Aluehallintovirasto näkee positiivisena sen, että hyvinvointialueelle on laadittu itsemääräämisoikeuden tukemista ja rajoittamista ohjaava IMO-käsikirja kevään 2024 aikana. Kesän 2024 aikana hyvinvointialue on myös päättänyt rekrytoida laaja-alaiseen sote-keskukseen sosiaalityöntekijän, jonka tehtävänä on vammaispaleluiden asiakkaiden itsemääräämisoikeuden tukemiseen liittyvän työn kehittäminen koko hyvinvointialueella sekä itsemääräämisoikeuteen liittyvään työhön osallistuminen.
Aluehallintoviraston näkemyksen mukaan Keski-Suomen hyvinvointialue ei ole kuitenkaan omavalvonnallisesti huolehtinut siitä, että se kykenee tosiasiassa järjestämään kehitysvammalain tarkoittamat vaativan moniammatillisen tuen asiantuntijaryhmät lain edellyttämällä tavalla. Erityishuollon toimintayksiköillä ei ole ollut käytettävissään riittävää lääketieteen, psykologian ja sosiaalityön asiantuntemusta vaativan hoidon ja huolenpidon toteuttamista ja seurantaa varten. Näin ollen rajoitustoimenpiteisiin liittyvät asiantuntija-arviot ja rajoitustoimenpidepäätökset eivät ole mahdollistuneet lain edellyttämällä tavalla tai aikataulussa.
Rajoitettaessa henkilön itsemääräämisoikeutta, puututaan samalla merkittävästi hänen perusoikeuksiinsa. Huomioiden kyseessä olevan erityisen haavoittuvassa asemassa olevan asiakasryhmän, aluehallintovirasto näkee erityisen vakavana mainitut puutteet riittävien asiantuntijaresurssien järjestämisessä vaativan hoidon ja huolenpidon toteuttamiseksi, toteaa ylitarkastaja Saila Kainulainen.
Aluehallintoviraston näkemyksen mukaan hyvinvointialue ei huomioinut lisääntyvää resurssitarvetta ottaessaan järjestettäväkseen asiantuntijaryhmät myös yksityisille palveluntuottajille. Aluehallintovirasto toteaa, että hyvinvointialueen olisi tullut varautua riittävällä tavalla niin, että asiantuntijuus olisi toteutunut lain edellyttämällä tavalla heti vuoden 2024 alusta alkaen.
Aluehallintovirasto ohjaa hyvinvointialuetta huomioimaan, että kehitysvammalaissa tarkoitetuista asiantuntijoista koostuvan ryhmän tehtävänä on myös tukea ja ohjata vaativan moniammatillisen tuen yksiköitä itsemääräämisoikeuteen liittyvissä kysymyksissä. Aluehallintoviraston näkemyksen mukaan asiantuntijaryhmä on keskittynyt pääasiassa rajoitustoimenpiteiden arviointiin. Tavoitteena tulisi olla kuitenkin myös rajoitustoimenpiteiden käyttöön johtaneiden syiden tunnistaminen ja rajoitustoimenpiteiden käytön vähentäminen vaihtoehtoisia toimintatapoja löytämällä.
Aluehallintovirasto on pyytänyt hyvinvointialueelta selvitystä tehdyistä toimenpiteistä ja asiantuntijatyöryhmien kokoonpanoista ja kokoontumisista ja arvioi saamansa selvityksen perusteella tarvittavia jatkotoimenpiteitä.