Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi Essoten hallitukselle huomautuksen potilaslain ja asiakaslain mukaisten muistutusvastausten viiveistä
Aluehallintovirasto antoi Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän (Essote) hallitukselle huomautuksen, koska se ei ole huolehtinut potilaslain ja asiakaslain mukaisten muistutusten lainmukaisesta käsittelystä.
Potilaan asemasta ja oikeuksista annetun lain mukaan terveyden- ja sairaanhoitoon tai siihen liittyvään kohteluun tyytymättömällä potilaalla on oikeus tehdä muistutus terveydenhuollon toimintayksikössä terveydenhuollosta vastaavalle johtajalle. Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa. Vastaus on perusteltava asian laadun edellyttämällä tavalla. Sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista annetussa laissa on vastaavat säännökset liittyen sosiaalihuollon asiakkaan tyytymättömyyteen sosiaalihuollon laatuun tai siihen liittyvään kohteluunsa.
Valviran ohjeistuksen mukaan muistutukseen tulisi vastata 1-4 viikon kuluessa. Myös eduskunnan oikeusasiamies on katsonut, että kohtuullinen aika on pääsääntöisesti noin kuukauden tai 1-2 kuukautta asian ollessa erittäin ongelmallinen ja vaatiessa selvitystyötä.
Itä-Suomen aluehallintovirasto antoi joulukuussa 2018 Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymälle (Essote) hallinnollista ohjausta asiassa. Jatkoselvityksen mukaan tilanne oli korjaantunut vain osittain helmikuuhun 2019 mennessä. Aluehallintovirasto päätti jatkaa valvontaa saadun selvityksen sekä asiassa aluehallintovirastoon tulleiden kantelujen vuoksi. Aluehallintovirasto pyysi tiedot elokuussa 2019 - heinäkuussa 2020 annettujen muistutusvastausten käsittelyajoista.
Essoten selvityksen mukaan seuranta-aikana terveydenhuollossa 24 muistutuksen ja sosiaalihuollossa 12 muistutuksen käsittelyaika ylitti kaksi kuukautta. Pisimmät käsittelyajat ylittivät puoli vuotta.
Aluehallintovirasto antaa Etelä-Savon sosiaali- ja terveyspalvelujen kuntayhtymän hallitukselle huomautuksen, koska se ei ole huolehtinut muistutusten lainmukaisesta käsittelystä. Essoten tulee yhdessä johtavien viranhaltijoiden kanssa huolehtia siitä, että potilaslain ja asiakaslain mukaisiin muistutuksiin vastaaminen saatetaan viivytyksettä lain ja valtakunnallisen ohjeistuksen edellyttämälle tasolle. Aluehallintovirasto jatkaa asian seurantaa.
Yhteyshenkilöt
sosiaalihuollon osalta sosiaalihuollon ylitarkastaja Satu Syrjälä
terveydenhuollon ylitarkastaja Marja Hyvärinen
[email protected], p. 0295 016 800 (vaihde)
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.