Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella ongelmia yhteyden saannissa ja hoidon tarpeen arvioinnissa
Etelä-Suomen aluehallintovirasto on antanut 13.11.2024 ja 16.12.2024 valvontapäätökset, joissa se on huomauttanut Länsi-Uudenmaan hyvinvointialuetta yhteyden saamisesta perusterveydenhuollon ja suun terveydenhuollon yksikköön sekä yksilöllisestä arviosta tutkimusten tai hoidon tarpeesta ja kiireellisyydestä.
Aluehallintovirasto havaitsi vakavia puutteita yhteyden saamisesta perusterveydenhuollon yksikköön ja hoidon tarpeen arvioinnin tarpeesta. Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella yhteydensaanti ei ole toteutunut lain vaatimusten edellyttämällä tavalla hyvinvointialueen omavalvonnallisista toimenpiteistä huolimatta.
Hyvinvointialueella suun terveydenhuollon kiireettömien puheluiden takaisinsoiton viive edelleen voi ruuhkaisimmilla alueilla keskimäärin kestää yhdestä kolmeen arkipäivää. Tilanne on korostunut erityisesti Espoon alueella. Perusterveydenhuollon kiireettömien puheluiden takaisinsoiton viive on kestänyt esimerkiksi Karkkilassa ja Vihdissä noin kuusi päivää sekä Raaseporissa ja Espoossa kaksi viikkoa.
Hyvinvointialueella on lisäksi laitettu suun terveydenhuollon potilaita jonoon, eikä potilaalle ole ilmoitettu hoitoon pääsyn ajankohtaa hoidon tarpeen arvion yhteydessä. Hoitoon pääsyaika on Raaseporin alueella 3–13 kuukautta vaihdellen siten, että Pohjassa kolme kuukautta, Karjaalla seitsemän–kahdeksan kuukautta ja Tammisaaressa 13 kuukautta.
Jo aikaisemmin aluehallintovirasto on kiinnittänyt 2.11.2023 (ESAVI/20105/2023) antamassaan päätöksessä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen huomiota siihen, että potilaita on asetettu jonoon ilman, että heille on ilmoitettu hoitoon pääsyn ajankohtaa hoidon tarpeen arvion yhteydessä. Samassa päätöksessä aluehallintovirasto kiinnitti Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen huomiota siihen, että takaisinsoitto potilaalle tulee tehdä saman päivän aikana ja siten välittömän yhteydensaannin tulee toteutua terveydenhuoltolain 51 §:n 1 momentin mukaisesti.
Hyvinvointialueen omavalvonnalliset toimet eivät ole olleet riittäviä ja tilanteen vuoksi aluehallintovirasto on antanut 16.12.2024 Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueelle huomautuksen siitä, että välitön yhteydensaanti tulee toteutua lain vaatimusten edellyttämällä tavalla. Lisäksi aluehallintovirasto antoi 13.11.2024 huomautuksen siitä, että suun terveydenhuollon potilaita on laitettu jonoon eikä potilaille ole ilmoitettu hoitoon pääsyn ajankohtaa hoidon tarpeen arvion yhteydessä.
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.
Aluehallintoviraston verkkosivut
