”Tarkastuksilla suurimmat puutteet olemme havainneet putoamissuojauksissa ja kulkuteissä. Kuljettaja joutuu kulkemaan monta kertaa päivässä ylös ohjaamoon kelillä kuin kelillä ja korkeutta voi olla 90 metriä. Nosturissa on työntekijä voi joutua vaaraan pudota esimerkiksi tehdessään huoltotoimenpiteitä ylhäällä torninosturin takasillalla tai huoltotasoilla”, sanoo Markku Oravainen.
Asiakasyhteydenottojen lisäksi työsuojeluviranomaiset pyrkivät hoitamaan torninosturin työturvallisuuden kuntoon omalla riskiperusteisesti suunnatulla valvonnalla. ”Torninostureiden kaikkinaisen turvallisuuden laittaminen kuntoon ei välttämättä ole simppeli halkipoikkipinoon -toimenpide, sillä torninostureiden turvallisuuden tarkastamisesta vastaa säädösten mukaan eri tahot ja tarkastustyyppejä on useita”, tarkentaa Markku Oravainen.
Turvallisuuteen liittyvät haasteet alkavat viikkotarkastuksista, sillä kuljettajille ei aina anneta riittävästi aikaa huolehtia osaltaan torninosturin turvallisuudesta. ”Haasteita on lisännyt se, että torninosturien käyttötarkastuksia on ulkoistettu yrityksille, joiden tarkastusten laadussa on ajoittain toivomisen varaa.” Torninosturi on lisäksi tarkastettava ulkopuolisten asiantuntijayhteisöjen toimesta määräajoin. ”Me puolestamme tarkastamme, että määräaikaistarkastukset on tehty ajallaan, ja asiantuntijayhteisön havaitsemat puutteet ovat määrä-ajassa korjattu. Niissä on kyllä havaittu aika lailla puutteita”, työsuojelutarkastaja Markku Oravainen sanoo.
Työsuojeluviranomaiset alkavat tänä keväänä tarkastaa rakennustyömaiden lisäksi myös teollisuuden ja varastojen torninostureita.