Vantaan ja Keravan hyvinvointialue korjasi pelastustoimen palvelujen tasoa aluehallintoviraston asettaman uhkasakon seurauksena
Etelä-Suomen aluehallintovirasto määräsi 350 000 euron uhkasakon uhalla Vantaan ja Keravan hyvinvointialuetta korjaamaan pelastustoimen palvelujen tasossa havaitut huomattavat puutteet.
Aluehallintovirasto määräsi 13.12.2023 Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen korjaamaan pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville hälytettävän muodostelman lain edellyttämälle tasolle. Määräys tuli toteuttaa 31.3.2024 mennessä. Hyvinvointialue ei noudattanut määräystä ja valitti päätöksestä hallinto-oikeuteen. Päätös tuli panna täytäntöön muutoksenhausta huolimatta. Hallinto-oikeuden mukaan ei ollut syitä keskeyttää määräyksen täytäntöönpanoa.
Hyvinvointialueella pelastustoimen palvelut tuottava Keski-Uudenmaan pelastuslaitos oli määritellyt pelastustoiminnan hälytettävät vasteet siten, että pelastustoimen A- ja B-kiireellisyysluokan tehtäville hälytettiin myös pelastusryhmää (1+3 henkilöä) pienempiä muodostelmia. Aluehallintovirasto katsoi, että toimintamalli ei vastannut voimassa olevan lain vaatimuksia.
Hyvinvointialue noudatti päävelvoitetta määräajan jälkeen
Keski-Uudenmaan pelastuslaitos toimitti aluehallintovirastolle 26.9.2024 selvityksen, jossa todettiin päävelvoite toteutetuksi. Asiakirjasta ei käynyt ilmi asiakirjan hyväksyntämenettely hyvinvointialueella, joten aluehallintovirasto piti epäselvänä, oliko toimitettu selvitys päävelvoitteen toteuttamisesta määräyksen kohteena olevan Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen antama selvitys. Aluehallintovirasto pyysi hyvinvointialuetta vahvistamaan 15.11.2024 mennessä, onko päävelvoitteen toteuttamisesta annettu selvitys hyvinvointialueen hyväksymä. Hyvinvointialue toimitti aluehallintovirastolle 13.11.2024 pelastuslautakunnan hyväksymän päätöksen siitä, että pelastuslaitoksen aiemmin laatima selvitys on hyvinvointialueella hyväksytty asiakirja.
Aluehallintovirasto teki oman tarkastelun päävelvoitteen noudattamisesta Pronton tilastojen perusteella. Tarkastelussa haettiin tilastot Keski-Uudenmaan pelastuslaitoksen alueen A- ja B- kiireellisyysluokan tehtäviin hälytetyistä muodostelmista ajalta 1.9.-15.12.2024. Tarkastelun perusteella päävelvoitetta oli noudatettu vasta 10.11.2024 tai sen jälkeen.
Aluehallintovirasto pitää vakavana sitä, että hyvinvointialue on antanut asiassa virheellistä tietoa aluehallintovirastolle. Hyvinvointialue ei ollut toteuttanut päävelvoitetta vielä silloin, kun selvitys toimitettiin aluehallintovirastolle.
Aluehallintovirasto ei kuitenkaan kokonaisuus huomioon ottaen pitänyt seikkaa huomattavana puutteena, eikä tästä syystä tuominnut uhkasakkoa maksettavaksi.
Hyvinvointialueen antamien tietojen mukaan päävelvoitteen toteuttamisesta annettu väärä tieto olivat seurausta virheestä kärkiyksikön tietojen tallentamisessa järjestelmään. Virhe oli korjattu välittömästi sen tultua ilmi.
Palvelujen järjestämisvastuu hyvinvointialueella
Pelastustoimen palvelujen järjestämisvastuu on laissa säädetty hyvinvointialueelle. Vantaan ja Keravan hyvinvointialueeseen kuuluva Keski-Uudenmaan pelastuslaitos tuottaa pelastustoimen palvelut myös Keski-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Pelastuslaitos määrittelee hätäkeskukselle antamassaan hälytysohjeessa, millainen muodostelma hälytetään kullekin pelastustoimen tehtävälle.
Aluehallintovirasto valvoo hyvinvointialueiden pelastustoimea sekä pelastustoimen palvelujen saatavuutta ja tasoa toimialueellaan. Aluehallintoviraston tavoitteena on varmistaa, että pelastustoimen palvelutaso vastaa pelastuslain mukaisesti paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia. Jos valvonnassa havaitaan huomattavia puutteita tai epäkohtia, aluehallintovirasto voi antaa hyvinvointialueelle määräyksen korjata palvelut lain edellyttämälle tasolle.
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Aluehallintoviraston verkkosivut
