Hoitavan terveydenhuollon ammattihenkilön täytyy kertoa potilaalle tai omaiselle oma-aloitteisesti kaikista hänen hoitoonsa liittyvistä seikoista, joilla on merkitystä hänen hoidostaan päätettäessä. Potilaalle pitää kertoa hoitovaihtoehdot ja hoitojen vaikutukset, myös mahdolliset haittavaikutukset. Laajoista ja kalliista hoidoista täytyy saada hoitosuunnitelma ja kustannusarvio. Se voi olla suullinen, mutta sen voi pyytää myös kirjallisena.
Potilaalla on oikeus tarkastaa itseään koskevat potilasasiakirjamerkinnät. Kirjallinen pyyntö toimitetaan hoitoa antaneeseen terveydenhuollon yksikköön, jonka jälkeen asiakas saa kopiot potilasasiakirjoistaan. Tietojen antamisesta on tehtävä merkintä potilasasiakirjoihin. Terveydenhuollon ammattihenkilö käy tarvittaessa läpi yhdessä potilaan ja omaisen kanssa, mitä potilasasiakirjoihin on merkitty. Jos terveydenhuoltoyksiköstä ei pyynnöstä huolimatta anneta potilasasiakirjoja, sen täytyy perustella kieltäytyminen kirjallisessa vastauksessa ja asiasta täytyy tehdä merkintä potilasasiakirjaan.
Tiedot on annettava niin, että potilas ymmärtää riittävän hyvin niiden sisällön. Jos terveydenhuollon ammattihenkilö ei osaa potilaan käyttämää kieltä tai potilas ei voi aisti- tai puhevian vuoksi tulla ymmärretyksi, on mahdollisuuksien mukaan huolehdittava tulkkaamisesta.
Potilaalla on oikeus tarkistaa tiedot, jotka hänestä on kirjattu potilasasiakirjoihin. Jos tiedot ovat potilaan mielestä virheellisiä, hän voi pyytää niiden korjaamista.