Kouluiskut - syiden ymmärtäminen ja ennaltaehkäisyn mahdollisuus. Osa 2

Alkaa: 29.9.2021 9:30
Päättyy: 29.9.2021 15:30
Ilmoittautuminen alkaa: 17.5.2021 0:00
Ilmoittautuminen päättyy: 26.9.2021 23:59
Aihe: Opetus
Tapahtumatyyppi: Webinaari
Maakunta: Koko Suomi
Järjestäjä: Lounais-Suomen aluehallintovirasto

Koulusurmat ovat ennalta käsikirjoitettuja äärimmäisiä väkivallan tekoja. Kyseessä on ns. copy-cat-rikos, joten oppilaitosten turvallisuudesta vastaaville on hyötyä, että he tietävät ja ymmärtävät ilmiötä. Tällöin rikosta on mahdollista ennaltaehkäistä. Kansainvälinen tutkimus, joka keskittyy suurelta osin iskujen ennalta-ehkäisyyn, hyödyttää käytännön toimijoita.

Tavoite

Koulutuksen tavoitteena on tuoda koulujen ja oppilaitosten avainhenkilöille ajankohtaista tutkimukseen perustuvaa tietoa koulusurmista ja niiden ennaltaehkäisystä sekä tukea heitä väkivallan vastaisessa työssä.

Kohderyhmä

Koulujen ja oppilaitosten turvallisuusvastaavat ja johto, sivistystoimen hallinto

Toteutustapa

Koulutus toteutetaan kahtena erillisenä webinaarina:

Osa 1 - Vakavan väkivallan tilannekuva keskiviikkona 15.9.2021

Osa 2 - Vakavaan väkivaltaan varautuminen ja ennalta ehkäisy keskiviikkona 29.9.2021

Kumpaankin tilaisuuteen on erilliset ilmoittautumiset.

Tilaisuuksista ei tehdä tallennetta.

Kouluttajat

Kouluttaja toimii VTT, KTM Maarit Pedak, jonka väitöstutkimus käsitteli opetustiloihin kohdistuneita iskuja Jokelassa ja Kauhajoella. Lisäksi muita asiantuntijoita.

Tilaisuuden vastuuhenkilö

Opetustoimen ylitarkastaja Mikko Helasvuo, [email protected]

Tilaisuuden ohjelma (alustava)

Kouluiskut - syiden ymmärtäminen ja ennaltaehkäisyn mahdollisuus.

Osa 2 - Vakavaan väkivaltaan varautuminen ja ennalta ehkäisy

Varautuminen vakaviin väkivaltatilanteisiin

 

  • Koulusurmat verkostomaisena copy-cat rikoksena 
  • Koulusurmaajan antamat vihjeet, Saksan Leakage-ohjelma
  • Oppilaitoksen varautuminen tarkoituksenmukaiseen toimintaan kouluiskujen aikana

Kuinka oppilaitoksen fyysinen ympäristö tukee varautumista väkivaltaan?