Epäkohtailmoituksen tekeminen sosiaali- ja terveydenhuollosta helpottuu
Aluehallintovirastot ovat ottaneet käyttöön lomakkeen, jolla voi tehdä epäkohtailmoituksen sosiaali- tai terveydenhuollosta.
Uusi lomake löytyy aluehallintovirastojen verkkosivuilta kohdasta Miten ilmoitan sosiaali- tai terveydenhuollon epäkohdasta? Lomakkeen kysymykset ohjaavat epäkohtailmoituksen tekijää antamaan riittävät tiedot asian käsittelemiseksi aluehallintovirastossa.
Tyypillisiä epäkohtailmoituksen aiheita ovat mm. henkilöstön (esim. hoitohenkilökunta, sosiaalityöntekijät) liian vähäinen määrä, virheelliset menettelytavat tai työntekijöiden osaamattomuus. Keskeistä on, että epäkohtailmoituksessa tuodaan esiin, miten asiakas- tai potilasturvallisuus on vaarantunut.
Aluehallintovirasto arvioi ilmoituksen ja ryhtyy asiassa niihin toimenpiteisiin, joihin se katsoo ilmoituksen perusteella olevan aihetta.
Asiakas- ja potilastilanteesta tehdään muistutus tai kantelu
Jos epäkohta koskee asiakas- tai potilastilannetta tai yksittäistä henkilöä, asiasta ei tule tehdä epäkohtailmoitusta, vaan ensisijaisesti asiasta tehdään kirjallinen muistutus palveluntuottajalle tai palvelunjärjestäjälle (yleensä hyvinvointialue). Yksittäistä henkilöä tai asiakas- tai potilastilannetta koskevassa asiassa voi tehdä myös kantelun aluehallintovirastoon. Myös kantelun tekemiseen on oma lomakkeensa aluehallintovirastojen verkkosivuilla kohdassa Miten teen kantelun?
Lisätietoa
Sosiaali- tai terveydenhuollon toiminnan epäkohdasta ilmoittaminen aluehallintovirastoon (Suomi.fi)
Yhteyshenkilöt
Tietoja julkaisijasta

Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.