Itä-Suomen aluehallintovirasto teki alueensa kaikkiin kahdeksaan valvontayksikköön ympäristöterveydenhuollon arviointi- ja ohjauskäynnin vuosina 2015–2019. Arviointi käsitti kaikki ympäristöterveydenhuollon sektorit eli
- elintarvikevalvonnan
- terveydensuojeluvalvonnan
- tupakkalain valvonnan ja
- eläinlääkintähuollon.
Keski-Savon ympäristötoimeen (myöh. valvontayksikkö) arviointikäynti tehtiin vuonna 2018. Aluehallintovirasto esitti valvontayksikölle silloin kehittämis- ja korjaustoimenpiteitä ja pyysi niiden toteutumisesta kirjallisen selvityksen vuonna 2020. Vuonna 2021 aluehallintovirasto arvioi valvontayksikön valvontasuunnitelman ja vuonna 2022 tarkasteli henkilöresursseja, delegointipäätöstä sekä maksutaksaa.
Vuoden 2024 marraskuussa toteutettu arviointi- ja ohjauskäynti toimi sekä aiempia asiakirjatarkasteluja täydentävänä että osin vuonna 2018 esitettyjen korjaus- ja kehittämistoimenpiteiden seurantana.
Henkilöresurssit keskusteluttivat
Terveysvalvonnan (terveydensuojelu, elintarvikevalvonta sekä tupakkalain valvonta) ja eläinlääkintähuollon resurssit olivat valvontayksikössä hyvin tasapainossa, mahdollisesti jopa parhaiten kaikista Itä-Suomen valvontayksiköistä. Valvontayksiköiden välisessä vertailussa on kuitenkin huomioitava pelkkien resurssien lisäksi myös valvonnan eri toimialoihin liittyvät sekä alueelliset erityispiirteet.
Henkilöstön vaihtuvuus sekä eläköitymiset ovat lisänneet valvontayksikössä rekrytointi- ja perehdytystarpeita. Uusien viranhaltijoiden perehdyttämiseen ja ns. ”hiljaisen tiedon” siirtämiseen on panostettu aiempaa enemmän. Hyvä perehdytys varmistaa, että uudet työntekijät voivat nopeasti omaksua tehtävänsä ja toimia tehokkaasti.
Resurssien kohdentamisessa havaittiin kehitettävää
Keski-Savon ympäristötoimessa oli tunnistettu tarve kehittää resurssien kohdentamista ja tehokkaampaa hyödyntämistä. Valvontayksikössä toivottiin myös riittävää resursointia, joka mahdollistaisi myös erikoistumisen laajojen työnkuvien sijaan. Arviointi- ja ohjauskäynnin yhteydessä todettiin, että mahdollisesta resurssipulasta voi olla viitteitä, mutta sitä ei ole toistaiseksi kyetty kuitenkaan konkretisoimaan. Toisaalta valvontahenkilöstö koki, että nykyiset resurssit olivat riittävät ja niitä voitaisiin hyödyntää tehokkaammin entistä suunnitelmallisemmalla toiminnalla. Toiminnan kehittäminen oli kesken.
Valvontatietojen raportoinnissa puutteita ja epävarmuuksia
Ympäristöterveydenhuollossa hyödynnetään valvontatietojen raportoinnissa sekä tilastoinnissa valtakunnallisia tietojärjestelmiä. Valvontaviranomaisen tulee toimittaa muun muassa valvontaa koskevia tietoja ympäristöterveydenhuollon keskitettyyn toiminnanohjaus- ja tiedonhallintajärjestelmään (Vati-järjestelmä) valvonnan ohjausta, seurantaa, raportointia ja tilastointia varten. Myös ympäristöterveydenhuollon valtakunnallisen tietojärjestelmän (Vyha) tietojen oikeellisuus ja ajantasaisuus ovat keskeisiä valvonnan suunnittelussa ja toteutuksessa.
