Lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden rekrytointikäytänteissä korjattavaa Siun sotessa
Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi 25.11.2024 valvontapäätöksen Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen (Siun sote) lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden rekrytointia koskevassa asiassa.
Asia (ISAVI/4921/2024) on tullut vireille Itä-Suomen aluehallintovirastossa Siun soten lastensuojelun henkilöstön esille nostamasta huolesta, miten rekrytointipalvelun käyttöönotosta johtuvat toiminnan muutokset vaikuttavat asiakkaana olevien lasten oikeuksien toteutumiseen. Huolta esitettiin erityisesti luottamuksellisen asiakassuhteen syntymisestä, jos sosiaalityöntekijä työskenteli etänä tai vaihtui usein.
Julkisen vallan käytön riippumattomuus tulee varmistaa
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan hyvinvointialue ei saa hankkia yksityiseltä palveluntuottajalta palveluja, joihin sisältyy julkisen vallan käyttöä, yksilö- ja perhekohtaista sosiaalityötä tai sosiaalipäivystystä.
Lastensuojelun sosiaalityössä on kyse julkisen vallan käytöstä. Lastensuojelun sosiaalityö on tavoitteellista muutostyötä, jossa kajotaan syvälle lapsen ja perheen yksityisyyteen. Käyttäessään julkista valtaa sosiaalityöntekijä toimii virkavastuulla ja hänellä on päävastuu lapsen edun toteutumisesta, lastensuojeluasian valmistelusta, palvelujen suunnittelusta ja niiden toimeenpanosta.
Viranhaltijan riippumatonta asemaa, objektiivisuutta ja julkista luotettavuutta turvaavat osaltaan säännökset, jotka koskevat esteellisyyttä, sivutoimen rajoittamista ja taloudellisen edun vastaanottamista.
Huomautus laiminlyönnistä velvollisuudessa varmistaa viranhaltijan riippumaton asema ja lastensuojelun asiakassuhteiden jatkuvuus
Siun sotelle rekrytointifirmojen kautta rekrytoiduista sosiaalityöntekijöistä osa kertoi saaneensa viranhoitonsa aikana muuta palkkiota tai korvausta rekrytointifirmoilta samanaikaisesti, kun he ovat olleet virkasuhteessa Pohjois-Karjalan hyvinvointialueeseen. Se, että rekrytointiyritys osallistuu hyvinvointialueen virkatehtävän hoitamisesta aiheutuviin kustannuksiin, muodostaa aluehallintoviraston näkemyksen mukaan tilanteen, jossa asian käsittelijän objektiivisuuden, tasapuolisuuden ja riippumattomuuden sekä hänen riippumattomuuteensa kohdistuvan luottamuksen voidaan perustellusti epäillä vaarantuvan.
Aluehallintovirasto katsoo, että määräaikaiset virkasuhteet eivät edistä asiakasturvallisuuden kannalta tärkeää jatkuvuutta. Lastensuojelu ei voi toteutua lastensuojelulain tarkoittamalla tavalla, jos sosiaalityöntekijän virkasuhde hyvinvointialueeseen lastensuojeluviranomaisena kestää jo lähtökohtaisesti vain muutaman kuukauden (kerrallaan).
Lastensuojelulain velvoitteet ja lain edellyttämä palvelun laatu voivat toteutua vain lapsen ja sosiaalityöntekijän välisessä sitoutuneessa ja luottamuksellisessa asiakassuhteessa, jossa lapsen etu on aidosti toiminnan tavoite ja tarkoitus, toteaa ylitarkastaja Taija Liukkonen Itä-Suomen aluehallintovirastosta.
Aluehallintovirasto antoi Pohjois-Karjalan hyvinvointialueelle huomautuksen, koska se on laiminlyönyt velvollisuutensa huolehtia viranhaltijan riippumattoman aseman ja lastensuojelun asiakassuhteiden jatkuvuuden turvaamisesta. Lisäksi aluehallintovirasto kehotti hyvinvointialuetta omavalvonnan keinoin minimoimaan henkilöstön vaihtuvuutta.
Lisätietoja
ylitarkastaja Taija Liukkonen, p. 0295 016 000 (vaihde), [email protected], Itä-Suomen aluehallintovirasto
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.