävät. Osasto edistää ja turvaa sivistyksellisten ja kulttuuristen perusoikeuksien toteutumista kaikissa elämäntilanteissa.
”Sivistyksellä ja kulttuurilla on tänä päivänä hyvinvoivan arjen ja merkityksellisen elämän näkökulmasta mittaamaton arvo niin yksilöille kuin yhteiskunnalle. Uudessa virastossa jatkamme niihin liittyvien perusoikeuksien turvaamista”, kuvaa toimialan valmistelutyöstä vastaava johtaja Anu Liljeström Itä-Suomen aluehallintovirastosta.
Varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja kulttuurin osastolla myönnetään valtionavustuksia, annetaan informaatio-ohjausta, tuotetaan tietoa, tehdään arviointeja sekä käsitellään kanteluita ja oikaisuvaatimuksia. Osaston tehtäviin kuuluu myös lupiin, ohjaukseen ja valvontaan sekä valmiuteen ja varautumiseen liittyviä tehtäviä.
Osasto muodostuu kolmesta yksiköstä:
- Varhaiskasvatuksen ja koulutuksen yksikkö
- Kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen yksikkö
- Ruotsinkielisen sivistystoimen yksikkö (Svenska enheten för bildningsväsendet).
Osaston henkilökuntaa työskentelee kaikilla Lupa- ja valvontaviraston 18 toimipaikasta eri puolilla Suomea. Asiakaspalvelua ei tarjota käyntiasiointina. Henkilökuntaa on yhteensä noin 100.
”Läheiset suhteet alan verkostoihin ja toimijoihin eivät katkea, vaan tavoitteenamme on yhä vahvistaa niitä. Jatkamme monipuolista sidosryhmäyhteistyötä, joka tulee nähdä edellytyksenä työllemme asetettujen tavoitteiden toteutumiseksi”, hän jatkaa.
Uudistuksella lisää laatua ja yhdenvertaisuutta
Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa ja yhdenmukaistaa lupa- ja valvontakäytäntöjä alueesta riippumatta sekä sujuvoittaa palvelua.
Varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen sekä kirjasto-, liikunta- ja nuorisotoimen palvelut jatkuvat pääosin ennallaan. Uuden viraston aloittaessa toimintansa 1.1.2026 siirtyy kuitenkin asiointi niiltä osin, kuin se kohdistui aluehallintovirastoihin tai Valviraan, uuteen Lupa- ja valvontavirastoon.
Uuden viraston verkkosivut ja asiointikanavat aukaistaan ennen vuodenvaihdetta. Asiointia koskevista muutoksista tiedotetaan aktiivisesti virastojen nykyisillä verkkosivuilla ja muissa viestintäkanavissa.
Valtionhallinnon rakenteellisen uudistamisen pidemmän aikavälin tavoitteena on tuottaa palveluja aiempaa yhdenvertaisemmin, tehokkaammin, laadukkaammin ja saavutettavammin.
Lisää aiheesta:
- Aluehallintovirastojen tiedote aiheesta 19.6.2025
- Linkki aluehallintovirastojen uudistusta käsittelevään verkkosivuun
- Valviran tiedote aiheesta 19.6.2025
Ota yhteyttä:
Aluehallintovirastojen opetus- ja kulttuuritoimen vastuualueiden johtajat:
Itä-Suomi:
johtaja Anu Liljeström, p. 0295 016 224
Etelä-Suomi:
johtaja Marja-Liisa Keski-Rauska, p. 0295 018 815
Lappi:
johtaja Kaisa Post, p. 0295 017 355
Lounais-Suomi:
johtaja Lea Karjomaa, p. 0295 018 077
Länsi- ja Sisä-Suomi:
johtaja Esa Kaunisto, p. 0295 018 150
Ruotsinkielinen opetustoimi:
johtaja Marianne West-Ståhl, p. 0295 018 623
Pohjois-Suomi:
johtaja Veijo Kosola, p. 0295 017 570
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.