Arviointi- ja ohjauskäynnillä havaittiin puutteita ja epävarmuuksia valvontatietojen toimittamiseen liittyen. Tämä on johtanut etenkin tilastoinnin ja toteuman arvioinnin osalta epävarmuuksiin. Mahdolliset tietopuutteet ja -virheet hankaloittavat ohjaus-, valvonta- sekä kehittämistyötä kaikilla tasoilla. Valvontayksikön tulee saattaa tietojen toimittaminen valtakunnallisiin järjestelmiin lainsäädännön vaatimusten sekä annettujen ohjeistusten mukaisiksi, jotta valvontatiedot ovat ajan tasalla ja luotettavia.
Epidemiaselvitystyöryhmän kokoonpanoa tulee päivittää tarpeen mukaan
Valvontayksikössä epidemiaselvitystyöryhmään ei ole nimetty eläinlääkäriä erikseen. Yksikössä tuleekin varmistaa, että eläinlääkäri tulee nimetyksi elintarvikkeiden ja veden välityksellä leviävien epidemioiden selvittämisestä annetun asetuksen (1365/2011) mukaisesti epidemiaselvitystyöryhmään, mikäli terveysvalvonnan johtaja on estynyt osallistumasta ryhmän toimintaan tai johtajana toimii muu kuin eläinlääkärin tutkinnon omaava viranhaltija. Tällä menettelyllä voidaan varmistaa, että epidemioiden selvittämisessä on mukana tarvittava asiantuntemus ja osaaminen.
Varautumiseen on kiinnitetty huomiota
Valvontayksikkö osallistui viime vuonna SAVO24-valmiusharjoitukseen, jossa erityisesti talousveteen liittyvä harjoitusosio oli haastanut yksikköä, osoittanut kehitystarpeita sekä parantanut valmiuksia toimia vesivälitteisissä häiriötilanteissa. Harjoituksessa oli kiinnitetty huomiota myös häiriötilannesuunnitelman vaatimiin kehitystoimenpiteisiin. Valmiusharjoitukset kehittävät ja tukevat ympäristöterveydenhuollon toimintaa häiriö- ja poikkeustilanteissa.
Ympäristöterveydenhuollon päätökset vaikutuksiltaan paikallisesti merkittäviä ja laaja-alaisia – tiedonkulku tärkeää
Aluehallintovirasto kiinnitti huomiota myös toimielimessä (Keski-Savon ympäristölautakunta) vuosina 2020–2021 käsiteltyihin asioihin sekä niiden laatuun ja luonteeseen. Ympäristöterveydenhuollossa tehdyt viranhaltijapäätökset voivat paikallisesti olla vaikutuksiltaan erittäin merkittäviä, kokonaisvaltaisia sekä laaja-alaisia.
”Päätöksillä voi olla taloudellisia, teknisiä, sosiaalisia sekä toiminnallisia vaikutuksia. Asioiden käsittely voi johtaa myös luottamushenkilöiden, kuntalaisten ja median laajempaan mielenkiintoon. Aluehallintovirasto näkee tärkeänä, että luottamushenkilöt saisivat mahdollisimman laajasti ja säännöllisesti tietoa ympäristöterveydenhuollon hankkeista, valmistelussa olevista asioista sekä viranhaltijapäätöksistä. He ovat osaltaan vastuussa ympäristöterveydenhuollon toimeenpanosta ja toiminnasta”, toteaa Itä-Suomen aluehallintoviraston arviointi- ja ohjausryhmä.
Yhteenveto
Arviointi- ja ohjauskäynnin perusteella Keski-Savon ympäristötoimessa on tehty merkittävää kehitystyötä ja muutoksia, joiden tavoitteena on vakiinnuttaa toiminta ja parantaa ympäristöterveydenhuollon palveluita. Aluehallintovirasto kannustaa jatkamaan kehitystyötä ja varmistamaan, että toiminta on suunniteltu ja toteutettu valvontayksikön sekä toiminta-alueen erityispiirteet huomioiden tarkoituksenmukaisella tavalla. Toiminnan tulee täyttää myös lainsäädännön vähimmäisvaatimukset ja sen tulee olla hyvän hallinnon mukaista.
Lisätietoja
ympäristöterveydenhuollon ylitarkastaja Lari Hölttä, p. 0295 016 000 (vaihde), [email protected], Itä-Suomen aluehallintovirasto
Tiedotetta on joiltakin osin tarkennettu ja täydennetty 11.4.2025 klo 12.05.