Pohjois-Karjalan sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymällä oli pitkään haasteita asiakassuunnitelmien laatimisessa lastensuojelulaissa säädetyin tavoin. Järjestämisvastuun siirryttyä 1.1.2023 Pohjois-Karjalan hyvinvointialueella tilanne on huonontunut entisestään ja niiden asiakkaiden määrä, joilta puuttuu asiakassuunnitelma, on kaksinkertaistunut. Asiakassuunnitelma puuttuu noin 20 % lastensuojelun asiakkaista.
Ajantasainen asiakassuunnitelma ohjaa lastensuojelutyötä
Asiakassuunnitelma on lastensuojelun työskentelyä ohjaava asiakirja. Asiakassuunnitelmien puuttuminen on omiaan vaarantamaan lasten, nuorten ja perheiden palveluiden ja tukitoimien oikea-aikaista järjestämistä sekä osallisuuden ja oikeuksien toteutumista.
Omavalvonnan on varmistettava toiminnan lainmukaisuus
Pohjois-Karjalan hyvinvointialue kertoo tehostaneensa omavalvontaa asiakassuunnitelmien ajantasaisuuden osalta. Asiakassuunnitelmien laadintaa ja ajantasaisuutta valvotaan omavalvonnalla neljä kertaa vuodessa. Jos asiakassuunnitelmien laadinnassa on puutteita, laatii johtava sosiaalityöntekijä suunnitelman työntekijän kanssa tilanteen korjaamiseksi.
Aluehallintovirasto pitää hyvinvointialueen omavalvonnan toimenpiteitä ensisijaisen tärkeinä ja oikeansuuntaisina, vaikkakaan ei vielä riittävinä. Koska omavalvonnan keinoin ei pitkään jatkuneita puutteita ole saatu korjattua, aluehallintovirasto pitää määräyksen antamista uhkasakolla tehostettuna perusteltuna lastensuojelun asiakkaiden oikeuksien turvaamiseksi.
Lisätietoa: Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen lastensuojelun valvonta, asiakassuunnitelmien laatiminen, uhkasakon asettaminen