Sosiaali- ja terveydenhuollon kantelut

Valvomme aluehallintovirastossa, että kunnat ja hyvinvointialueet hoitavat lailliset tehtävänsä hyvinvoinnin ja terveyden parantamisessa.

Tampereen yliopistollisen keskussairaalan rakennus, jossa näkyvät kyltit "Sydänsairaala" ja "Ambulanssit".

Terveyspalvelut

Kantelut koskevat yleensä yksittäistapauksia, kuten yhden potilaan hoitoa.

Kun olet lähettänyt meille aluehallintovirastoon kantelusi, me arvioimme, tarvitseeko asialle tehdä jotakin.

Ratkaisumme: ei toimenpiteitä

Jos sille ei tarvitse tehdä mitään, lähetämme sinulle kirjeen.

Ratkaisumme: muistutus

Joskus muistutus on paras tapa käsitellä asia. Tällaisessa tapauksessa pyydämme hoitopaikkaa tai hyvinvointialuetta käsittelemään sen. Heidän täytyy antaa kirjallinen vastaus yhden kuukauden kuluessa.

Ratkaisumme: kantelu

Jos päätämme tutkia kantelusi, ryhdymme hankkimaan aineistoa: Hankimme asiakirjoja ja kysymme kantelun kohteelta tapahtuneesta asiasta. Pyydämme myös asiantuntijalausunnon, jos sellaista tarvitaan. Kun olemme saaneet kaiken aineiston, arvioimme, onko kantelun kohteena ollut viranomainen toiminut lain mukaan. Tämän jälkeen annamme päätöksen asiassa.

Sosiaalipalvelut

Voit tehdä myös sosiaalipalveluista kantelun. Tee se samalla tavoin kuin terveyspalveluista.

Jos sosiaalihuollon työntekijä huomaa ongelman tai epäkohdan työpaikallaan, hänen pitää kertoa siitä esihenkilölleen. Kun esihenkilö saa tiedon ongelmasta, hänen pitää ryhtyä nopeasti korjaamaan asiaa. Jos näin ei tapahdu, työntekijä voi tehdä asiasta ilmoituksen meille aluehallintovirastoon.