
Keski-Suomen hyvinvointialueelle huomautuksia ja ohjausta Sairaala Novan päivystykseen liittyen
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Keski-Suomen hyvinvointialueelle Sairaala Novan päivystyksen toimintaa koskevia huomautuksia ja hallinnollista ohjausta. Huomautuksen kohteena ovat muun muassa päivystyksen henkilöstöresurssi, potilasturvallisuus ja hoidon jatkuvuuden järjestäminen.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto on antanut Keski-Suomen hyvinvointialueelle keskussairaala Sairaala Novan yhteispäivystyksen toimintaa koskevia huomautuksia ja hallinnollista ohjausta. Tehty valvontapäätös (ks. lisätiedot) koskee yhteispäivystyksen henkilöstöresurssin riittävyyttä, potilasturvallisuuden toteutumista sekä hoidon jatkuvuuden ja laadultaan hyvän sairaan- ja terveydenhuollon varmistamista tilanteissa, joissa potilaat joutuvat odottamaan jatkohoitopaikkaa päivystyksessä.
Huolta potilasturvallisuuden vaarantumisesta
Aluehallintovirasto käynnisti Sairaala Novaa koskevan valvonnan alkuvuodesta 2024, kun sairaalan päivystyksen henkilöstö luovutti Keski-Suomen hyvinvointialueen johdolle päivystyksen resurssia koskevan adressin. Adressissa tuotiin esiin vakava huoli henkilöstön kuormittumisesta, potilasturvallisuuden vaarantumisesta sekä resurssin riittämättömyydestä erityisesti ruuhkahuippujen ja epidemiatilanteiden aikana.
Aluehallintovirasto pyysi hyvinvointialueelta asiasta selvityksen ja teki käsittelyn jatkuessa päivystykseen ennalta ilmoitetun tarkastuskäynnin joulukuussa 2024.
Vaikeuksia jatkohoitopaikkojen ja asianmukaisten olojen järjestämisessä
Tarkastuskäynnillä kävi ilmi, että jatkohoitopaikkojen järjestämisessä päivystyksestä muille osastoille ja sosiaalihuollon asumispalveluihin oli ollut vaikeuksia. Tämä oli johtanut tilanteisiin, joissa potilaat olivat joutuneet odottamaan päivystyksessä useita tunteja tai jopa vuorokausia. Päivystyspotilaiden ruokahuollon järjestäminen ei myöskään ollut toteutunut hyvän hoidon vaatimusten mukaan.
Aluehallintovirasto korostaa, että potilaan oikeutta laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon on pidettävä yllä myös jatkohoitopaikkaa päivystyksessä odottavien potilaiden kohdalla. Laadultaan hyvään terveyden- ja sairaanhoitoon kuuluu mahdollisuus hyvään perushoitoon ja ruokailuun, sopivat tilat sekä oikeus yksityisyyteen. Hoidon viivästyminen ja epäselvät vastuunjaot hoitoketjuissa ovat riski potilasturvallisuuden vaarantumiselle.
Tarkastuskäynnillä aluehallintovirasto totesi lisäksi päivystyksen toimintaan olennaisesti liittyvien hoitoketjujen johtamisen kankeaksi. Vastuunjako päivystyksen toimintaedellytykset takaavien päätösten tekemisessä oli osin epäselvä. Aluehallintoviraston mukaan päivystyksen johtaminen tulee järjestää siten, että päivystyksessä on kaikkina vuorokaudenaikoina yksiselitteisen selvää kuka johtaa päivystyksen sekä laajemmin koko hoitoketjun toimintaa ja vastaa toiminnan yhteensovittamisesta.
Konkreettisia toimenpiteitä syksyyn mennessä
Aluehallintovirasto katsoo, ettei Keski-Suomen hyvinvointialue ole kaikilta osin täyttänyt sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain sekä potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaisia velvoitteita. Päivystyksen henkilöstöresurssien riittämättömyys ja hoidon jatkuvuuden puutteet ovat olleet omiaan vaarantamaan potilasturvallisuutta.
Hyvinvointialueen tulee toimittaa aluehallintovirastolle kirjallinen selvitys 30.9.2025 mennessä siitä, mihin konkreettisiin toimenpiteisiin se on ryhtynyt päätöksen johdosta.
Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021).
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992).
Lisätiedot:
Valvontapäätös LSSAVI/21843/2023 (pdf, 829 Kt)
Ylitarkastaja Toni Honkakorpi
Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat
p. 0295 018 517
[email protected]
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.