Vuonna 2020 koronaepidemia aiheutti muutoksia aluehallintovirastojen sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaan – valvonta painottui riskikohteisiin
Vuonna 2020 aluehallintovirastoilla oli keskeinen rooli koronaepidemian alueellisessa torjuntatyössä. Epidemia toi aluehallintovirastoille paljon lisätyötä ja osa perustoiminnan työpanoksesta siirtyi epidemian hallinnan tehtäviin.
Koronaepidemia vaikutti aluehallintovirastojen työtapoihin sekä ruuhkautti erityisesti terveydenhuollon ohjaus- ja valvonta-asioiden käsittelyprosessia. Epidemian torjunnassa aluehallintovirastot tukivat alueellisia terveysviranomaisia ja kuntia. Aluehallintovirastot päättivät yleisötilaisuuksien ja julkisten tilojen rajoitustoimista ja valvoivat torjuntatyötä. Virastot tarjosivat myös koronaan liittyvää neuvontaa verkossa ja puhelimitse.
Kanteluissa korostui alkuarviointi
Vuonna 2020 aluehallintovirastoissa tuli vireille 3 102 sosiaali- ja terveydenhuollon kantelua, joista 1 885 liittyi terveydenhuoltoon ja 1 217 sosiaalihuoltoon. Ratkaisu annetiin 1 677 terveydenhuollon ja 1 282 sosiaalihuollon kanteluun.
Sosiaali- ja terveydenhuollon kanteluiden käsittelyssä korostui alkuarvioinnin merkitys. Arvioinnissa aluehallintovirastot ottivat huomioon valvontakohteesta käytettävissä olevia aiempia valvontatietoja ja tällä perusteella suuntasivat resursseja kanteluihin palveluista, joiden saatavuudessa tai oikea-aikaisuudessa oli vakavimpia puutteita.
Epidemia vaikutti tarkastus- ja valvontakäynteihin
Koronaepidemia vaikeutti paikalla tapahtuvien sosiaali- ja terveydenhuollon tarkastus ja -valvontakäyntien toteuttamista. Valvontakäyntejä kohdennettiin riskiperustaisesti, erityisesti vanhustenhuoltoon. Vaikka käyntejä tehtiin normaalioloja vähemmän, niitä oli paljon poikkeusoloista huolimatta. Poikkeusoloissa virastot ottivat käyttöön myös uusia etäyhteydenpitotapoja palveluntuottajien ja kuntien sote-johdon kanssa.
Lastensuojelun valvonta-, ohjaus- ja arviointikäyntien määrä jäi poikkeusoloissa vuotta 2019 vähäisemmäksi. Lupatarkastuskäynnit toteutuivat, osa etänä. Aluehallintovirastot kohdensivat lastensuojelupalvelujen valvontaa, jotta lasten itsemääräämisoikeuden toteutuminen voitaisiin varmistaa niin poikkeusoloissa, jälkikäteisvalvonnassa kuin yksiköissä.
Muiden sote-valvontaohjelman kohteiden ohjaus- ja arviointikäyntien määrät jäivät edellistä vuotta alhaisemmaksi.
Sosiaalihuollon suunnitelmaperusteisen sekä reaktiivisen valvonnan asiamäärät vähenivät kaikissa aluehallintovirastoissa verrattuna vuoteen 2019, jolloin reaktiivisen valvonnan asiamäärät olivat poikkeuksellisen suuret. Vuoden 2020 reaktiivisen valvonnan asiamäärät olivat kuitenkin suuremmat kuin vuonna 2018.
Terveydenhuollon suunnitelmaperusteisen valvonnan asiamäärät olivat kaikissa aluehallintovirastoissa pienemmät vuonna 2020 kuin vuonna 2019. Reaktiivisen valvonnan asiamäärät vähenivät viidessä aluehallintovirastossa.
Peruspalvelut ovat turvalliset ja alueellisesti yhdenvertaisesti saatavilla
Perusterveydenhuollon avosairaanhoidon lääkärin kiireettömän käynnin odotusaika on parantunut edellisestä vuodesta kaikilla alueilla. Noin 47 prosenttia asiakkaista odotti lääkäriin pääsyä yli seitsemän vuorokautta (62 prosenttia vuonna 2019). Parhain tilanne oli Itä-Suomen aluehallintoviraston alueella, jossa 36,7 prosenttia asiakkaista odotti lääkäriin pääsyä yli seitsemän vuorokautta. Huonoin tilanne oli Lounais-Suomen aluehallintoviraston alueella, jossa määrä oli 58,3 prosenttia. Valtakunnallisesti 16,4 prosenttia tarvinneista oli saanut lääkärin vastaanottopalveluja riittämättömästi. Paras tilanne oli Länsi- ja Sisä-Suomen alueella ja huonoin Itä-Suomen alueella, mutta erot eri alueiden välillä eivät olleet merkittäviä.
Lisätietoja
Aluehallintovirastojen tilinpäätös 2020 löytyy verkkosivuiltamme www.avi.fi.
Yhteyshenkilöt
aluehallintoylilääkäri Pasi Hirvikoski, p. 0295 017 598, Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
[email protected]
Tietoja julkaisijasta
Aluehallintovirastossa edistämme perusoikeuksien ja oikeusturvan toteutumista, peruspalvelujen saatavuutta, ympäristönsuojelua, ympäristön kestävää käyttöä, sisäistä turvallisuutta sekä terveellistä ja turvallista elin- ja työympäristöä alueilla. Hoidamme myös lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä alueillamme. Toimintaamme ohjaa kahdeksan ministeriötä.