Itä-Suomen aluehallintovirasto järjesti Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Essote) ja Vaalijalan kuntayhtymälle 23.9.2021 ohjaustilaisuuden heidän pyynnöstään. Tilaisuudessa Itä-Suomen aluehallintovirasto ja Valvira keskustelivat Essoten ja Vaalijalan kuntayhtymän kanssa kehitysvammalain soveltamiseen liittyvästä tehtäväjaosta kuntayhtymien välillä. Tilaisuudessa käsiteltiin erityisesti toimijoiden kehitysvammalain mukaista rinnakkaista toimivaltaa ja lain edellyttämää yhteistyötä.
Essote ja Vaalijalan kuntayhtymä olivat pyytäneet ohjaustilaisuutta asiasta, koska poikkeuksellinen lainsäädäntö aiheuttaa haasteita palvelujen järjestämiselle uudistuvissa palvelurakenteissa.
Jo vuonna 1977 voimaan tulleen kehitysvammalain mukaan asiakkaan kotikunnalla ja erityishuoltopiirin kuntayhtymällä on rinnakkainen toimivalta kehitysvammapalvelujen järjestämisessä. Periaate on sosiaalihuollon järjestämisessä poikkeuksellinen ja liittyy kyseisen lain esitöiden mukaan siihen, että kehitysvammahuollon toteuttamisessa tarvittiin laaja-alaisempaa asiantuntijuutta kuin yksittäinen kunta pystyi järjestämään.
Suomi on jaettu erityishuoltopiireihin, joiden tehtäväksi on säädetty kuntien vastuulle kuuluvan kehitysvammahuollon järjestäminen. Lain mukaan myös kunnat voivat järjestää kehitysvammahuollon palveluja. Kunnat ovatkin alkaneet järjestää palveluja sekä valmistella palvelurakenteitaan myös sen johdosta, että tulevat hyvinvointialueet vastaavat kehitysvammahuollon palvelujen järjestämisestä.
"Itä-Suomen alueella on monenlaisia järjestelyjä kehitysvammahuollon järjestämiseksi jo nyt ja rinnakkaisen toimivallan soveltamisesta joudutaan tuon tuostakin käymään keskustelua sen varmistamiseksi, että asiakkaiden oikeus palveluihin toteutuisi joustavasti ja asianmukaisella tavalla", kertoo sosiaalihuollon ylitarkastaja Satu Syrjälä.
Aluehallintovirasto ja Valvira ohjasivat Essotea ja Vaalijalan kuntayhtymää perehtymään entistä tarkemmin toistensa palveluihin ja menettelytapoihin niitä kehittäessään ja tekemään voimassa olevan lain mukaista yhteistyötä tilanteissa, joihin ei laissa ole yksityiskohtaisesti säädettyä toimintatapaa. Annetun ohjauksen mukaan lähtökohtana palvelujen järjestämisessä tulee yhteistyön lisäksi olla asiakkaan yksilöllisiin palvelutarpeisiin vastaaminen ja oikeuksien toteutuminen.