Sosiaalihuollon omavalvonta
Jokainen sosiaalipalvelujen tuottaja vastaa toimintansa laadusta ensisijaisesti itse. Palvelujen tuottajana sinun on huolehdittava omavalvonnan keinoin palvelujen laadusta ja riittävyydestä. Palvelujen tuottajana sinun täytyy toteuttaa omavalvontaa eli suunnitella ja tarkastella toimintaasi säännöllisesti muun muassa asiakkailta ja henkilökunnalta kerättävän palautteen avulla.
Vuoden 2024 alussa voimaan tullut valvontalaki velvoittaa julkisia ja yksityisiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluntuottajia laatimaan ja julkaisemaan palveluyksikkökohtaisen omavalvontasuunnitelman.
Palveluntuottajan on laadittava palveluyksiköittäin sähköinen omavalvontasuunnitelma. Omavalvontasuunnitelma kattaa kaikki palveluyksikössä palveluntuottajan itse tuottamat sekä ostopalveluna ja alihankintana tuotetut palvelut tai palvelun osat.
Omavalvontasuunnitelmassa palveluntuottaja kuvaa palveluyksikköön kuuluvien palvelujen tuottamiseen liittyvät keskeiset riskit sekä miten palveluntuottaja ja henkilöstö valvovat ja varmistavat palvelujen laatua, asianmukaisuutta, turvallisuutta ja asiakas- ja potilastyöhön osallistuvan henkilöstön riittävyyttä.
Ohjeet omavalvontasuunnitelman tekemiseen löytyvät Valviran nettisivuilta.