Aluehallintovirastot valvovat potilasturvallisuuden toteutumista kaikkialla Suomessa – omavalvonta kuitenkin ensisijalla
Parhaillaan käynnissä olevat hoitajien työtaistelutoimet ovat herättäneet kysymyksen potilasturvallisuuden toteutumisesta – nyt ja ennen työtaistelutoimia.
Yksi aluehallintovirastojen tehtävistä on potilasturvallisuuden toteutumisen valvonta. Aluehallintovirastot seuraavat tilannetta kolmella eri tavalla:
- Ennalta laadittujen valvontasuunnitelmien mukaisesti. Suunnitelmissa painotetaan terveydenhuollon eri osa-alueita. Kohteet valitaan niihin liittyvien riskien perusteella.
- Reaktiivisesti, reagoimalla esimerkiksi julkisuudessa esiin nousseeseen ongelmaan tai aluehallintovirastolle tulleeseen ilmoitukseen.
- Jälkikäteen kantelujen ja epäkohtailmoitusten perusteella.
Vuodesta 2017 alkaen aluehallintovirastot ovat käsitelleet yli 14 000 terveydenhuoltoon liittyvää valvonta-asiaa. Valvonta-asia tarkoittaa asiaa tai tapahtumaa, jonka osalta aluehallintovirasto selvittää, onko siinä toimittu lain vastaisesti tai muuten moitittavalla tavalla. Valvonnassa on aika ajoin tullut esiin havaintoja potilasturvallisuuden vaarantumista. Tilanteisiin on puututtu asian vaatimilla toimenpiteillä.
Yleisesti aluehallintovirastot toteavat, että virastojen tekemä valvonta ennaltaehkäisee osaltaan ongelmien syntymistä ja nostaa esiin puutteita, jotka pitää korjata.
Potilasturvallisuus varmistetaan ensisijaisesti omavalvonnan keinoin
Jos henkilö huomaa työpaikallaan tilanteen, johon voi liittyä potilasturvallisuuden vaarantumista, hänen tulee ilmoittaa siitä suoraan työnantajalle. Syntynyt tilanne käsitellään työpaikalla ensisijaisesti omavalvonnan keinoin.
Työnantaja on ensisijainen toimintayksikkönsä toimintaa, siellä työskentelevien työntekijöiden sekä tilojen ja laitteiden toimintaa valvova taho. Vain työnantajalla on mahdollisuus organisoida ja ohjeistaa toimintansa, seurata ja arvioida sitä reaaliaikaisesti ja tarvittaessa puuttua epäkohtiin välittömästi sekä varmistaa palvelujen saatavuus ja asiakasturvallisuus ajoissa.
Valvoville viranomaisille ilmoitus tulee tehdä lähtökohtaisesti silloin, kun se ei ratkea omavalvonnassa tai kyse on erityisen vakavasta haittatapahtumasta.
Potilasturvallisuuden varmistaminen työtaistelutoimien aikana
Aluehallintovirastot varautuivat ennalta mahdollisen potilasturvallisuuslain täytäntöönpanoon. Lakiluonnoksessa aluehallintovirastojen tehtävänä olisi ollut määrätä työtaisteluun osallistuva terveydenhuollon ammattihenkilö potilasturvallisuustyöhön tilanteissa, joissa potilaiden henki tai terveys vaarantuvat vakavasti työtaistelun aiheuttaman henkilöstövajauksen vuoksi. Laki ei kuitenkaan ole edennyt eduskunnan käsittelyyn.
Aluehallintovirastot seurasivat tilanteen etenemistä tarkasti ja valmistautuivat toteuttamaan tehtävää. Määräyksiä olisi tarvittu aluehallintovirastosta riippuen viikkotasolla satoja, jopa tuhansia. Virastoissa kartoitettiin henkilöstön mahdollisuudet osallistua tehtävään, nykyisten tehtävien priorisointimahdollisuudet sekä työssä tarvittava logistiikka, ohjeistus, prosessin kuvaus ja asiakirjapohjat.
Aluehallintovirastojen tehtävät sosiaali- ja terveyspalvelujen osalta
Aluehallintovirastot ohjaavat ja valvovat sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjiä ja tuottajia sekä myöntävät lupia yksityisten palvelujen toimintaan.
Sosiaalipalveluja ovat esimerkiksi asumispalvelut, ikäihmisten palvelut ja vammaispalvelut. Terveyspalveluja ovat esimerkiksi erikoissairaanhoito, perusterveydenhuolto sekä päivystys ja mielenterveyspalvelut.
Aluehallintovirastojen toiminta tähtää väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen, asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseen sekä syrjäytymisen ehkäisemiseen. Ohjaus ja valvonta koskevat sekä julkisten että yksityisten sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajia.
Lisätietoja:
Aluehallintovirastojen sosiaali- ja terveyspalveluihin liittyvät tehtävät
Miten toimia, jos huomaa epäkohtia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.