Huonokuntoisen Syrjäsalmen ratasillan korvaamiseen myönnettiin uusi vesitalouslupa
Kiteen kaupungissa sijaitsevan Syrjäsalmen nykyisen ratasillan purkamiseen ja uuden korvaavan ratasillan rakentamiseen on Itä-Suomen aluehallintoviraston päätöksellä myönnetty uusi vesitalouslupa ja valmistelulupa. Päätöksellä on samalla muutettu venereitin linjausta Syrjäsalmen kohdalla ratasillan rakentamisen mahdollistamiseksi.
Itä-Suomen aluehallintovirasto on 8.7.2024 myöntänyt Väylävirastolle vesitalousluvan Syrjäsalmen uuden ratasillan rakentamiseen ja nykyisen ratasillan purkamiseen. Aluehallintovirasto on lisäksi myöntänyt Väylävirastolle valmisteluluvan sekä muuttanut venereitin Syrjäsalmi–Puhos (6552) linjausta.
Syrjäsalmen siltapaikka sijaitsee noin 14 kilometriä Kiteen keskustasta lounaaseen rataosalla Parikkala–Joensuu. Nykyinen vuonna 1967 rakennettu ratasilta on erittäin huonokuntoinen, joten sen korvaaminen uudella ratasillalla on välttämätöntä ratayhteyden liikennöintikelpoisuuden säilyttämiseksi.
Vuonna 2023 Syrjäsalmen siltapaikalle ryhdyttiin rakentamaan uutta ratasiltaa vuonna 2021 myönnetyn aiemman vesitalousluvan nojalla. Aiemman luvan mukainen ratasilta olisi sijoittunut 15 metriä nykyisen ratasillan länsipuolelle. Pian rakentamisen aloittamisen jälkeen kuitenkin havaittiin, ettei nykyinen ratasilta kestä uuden ratasillan rakentamista kyseiseen sijaintiin. Rakentamisen keskeyttämisen jälkeen Väylävirasto päätyi suunnittelemaan uuden ratasillan kauemmas nykyisestä ratasillasta ja hakemaan uutta vesilain mukaista lupaa.
Nyt myönnetyn vesitalousluvan mukainen uusi ratasilta on 179 metriä pitkä jännitetty betoninen jatkuva palkkisilta, joka rakennetaan noin 45 metrin etäisyydelle nykyisestä ratasillasta. Uuden ratasillan rakentaminen edellyttää raidelinjauksen muutosta Syrjäsalmen molemmin puolin ja Syrjäsalmi–Puhos-venereitin linjauksen vähäistä muuttamista Syrjäsalmen kohdalla. Myös vesistötäyttöjä saatetaan joutua tekemään salmen molemmilla rannoilla.
Uusi ratasilta parantaa radan välityskykyä, liikennöitävyyttä ja liikenneturvallisuutta. Se mahdollistaa myös alhaisen nopeusrajoituksen poistamisen Syrjäsalmen kohdalla ja nopeudennoston rataosalla Parikkala–Joensuu.
Hankkeesta aiheutuu rakentamis- ja purkutöiden aikana veden samentumista, melua ja tärinää. Syrjäsalmen virkistyskäyttö estyy hankealueella töiden ajaksi, minkä lisäksi hanke haittaa Syrjäsalmen kautta tapahtuvaa vesiliikennettä. Hakija pyrkii aloittamaan rakentamisen vuonna 2025 ja rakentamisen on arvioitu kestävän 12 kuukautta.
Hankkeesta aiheutuvien haittojen vähentämiseksi lupapäätöksessä on määrätty muun muassa suojaverhon käytöstä samentumista aiheuttavien työvaiheiden aikana, veneliikenteen mahdollistavan kulkuaukon jättämisestä työsiltaan, työalueiden asianmukaisesta rajaamisesta ja merkitsemisestä, työstä tiedottamisesta ja töiden ajoittamisesta. Luvan saajan on myös tarkkailtava rakentamisen vaikutuksia Syrjäsalmen vedenlaatuun ja lähialueen kaivoihin.
Ratkaisussa on huomioitu hankkeen sijoittuminen pohjavesialueelle ja Pyhäjärven alueen luontokokonaisuuden Natura 2000 -alueelle sekä alueella sijaitseva venereitti ja sen muutokset siltapaikalla.
Aluehallintovirasto on päätökseen sisältyvällä väyläratkaisulla muuttanut Syrjäsalmi–Puhos-venereitin linjausta hankkeen edellyttämällä tavalla noin 430 metrin matkalta. Muutos ei vaikuta venereitin väyläluokitukseen. Muutetun väylälinjauksen käyttöönotto edellyttää vielä väyläpäätöstä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta.
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirasto myöntää ympäristönsuojelu- ja vesilain mukaisia lupia. Ympäristö- ja vesiluvituksen tavoitteena on ennaltaehkäistä ympäristön pilaantumista ja sen vaaraa. Lupamenettelyssä sovitetaan yhteen ympäristön käyttöä tai ympäristöön vaikuttavia toimintoja ekologisesti kestävällä tavalla.