Bloggar

Viljan att göra rätt finns

Publiceringsdatum 24.9.2024 11.16 Blogg

Regionförvaltningsverket kontaktas dagligen av ledningen inom bildningen, rektorer, skolpersonal, föräldrar och aktörer på fältet som vill ha information om gällande lagstiftning. Senast i dag svarade jag på frågor om lektionernas placering under dagen och en fråga om bildandet av grupper i förskoleundervisningen. Förra året inkom 400 frågor bara till regionförvaltningsverkets svenska enhet för bildningsväsendet.

Eftersom många frågor har liknande innehåll ordnar vi årligen återkommande webbinarier där våra sakkunniga föreläser om utbildningslagstiftningen och i realtid besvarar frågor som finns hos deltagarna. Våra webbinarier har på årsbasis totalt cirka 3000 deltagare och enbart de rent juridiska fortbildningarna lockar cirka 700 deltagare årligen. Att frågorna aldrig tycks sina ser jag som ett bevis på att det finns en stor vilja att göra rätt. Trots att frågeställaren kan paragraferna är det inte alltid entydigt hur lagen ska tolkas, vem som har tolkningsföreträde och alltid finns det inte ett entydigt svar på frågan Gör vi rätt?

Att vi inom en kommun kan ha två utbildningsstigar, en svensk- och en finskspråkig, med olika läroplaner som är godkända för vardera utbildningsspråk kan göra en förundrad. Den som inte känner till skollagstiftningen kan fundera hur det är möjligt att samma kommun kan agera på olika sätt beroende på undervisningsspråket. Nu är det inte utbildningsspråket som avgör skillnaderna, utan snarare den verksamhetskultur som vuxit fram och de lokala omständigheterna som påverkar hur den lokala läroplanen utformats. Att det därtill finns olikheter mellan de olika skolorna beror på att varje skolas läsårsplan kan variera. 

De frågor jag nämnde inledningsvis går inte att besvara schemamässigt. När det kommer till lektionstider inverkar lokaltrafiken, skolnätverket och tillgång till undervisningssalar och skolmatsalen. I fråga om gruppdimensioneringen inverkar det huruvida förskolan ordnas i daghem eller skola och ifall det finns elever i gruppen med särskilda stödbehov. Bakgrundsfaktorerna kan variera från plats till plats och från år till år och därför är svaren sällan enkla och tydliga.

Vid regionförvaltningsverkets svenska enhet för bildningsväsendet är vi både glada och stolta över de frågor vi får. Vi är glada över att frågeställaren är mån om att göra rätt och viljan följa lagen och stolta över den lågtröskelkultur vi som myndighet har skapat. Vi ser att vi genom ett proaktivt förhållningssätt kan trygga barnens rättigheter och hoppas att vi fortsättningsvis genom dialog med fältet kan förebygga rättsskyddsfallen och fortsättningsvis mota Olle i grind.

Malin Eriksson
Överinspektör för bildningsväsendet 
Svenska enheten för bildningsväsendet 
Regionförvaltningsverket i Västra och Inre Finland 

ruotsi undervisning