Sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluiden määrä jatkaa kasvuaan Itä-Suomessa
Itä-Suomen aluehallintovirastolle tehtyjen sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluiden määrä on jatkanut kasvuaan.
Valvontaviranomaiselle tehdyt kantelut vuonna 2024
Vuoden 2024 aikana Itä-Suomen aluehallintovirasto on vastaanottanut yhteensä 483 kantelua. Terveydenhuoltoon liittyviä kanteluita on tullut vireille 297 ja sosiaalihuoltoa koskevia kanteluita 186 (tieto perustuu 11.12.2024 tilastotietoihin). Vuonna 2023 kanteluita tuli vireille yhteensä 421.
Sosiaalihuollossa merkittävä osa kanteluita koski lastensuojelua (40,2 %), vanhustenhuoltoa (14,3 %) ja vammaispalveluita (9,2 %). Sisällöllisesti sosiaalihuollon kantelut liittyivät erityisesti palveluiden laatuun ja sisältöön, epäasialliseen kohteluun sekä menettelytapavirheisiin.
Terveydenhuollossa kantelut kohdistuivat perusterveydenhuoltoon (20,7 %), erikoissairaanhoitoon (14,0 %) ja päivystykseen (7,3 %). Yleisimmin kantelut koskivat hoidon laatua, saatavuutta sekä epäasiallista kohtelua.
Muistutusmenettely nopeuttaa esimerkiksi kohteluun liittyvien asioiden käsittelyä
Kanteluista noin puolet siirrettiin hyvinvointialueille tai yksityisille palveluntuottajille muistutusmenettelyyn, joka on nopeampi tapa käsitellä epäkohtia. Aluehallintovirasto voi siirtää asian muistutusmenettelyyn harkintavaltansa perusteella, mutta se arvioi aina muistutukseen annetun vastauksen ja voi tarvittaessa käynnistää valvontatoimenpiteet sen pohjalta.
Omavalvonta on lähtökohta. Hyvinvointialueen pitää valvoa sekä omien että hankkimiensa yksityisten palvelujen toiminnan laatua ja lainmukaisuutta sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista. Aluehallintoviraston suorittaman valvonnan tehtävä on edistää ja varmistaa omavalvontaa ja puuttua, kun omavalvonta ei riitä, toteaa sosiaali- ja terveydenhuoltoyksiköiden päällikkö Sari Vainikainen Itä-Suomen aluehallintovirastosta.
Muistutusmenettelyyn siirretään tapauskohtaisen harkinnan perusteella esimerkiksi kohteluun ja käytökseen liittyviä kanteluita. Aluehallintovirasto korostaa, että kantelukäsittely perustuu asiakirjaselvityksiin eikä aluehallintoviraston käytettävissä olevin keinoin voida jälkikäteen selvittää, mitä keskustelu- ja vuorovaikutustilanteissa on tosiasiallisesti tapahtunut eikä käytyjen keskustelujen sisältöä ja sävyä. Tästä syystä muistutusmenettely on nopein ja tehokkain tapa puuttua henkilöstön käytökseen liittyviin epäkohtiin. Muistutusmenettelyssä voidaan myös tarvittaessa ryhtyä nopeasti työnjohdollisiin toimenpiteisiin.
Aluehallintovirasto muistuttaa, että asiakkailla ja potilailla on oikeus laadultaan hyvään sosiaali- ja terveydenhuoltoon sekä hyvään kohteluun, johon kuuluu asiallinen käytös ja asianmukainen kielenkäyttö.
Viranomaisvalvonnassa keskitytään kanteluiden osalta merkittävimpiin epäkohtiin ja ongelmiin, joissa asiakas- tai potilasturvallisuus on vakavasti vaarantunut. Esimerkiksi lainvastaiset rajoitustoimenpiteet tai tilanteet, joissa oikeusturvan katsotaan olennaisesti vaarantuneen, käsitellään aluehallintoviraston hallintokanteluprosessissa.
Kantelut voivat paljastaa laajempia valvontatarpeita
Kantelut tarjoavat aluehallintovirastolle arvokasta tietoa hyvinvointialueiden ja yksityisten palveluntuottajien toiminnan puutteista ja epäkohdista. Kantelut auttavat tunnistamaan laajempia ongelmia palveluiden laadussa tai saatavuudessa. Jos tietystä asiasta alkaa kertyä useita kanteluita tai epäkohtailmoituksia, aluehallintovirasto arvioi, onko kyseessä laajempi ilmiö, joka vaatii perusteellisempaa selvitystä.
Jos havaitaan, että ongelma on laajempi ja vaikuttaa useampiin asiakkaisiin tai potilaisiin, asia käsitellään valvonta-asiana. Tällöin aluehallintovirasto aloittaa valvontaprosessin, jolloin yksittäisten kanteluiden käsittely raukeaa. Valvontaprosessissa tarkastellaan ongelmaa kokonaisvaltaisesti, ja sen päätteeksi annetaan valvontapäätös. Asia voidaan siirtää myös omavalvonnallisesti käsiteltäväksi.
Valvontapäätökset ovat merkittävämpiä ja laajakantoisempia kuin yksittäiset kantelupäätökset. Ne voivat sisältää hallinnollista ohjausta tai velvoittavia määräyksiä, joilla varmistetaan, että havaitut epäkohdat korjataan ja estetään niiden toistuminen. Näin aluehallintovirasto voi vaikuttaa tehokkaasti sekä laaja-alaisesti palveluiden laatuun ja turvallisuuteen sekä edistää kansalaisten oikeuksien toteutumista.
Katso viimeisimmät valvontapäätökset tiedotteistamme (avi.fi)
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.