Allu on aluehallintoviraston ja Valviran ylläpitämä rekisteri, jonne tallennetaan tiedot alkoholielinkeinon toimijoista ja alkoholiluvista sekä alkoholituotteista, niiden valmistuksesta ja toimituksista. Rekisteriä käyttävät useat tahot alkoholin anniskelijoista vähittäismyyjiin, tukkumyyjiin, valmistajiin, teollisiin käyttäjiin ja viranomaisiin.
Kaikki alkoholielinkeinon lupa-asiat, lupien muutosasiat, ilmoitukset sekä raportointi hoidetaan nyt saman katon alla alkoholielinkeinorekisteri Allun sähköisessä asioinnissa. Hakemus tai ilmoitus ohjautuu automaattisesti oikealle aluehallintovirastolle tai Valviralle käsiteltäväksi.
Aktiivinen työ järjestelmän kehittämisen parissa jatkuu vielä. Valviran verkkosivuilta löytyy ajantasaista tietoa rekisterin kehitystyöstä.
Alkoholielinkeinorekisteri siirtyi nykyaikaan
Uuden Allu-rekisterin käyttöönotolla on suuret vaikutukset koko alkoholielinkeinolle.
-Uuden Allun myötä alkoholihallinnon digitalisointitavoitteet toteutuvat, kun järjestelmä mahdollistaa käyttäjäystävällisen sähköisen asioinnin ilmoitus-, lupa- ja raportointiasioissa. Lisäksi uusi rekisteri helpottaa elinkeinotoimijoiden asiointia viranomaisen kanssa ja tehostaa myös alkoholihallinnon työtä, Valviran ylijohtaja Markus Henriksson toteaa.
Uusi alkoholielinkeinorekisteri parantaa myös tiedon laatua.
-Allu mahdollistaa tulevaisuudessa riittävän tiedon keräämisen vaikuttavan lupa- ja valvontatoiminnan tueksi, Henriksson jatkaa.
Valviran verkkosivuilla on lisätietoja ja ohjevideoita, jotka opastavat alkuun uuden järjestelmän käytössä.
Lisätietoja:
Yleiset kysymykset alkoholielinkeinorekisteriin liittyen: alkoholi(at)valvira.fi
Tekniset kysymykset alkoholielinkeinorekisteriin liittyen: allu(at)valvira.fi